Sängvätare

honung

Trådstartare
Jag vet, det finns massor med såna trådar, men jag hittar inte svar som passar in till min sängvätare.

Har en ettårig hankatt som är kastrerad sedan i våras. Innan kastrationen började han kissa på badrumsmattan, vilket fick mig att snabbt ringa och beställa tid hos veterinären för avlägsnande av vitala delar på honom. Sedan dess har han snällt använt sig av sin låda.
För någon månad sedan började kisserierna återigen på badrumsmattan, och då satte jag det i samband med kattsandsbyte, så jag återgick till det gamla vanliga igen och väntade på bättring. Men nää....varenda dag samma sak - en katturinstinkande ihopknölad matta i något hörn varje dag. det blev istället bart golv i badrummet, matta gick inte att ha där.
Samtidigt noterade jag att han slickade sig ofta i skrevet. Aha. Det blev veterinärbesök som visade på urinvägsinfektion, samt möjlig urinsten. Antibiotika blev utskrivet och katten och jag har fortfarande och några dagar framåt en praktisk medicineringsdiskussion varje morgon och kväll...
Nu har katteländet börjat kissa i mina barns sängar. :mad:
Jamen - varför då? Han har sin älskade sand i sin låda som rengörs varje dag, han äter antibiotika och han får s/d foder. Prover tagna igår visar att han är okej. Men som sagt, vi har några antibiotikadagar kvar.
Varför börjar han kissa i mina barns sängar nu?

Förvisso är jag 'matmamma' - men mina barn är hans bästa bästa kompisar. När de kommer hem från skolan hänger han i deras hälar för att leka och han älskar verkligen dem båda. De leker kurragömma med honom, det jagas fram och tillbaka och han sover gärna i deras sängar. Men mina barn åker till sin pappa några dagar i veckan (typ helgerna) och då märker jag att han saknar dem. Detta är inte något nytt att de åker iväg, för det har de gjort under kattens hela levnadstid.
Varför kissar han i deras sängar nu? Har det med uvi:n att göra, eller?

(när jag frågade veterinären suckade hon uppgivet och sa: du anar inte hur många katter jag fått avliva som börjat kissa inne...") :cry:
 
Sv: Sängvätare

Kan inte svara på om det har med UVIn att göra, men när jag läser din historia låter det nästan som en protest från hans sida, vad det kan vara, jaa, det vet kanske bara han!

Några vänner har en katt som är ganska rastlös i sitt beteende och söker bus hela tiden. Sen de har fått barn har de fått stänga till sovrumsdörren just för att han har börjat kissat i barnets säng. Detta började när de var bortresta och de endast hade kattvakt. Han behöver aktiveras för att må bra. På pin tjiv eller protest, han har iaf fortsatt att sätta sig där under obevakade tillfällen. Så nu är dörren stängd.
 
Sv: Sängvätare

En sak till! Sängen är ju ett ganska bra ställe att markera på då det är starkt förknippat med den som ligger där i och som man vill "markera". En tanke bara.
 
Sv: Sängvätare

Ja, som sagt så är han ju väldigt förtjust i barnen. Sitter och väntar på att de ska komma hem, jag tror han kan klockan dessutom för han går alltid och sätter sig i fönstret två minuter innan skolbussen kommer, och kastar sig handlöst mot dörren så snart han ser dem genom fönstret, sen är han som klistrad vid deras sida.

Men varför gör han det här nu? Han har varit precis lika förtjust i dem nu som tidigare och de är inte borta mer nu än tidigare.
Det går inte att ha deras sängar obevakade en sekund, för han är som en oljad blixt in dit och kissar. Stängda dörrar är tydligen något som inte är kompatibelt med mina barn, som har minne som guldfiskar båda två...men vi jobbar hårt på det...:crazy:

En förändring som jag kom på nu, är att barnen tidigare delat rum, men jag har sedan en tid tillbaka skänkt bort mitt sovrum till äldsta tjejen. Jag sover i bäddsoffa i vardagsrummet nu.
Kan det ha med saken att göra?
 
Sv: Sängvätare

Först av allt, se till att din katt får något anti-inflammatoriskt (tex. Tolfedine)! Det är jätteviktigt att katter med UVI/urinsten får anti-inflammatorisk medicin. Det är sällan bakterier som är orsaken till UVI utan antibiotikan kan hjälpa om den även har anti-inflammatorisk verkan. Tog veterinären något prov som påvisade bakterier i urinen? Vet du om antibiotikan även är anti-inflammatorisk?

Det är även viktigt att katten får i sig vätska, mycket vätska och det innebär, ge katten burkmat. Specialfoder mot urinvägsproblem brukar finns i både torr och blöt form, ge den blöta.

Antagligen förknippar katten lådan med smärta. En för oss människor helt irrationell koppling men katten vet inte bättre. Det är jättevanligt att katter med urinvägsproblem börjar kissa utanför lådan för den tror att det onda kommer från lådan. Kanske väljer katten dina barns sängar för att han förknippar dem med trygghet?

För tillfället måste du dock se till att katten inte kommer åt sängarna, ha inga badrumsmattor eller andra mjuka saker på golvet som han kan tänkas kissa på. Skaffa fler lådor och ställ dem på lite olika ställen, smärtan bör han bara förknippa med sin "ordinarie" toalett.

Enklast är kanske att inreda ett litet sjukrum till katten och bara låta katten vara där, inte i resten av hemmet. Där bör det finnas värme, vatten, flera toaletter och någonting att ligga på men inget "överflödigt" mjukt på golvet.

Se till att få alla sängkläder tvättade ordentligt. Att bara köra dem i maskinen en gång duger inte, lukten kommer fortfarande sitta kvar och det kan trigga katten att fortsätta kissa där även när han blivit frisk. Vanish brukar effektivt få bort lukten, ättika brukar funka bra så dränkt in sängkläderna (och madrasserna?) i ättika, tvätta dem sedan med Vanish.
 
Sv: Sängvätare

Han får antiinflammatoriskt ja.
Och prover är tagna igår som visar att han är frisk, men jag skulle ändå fortsätta att ge kuren ut. Och han får s/d foder, både torrt och blött.

Han kissar ju i sin låda också. Och han sitter och 'tjejkissar' pölar när han kissar i deras sängar.

Och jag har vanishat och ättikat allt han har kissat på. Madrasserna är ju inte så lätta att tvätta, men jag har gjort vad jag kunnat med citrusdoftande ajax och ättika med de också.

Han är aktiv, men jag är hemma mycket och han får gå ut ett par timmar om dagen. Efter att han har varit ute så sover han som han vore död, till barnen kommer hem då är det full rulle och aktivitet hela tiden. ofta tröttnar han fortare än barnen och går då undan, och mina barn är så pass stora att de låter honom vara då.
 
Sv: Sängvätare

Jag tror absolut att kissandet har med att göra att han inte mår bra än. Även antibiotikan kan ju göra att han känner sej pyton. Sols lösningar borde fungera. Jag tycker inte man ska behöva avliva katter för att dom kissar på fel ställen, utan om problemet kvarstår efter det att han är helt frisk igen, så kan man låta honom vara på en liten yta med bara mat, sovplats o låda, så lär han sej igen att använda lådan. Och inte ha mjuka grejer på golvet o dörren stängd till barnens rum så klart tills han visar att han är "säker". Lycka till!
 
Sv: Sängvätare

Jaa, först och främst ska man ju se till att katten är frisk rent fysiskt.

Antagligen förknippar katten lådan med smärta. En för oss människor helt irrationell koppling men katten vet inte bättre. Det är jättevanligt att katter med urinvägsproblem börjar kissa utanför lådan för den tror att det onda kommer från lådan. Kanske väljer katten dina barns sängar för att han förknippar dem med trygghet?

Denna vinkling var intressant. Så kan det ju med vara.
 
Sv: Sängvätare

Ja, sols förklaring låter ganska logisk.

Just nu är jag den hemskaste människan som finns i världen som envisas med att droppa in tabletter i hans svalg två gånger om dagen och tvingar honom att svälja - han vet exakt var jag förvarar medicinerna och går jag åt det hållet försvinner han som en oljad blixt. Det är bara några dagar kvar på den här kuren, men kan påbörja ny om behov finns.

Har alla dörrarna till barnens rum stängda, men kan inte stänga om vardagsrummet så jag hoppas innerligt att han inte får för sig att börja kissa i sofforna där. Han kissar i sin låda, och ute antar jag, men slickar sig fortfarande ofta i skrevet så nu börjar jag misstänka att det trots allt är urinsten eftersom proverna häromdagen inte påvisade bakterier, utan allt var normalt. Han är pigg och glad i allmänhet, leker mycket.

Vad jag förstår är behandling av urinsten ganska kostsam historia med klinikbehandling?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 962
Senast: TantAgda
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
7 983
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp