Bukefalos 28 år!

Sämre syn?

Sv: Sämre syn?

Jag upptäckte det på lydnadsplanen när min hund bara kunde springa till rutan i motvind. Han såg inte rutan, men han kunde känna lukten av den. Efter det har mörkerseendet blivit sämre och sen rök avståndsbedömningen.
 
Sv: Sämre syn?

Mer lättskrämda av mörka föremål, typ stenar ute eller en väska på en stol.
Men det var först när han sprang in i en bil som vi faktiskt började tänka på det. Då var han blind som en mullvad. De klarar sig otroligt bra på övriga sinnen :idea:
 
Sv: Sämre syn?

Min gamla dam som har fått katarakt på äldre dar har fått sämre mörkerseende. Hon har också lite jobbigt nu när det är snö. Händer att hon springer in i snökarmen. Gissar att det smälter ihop för henne.
 
Sv: Sämre syn?

Vår hund syns det på, han har blivit grå i ögonen. Men än ser han och går inte in i saker, men han missar ofta om man kastar en godis till honom. Då är det nog värre med hörseln. Man får vråla om han ska höra.

/LL
 
Sv: Sämre syn?

Sprang in i lyktstolpen (mörkt) större otrygghet och vaktade mot allt av manligt kön med snabbt till bett.
 
Sv: Sämre syn?

Vår hund började skälla på folk som for förbi på vägen. Förr hade han bara skällt på joggare, men nu skulle det voffas på allt som rörde sig.
Förmodligen då för att han såg att något rörde sig, men inte riktigt vad.
 
Sv: Sämre syn?

Mer lättskrämda av mörka föremål, typ stenar ute eller en väska på en stol.
Det var det här jag var ute efter. Det känns som om hunden (6 år) börjat glo på t.ex. barnvagnar på håll. I går steg fästmannen ut ur bilen, och vinkade sedan åt hunden genom bilfönstret. Hunden hoppade mot glaset och skällde, vilket aldrig hänt förut! Som om hon inte riktigt fattade vem som var där (och inte kände lukt genom fönstret/dörren)

Sämre mörkerseende.
Hur visar det sig?

Sprang in i lyktstolpen (mörkt) större otrygghet och vaktade mot allt av manligt kön med snabbt till bett.
Hon är en boxer, och har sprungit in i träd hela sitt liv. Släktfel. Hennes syskon och mamma är likadana, de yrar runt och krockar :D
Men.
Hon har blivit vaktigare, är försiktig med främst män. Ogillar snabba rörelser. Är helt kolugn med personer hon känner sedan tidigare.

Vår hund började skälla på folk som for förbi på vägen. Förr hade han bara skällt på joggare, men nu skulle det voffas på allt som rörde sig.
Förmodligen då för att han såg att något rörde sig, men inte riktigt vad.
Min har för första gången i sitt liv skällt på en cyklist genom bilfönstret. Hon brukade tidigare i sitt liv se en hund på låångt avstånd, även i bilen, men sitta tyst och lugnt och titta utan att bli stirrig.


Vad tror ni? Är det dags att göra en koll?
Hur funkar det, och hur exakt är en utredning?

Tack! Älskar hundforumet!:love:
 
Sv: Sämre syn?

När han började att gå i saker på natten hemma i sovrummet bestämde jag mig för att kolla upp honom hos en ögonveterinär.
Han visade sig vara nästan helt blind......såg bara genom en liten strimma på ena ögat.
Den där strimman gjorde att det var väldigt förvillande för ibland såg han saker jag inte trodde en synskadad hund kunde se, tex en ekorre på håll men missa en katt som satt en meter ifrån oss.
Men just den lilla strimman var väl inte synskadad.
Jag lade mattor där han skulle gå inomhus och det lärde han sig fort.
 
Sv: Sämre syn?

Jag tycker att du ska kolla upp hunden.
Då kan du ju underlätta mycket i vardagen, och få det att flyta bra. Onödigt att hunden kanske gör illa sig och blir osäker, om det kan undvikas.
 
Sv: Sämre syn?

Hur går en undersökning till, rent praktiskt?

Jag ska boka tid imorgon. Ännu snubblar eller krockar hon inte med grejer, men det kanske kan bli sämre rätt fort?
 
Sv: Sämre syn?

Jag kommer inte ihåg exakt - det var ju ca 5-6 år sedan - men ungefär som på en människa.
Han droppade i ögonen och kikade i ögonen.
Jycken hade ingenting emot undersökningen i alla fall.

Kanske andra kan beskriva det hela noggrannare?
 
Sv: Sämre syn?

När vi va på seniorkontroll i höstas så lyste vet bara i ögonen, starr e ju visserligen synligt med blotta ögat. Blir som en grå hinna. Vi har inte gjort någon noggrannare koll än så på vår hund. Han har inte börjat visa några mer tecken på dålig syn än att han missar om man kastar något.

/LL
 
Sv: Sämre syn?

jag hade en storpudel som fick gråstarr, vi märkte de förstås på de gråa i ögonen men de började med att han missade ofta när man kastade godis till han och sen började gå in i saker när de va mörkt. plogkanter på vintern såg han inte, speciellt när de nysnöat då vart de extra svårt. Vi for till en ögonveterinär, dom kollar ögonen med en special "ögonspegel" ?
Ser lite ut som ett mickroskåp som dom håller ganska nära hundens öga .
Om de behövs kollar dom trycket på ögat men en special penna och sen kan dom droppa olika droppar i för att få pupillen att vidgas. Våra hund han bli nästan helt blind å vart väldigt lugn och försiktig. Men de gick att operera på honom å de gjorde vi nått jag aldrig ångrar :)
Första gången han såg mig efter opertionen, han vart så glad :bump::bump::bump:
Han opererades som 10 åring och fick va frisk glad och med bra syn tills han vart 14 år.
En bonus va att han som ung varit agillityhund men fik lägga av då synen vart sämre, han körde rally på banan efter operationen :love:
 
Sv: Sämre syn?

Knapp och delvis trådlån :)

Kan man med undersökning få veta exakt hur mycket syn hunden har om den nu har nedsatt syn?

Jag har ju en hund som har nedsatt syn på ett öga, hur mycket vet jag inte. Har tagit del av veterinärundersökningen. Men där stod det ungefär : ser ej bomullstuss som faller på sidan.

Känns som en rätt mystisk och inte så exakt undersökning ;)

Skulle vilja veta hur mycket han ser, men som sagt, går det att få veta? Någon som vet?
 
Sv: Sämre syn?

ser ej bomullstuss som faller på sidan.

Just ja, det gjorde veterinären också.
 
Sv: Sämre syn?

jag tror veterinären kan säga ganska exakt hur synen är . När våran blivit opererad sa vet till oss att synen blir inte perfekt. Hon sa att hans syn blir bra men han kommer inte kunna läsa :)
Förstod henne så att han kommer se bra men inte små detaljer. Dom kan ju se om de är ärrbildning eller svarta fläckar på ögat. Tror de funkar så att dom ser vart ögat e klart och vad som stör synbilden
 
Sv: Sämre syn?

Hon är en boxer, och har sprungit in i träd hela sitt liv. Släktfel. Hennes syskon och mamma är likadana, de yrar runt och krockar
Men.
Hon har blivit vaktigare, är försiktig med främst män. Ogillar snabba rörelser. Är helt kolugn med personer hon känner sedan tidigare.

Det första skrattade jag alldeles för mycket åt:D
Jag tycker det låter som om hon håller exakt på som min gamla hund gjorde. Han reagerade väldigt fort när det kom ett "hot" speciellt mot mig.
(lite ot, men jag hade honom på ett internat som krävde att hunden klarade ett test för att bo där, ett av momenten var att en helt okänd skulle ta och hämta hunden när den var uppbunden. Försökte förklara att hunden hade nedsatt syn och det momentet ville jag inte göra med honom, men nej! Hunden var nog "bara" döv enligt henne(:confused:) och skulle göra likadant som alla andra. Försökte få till att iallafall en för hunden helt okänd skulle hämta honom men nej. Kan säga att det var mer än jag som var starkt emot den delen, varför ska en okänd person kunna hämta din hund?)
 
Sv: Sämre syn?

Uppfödaren tipsade mig om att kolla så chipet fungerar efter varje gång hon har sprungit in i ett träd. Det var liksom aldrig fråga om om, utan när:D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 200
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 599
Senast: Santoxen
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
594
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
945
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp