Bukefalos 28 år!

Sänka golv i koladugård

En kompis till mig sänkte sitt golv för några år sedan.
Tror de grävde ur 60cm. De ändrade även vid dörren precis som din man pratade om.
De fick sätta nya reglar runt dörr öppningen för att stötta upp det.
Från boxarna till stallgången har de en nivåskillnad på 10cm. Mest för att spånet i boxarna ska ligga kvar bättre.
De var tvungna att ha rätt takhöjd i hela stallbyggnaden för att få det godkänt.
 
Vad jag har kunnat googla mig fram till så bör en minst 10 cm betongplatta (med armering) räcka. Jag kommer inte ha några vattenkoppar så jag räknar inte med att behöva jorda armeringen. Hur tjockt lager behöver det kapillärbrytande skiktet vara?
En kompis till mig sänkte sitt golv för några år sedan.
Tror de grävde ur 60cm. De ändrade även vid dörren precis som din man pratade om.
De fick sätta nya reglar runt dörr öppningen för att stötta upp det.
Från boxarna till stallgången har de en nivåskillnad på 10cm. Mest för att spånet i boxarna ska ligga kvar bättre.
De var tvungna att ha rätt takhöjd i hela stallbyggnaden för att få det godkänt.

Bra att veta att det funkar. Vi kollade på byggnaden igår och vi diskuterade huruvida det är enklast att höja taket eller sänka golvet. Gubben ser ju bara jobbet med att gräva ur och att det är ett oöverstigligt arbete ;)

Och jag funderar på om vi verkligen törs flytta takbjälkarna hur som helst... så jag är mer inne på att det ändå är säkrare att sänka golvet än att hålle på och mickla med takbjälkarna. Idag är takhöjden 2,25 till underkant på takbjälkar. Behöver alltså sänka golvet 40 cm och det borde gå.

Steg 1 kommer i alla fall bli att rensa ut allt bråte vi har samlat på oss och knacka ner foderbordet. Gubben tror inte att det ska gå att gräva ur, men eftersom vi bor på en stor sandkulle är det ju inte så stor risk att det helt plötsigt skulle pluppa upp ett bergknalle när vi börjar gräva ;-).

Även om vi höjer taket så måste vi i alla fall gjuta om golvet då det är i så dåligt skick. Och då tycker jag att när vi ändå är i farten och bilar bort gammal betong så kan vi ju fortsätta med att gräva.

Det är i alla fall ett projekt som kommer få ta lite tid, inget vi kommer hinna klart med under en semester - det kommer säkert ta en sommar bara att tömma utrymmet. Gubben har en massa "bra-att-ha-saker" där innte *läs skräp* som han måste skiljas ifrån ;)

Men stort tack för tips och idéer alla - kommer ni på mer så får ni gärna fylla på :)

Något jag skulle behöva få tag på är en timmerman för att få hjälp med att byta ett par bottenstockar!

/Lizzie
 
Vi hade ungefär samma situation för ett år sedan. Vi hade iofs en takhöjd på ca 2,50-2,55, men vi tyckte inte det var ok eftersom vi har hyfsat stora hästar och bädd. Efter att ha pratat med flera byggfirmor valde vi att höja taket. De förstärkte upp takkonstruktionen och satte ett hängande tak så vi slapp bärande stolpar i stallet. Det gör att vi inte har ett "loft" som man kan ha saker på. (men vi har byggt landgångar däruppe så man kan ta sig runt). Det gjorde att vi kunde höja takhöjden rejält, vi har nu ca 3,05 i takhöjd - och ett helt slätt tak, vilket var uppskattat när jag skulle måla det - det var jobbigt som det var!
 
Man måste nog titta på hur byggnaden är konstruerad för att veta om man vågar ta bort befintliga bjälkar för att få upp takhöjden. Och nästa fråga är om ni planerar att ha ett loft för höförvaring, eller om ni kanske till och med kan ha öppet upp till nocken?
Min närmaste seminstation har blåst ut rubbet och öppet upp till nocken i sin lada. Den har klarat åtminstone den ena av de stora stormarna vi haft här nere (Gudrun o Per) med den konstruktionen, jag minns inte om de bodde här redan vid den första stormen...
Vår egen lada skulle jag INTE våga blåsa ur på samma sätt, för den har en annan konstruktion. Utan vi kommer behöva ha bärande stolpar i stallet osv.
(fast vi bygger lösdrift istället)
 
Vi hade ungefär samma situation för ett år sedan. Vi hade iofs en takhöjd på ca 2,50-2,55, men vi tyckte inte det var ok eftersom vi har hyfsat stora hästar och bädd. Efter att ha pratat med flera byggfirmor valde vi att höja taket. De förstärkte upp takkonstruktionen och satte ett hängande tak så vi slapp bärande stolpar i stallet. Det gör att vi inte har ett "loft" som man kan ha saker på. (men vi har byggt landgångar däruppe så man kan ta sig runt). Det gjorde att vi kunde höja takhöjden rejält, vi har nu ca 3,05 i takhöjd - och ett helt slätt tak, vilket var uppskattat när jag skulle måla det - det var jobbigt som det var!

Jag behöver ha kvar loftet för höförvaring.

/Lizzie
 
Man måste nog titta på hur byggnaden är konstruerad för att veta om man vågar ta bort befintliga bjälkar för att få upp takhöjden. Och nästa fråga är om ni planerar att ha ett loft för höförvaring, eller om ni kanske till och med kan ha öppet upp till nocken?
Min närmaste seminstation har blåst ut rubbet och öppet upp till nocken i sin lada. Den har klarat åtminstone den ena av de stora stormarna vi haft här nere (Gudrun o Per) med den konstruktionen, jag minns inte om de bodde här redan vid den första stormen...
Vår egen lada skulle jag INTE våga blåsa ur på samma sätt, för den har en annan konstruktion. Utan vi kommer behöva ha bärande stolpar i stallet osv.
(fast vi bygger lösdrift istället)

Vi vågar inte blåsa ut rubbet. Stor risk att byggnaden faller ihop då.

Ska fota takkonstruktionen ikväll och lägga ut bilder. Känns lättare än att försöka förklara skriftligt hur det ser ut...

Jag behöver ha kvar loftet för höförvaring, har ingen annanstans att förvara mitt hö.

/Lizzie
 
Ni bör nog undersöka hur grunden är gjord och hur djupt den ligger innan ni bestämmer er.

Jo, det har vi diskuterat. Eftersom vi i vilket fall som helst måste bila bort foderbordet så kan man kolla där hur det ser ut under.

Har du några tips på vad som kan dyka upp?

/Lizzie
 
Jag har nu varit uppe och fotat på höloftet.

Själva byggnaden är alltså en rektangulär timmerbyggnad med liggande timmer, cirka 100 år gammal. Vid något tillfälle har de byggt ut byggnaden i vinkel. Mellan timmerbyggnaden och vinkelbyggnaden låg en traktorloge - där har jag mitt stall idag, sedan är det en byggnad som är timrad nedtill, väggarna är stående plank. Jag har fått tipset att inte såga av någon av timret nertill för då rasar hela den delen ihop. Finns ingen öppning ända ner till marken. Jag har den delen som vedbod och dörren sitter 60 cm upp ovanför timret.

Själva höloftet ligger alltså ovanpå den timrade delen som innehåller ladugård, fd hönshus och foderrum. Över mitt stall och vedbod är det öppet upp till nock.

Ovanför den timrade delen är det stående plank och varje takstol vilar på en stolpe som ser ut så här:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Stolpe.jpg.html][/URL]

Takstolarna ser ut så här:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Takstolar.jpg.html][/URL]

De stående stolparna vilar på den översta raden med timmer. Vet inte om det sitter en dumling i mitten - inget syns på utsidan i alla fall:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Stolpfaumlste.jpg.html][/URL]

Inne i ladugården så sitter takbjälkarna i näst sista raden av timmer och ser ut så här - negligera spindelväv och boss... ;-)

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Takbjaumllke.jpg.html][/URL]


Någon som har erfarenhet av liknande byggnation??

/Lizzie
 
Jo, det har vi diskuterat. Eftersom vi i vilket fall som helst måste bila bort foderbordet så kan man kolla där hur det ser ut under.

Har du några tips på vad som kan dyka upp?

/Lizzie
Nä, inga direkta tips utan tänkte bara att timmerhus kanske inte alltid har så djup grund och ni planerar att gräva ut ganska mycket.
 
Jag har nu varit uppe och fotat på höloftet.

Själva byggnaden är alltså en rektangulär timmerbyggnad med liggande timmer, cirka 100 år gammal. Vid något tillfälle har de byggt ut byggnaden i vinkel. Mellan timmerbyggnaden och vinkelbyggnaden låg en traktorloge - där har jag mitt stall idag, sedan är det en byggnad som är timrad nedtill, väggarna är stående plank. Jag har fått tipset att inte såga av någon av timret nertill för då rasar hela den delen ihop. Finns ingen öppning ända ner till marken. Jag har den delen som vedbod och dörren sitter 60 cm upp ovanför timret.

Själva höloftet ligger alltså ovanpå den timrade delen som innehåller ladugård, fd hönshus och foderrum. Över mitt stall och vedbod är det öppet upp till nock.

Ovanför den timrade delen är det stående plank och varje takstol vilar på en stolpe som ser ut så här:



Takstolarna ser ut så här:



De stående stolparna vilar på den översta raden med timmer. Vet inte om det sitter en dumling i mitten - inget syns på utsidan i alla fall:



Inne i ladugården så sitter takbjälkarna i näst sista raden av timmer och ser ut så här - negligera spindelväv och boss... ;-)




Någon som har erfarenhet av liknande byggnation??

/Lizzie
så där er min loge ...har ni kontrollerat att de verkligen finns en gjord grund ???? Min loge ligger den understa stocken..( bärlinan ) på stora stenar enbart. Gräver ni då ut så mycket o dessutom sandunderlag finns de stor risk stenarna ger sig o alt kommer ner.

Gör en ordentlig undersökning av marken o grunden , sand är bra underlag men inte att gräva i , ger med sig o rör sig lätt.
 
Nä, inga direkta tips utan tänkte bara att timmerhus kanske inte alltid har så djup grund och ni planerar att gräva ut ganska mycket.

Byggnaden ligger i svagslutning och är placerad på 65 cm höga stenblock.

Är det ej lämpligt att gräva ut mer än vad stenarna har i höjd?

/Lizzie
 
:bow::bow:
så där er min loge ...har ni kontrollerat att de verkligen finns en gjord grund ???? Min loge ligger den understa stocken..( bärlinan ) på stora stenar enbart. Gräver ni då ut så mycket o dessutom sandunderlag finns de stor risk stenarna ger sig o alt kommer ner.

Gör en ordentlig undersökning av marken o grunden , sand är bra underlag men inte att gräva i , ger med sig o rör sig lätt.

Åh! Tack för det tipset! Så långt har jag inte alls tänkt... :o

Kanske blir lättare att höja taket trots allt...

Ett annat alternativ är ifall det går att bygga iden delen som jag har vedbod. Där är det 4 m upp till lägsta takbjälke - och jag behöver inte gräva någonting i backen.

Där ligger en ram av 3 rader timmer en halvmeter upp ovan mark. Endast stora stenar i hörnen. Mellan mark och timret är det stående plank på insidan. Går inte ända upp till taket, utan är bitar om cirka 60 cm.

Om det går att stabilisera upp ramen och öppna upp för en dörr, kan jag göra stall där i istället. Så får gamla ladugården agera vedbod...

Hm, mycket funderingar är det.

Toppenbra att kunna bolla funderingarna här :bow:

/Lizzie
 
Ett annat alternativ är ifall det går att bygga iden delen som jag har vedbod. Där är det 4 m upp till lägsta takbjälke - och jag behöver inte gräva någonting i backen.

Där ligger en ram av 3 rader timmer en halvmeter upp ovan mark. Endast stora stenar i hörnen. Mellan mark och timret är det stående plank på insidan. Går inte ända upp till taket, utan är bitar om cirka 60 cm.

Om det går att stabilisera upp ramen och öppna upp för en dörr, kan jag göra stall där i istället. Så får gamla ladugården agera vedbod...

Det tror jag inte är någon svårighet alls för en timmerman/snickare/byggmästare som är van vid timmerhus. Låter som en mycket bättre ide än att riskera sättningar för att man grävt ut för djupt.
 
:bow::bow:

Åh! Tack för det tipset! Så långt har jag inte alls tänkt... :o

Kanske blir lättare att höja taket trots allt...

Ett annat alternativ är ifall det går att bygga iden delen som jag har vedbod. Där är det 4 m upp till lägsta takbjälke - och jag behöver inte gräva någonting i backen.

Där ligger en ram av 3 rader timmer en halvmeter upp ovan mark. Endast stora stenar i hörnen. Mellan mark och timret är det stående plank på insidan. Går inte ända upp till taket, utan är bitar om cirka 60 cm.

Om det går att stabilisera upp ramen och öppna upp för en dörr, kan jag göra stall där i istället. Så får gamla ladugården agera vedbod...

Hm, mycket funderingar är det.

Toppenbra att kunna bolla funderingarna här :bow:

/Lizzie
Vore jag du hade jag tagit ut en byggare o tittat på alternativen , vilka som fungerar samt renovera . Det är inte alltid det blir så lönsamt o renovera gamla timmerkonstruktioner. Förmodligen är tex ett antal timmerstockar dåliga o måste ersättas vilket inte heller är så billigt o lätt. Ny panel o eventuell isolering kostar o gjutning av platta etc etc.. Sen tillkommer x faktorn...*S* det man stöter på när man börjat o inte förutsatt . Så konsultera en byggare eller kunnig o bolla ideer med den så får ni räkna lite på saken. Kostnaden beror ju på hur mycket ni kan göra sjäv . Jag byggde ett nytt stall med 4 boxar 2000 totalkostnad med el o färg inkl 35 ton singel o gjutning för 72000 i material....
 
Med tanke på hur ladan ser ut på bilderna, misstänker jag att det blir billigare att bygga ett helt nytt än att använda den som stomme. Nästa bit är att om ni inte reda gjort, att undersöka så att man får göra så stora förändringar av den. I värsta fall kan den vara K-märkt och då får man inte göra mycket mer än att hålla den i skick.
 
Med tanke på hur ladan ser ut på bilderna, misstänker jag att det blir billigare att bygga ett helt nytt än att använda den som stomme. Nästa bit är att om ni inte reda gjort, att undersöka så att man får göra så stora förändringar av den. I värsta fall kan den vara K-märkt och då får man inte göra mycket mer än att hålla den i skick.

Nej, byggnaden är inte K-märkt.

Laga upp den behöver vi göra i vilket fall. Skulle den rivas är det inte bara stall som behöver byggas, utan även höförvaring, logen där vi förvarar veden (6,5x7m) och garage.

Kollar man på bruksstallet eller Sverigestallet så finns det ju inga loft med i dessa byggnader. Använder alla hästägare ensilage nu för tiden? Jag har inte utrymme att förvara ensilage och de skulle inte heller får vara ifred för sabotage. Så här är det vanligt hö som gäller.

/Lizzie
 
Det tror jag inte är någon svårighet alls för en timmerman/snickare/byggmästare som är van vid timmerhus. Låter som en mycket bättre ide än att riskera sättningar för att man grävt ut för djupt.

Innan vi gör något så ska vi ta ut en timmerman - vi behöver även hjälp med att byta dåliga stockar, vilket vi vilket fall som helst tänkt överlåta på en timmerman.

/Lizzie
 
Vore jag du hade jag tagit ut en byggare o tittat på alternativen , vilka som fungerar samt renovera . Det är inte alltid det blir så lönsamt o renovera gamla timmerkonstruktioner. Förmodligen är tex ett antal timmerstockar dåliga o måste ersättas vilket inte heller är så billigt o lätt. Ny panel o eventuell isolering kostar o gjutning av platta etc etc.. Sen tillkommer x faktorn...*S* det man stöter på när man börjat o inte förutsatt . Så konsultera en byggare eller kunnig o bolla ideer med den så får ni räkna lite på saken. Kostnaden beror ju på hur mycket ni kan göra sjäv . Jag byggde ett nytt stall med 4 boxar 2000 totalkostnad med el o färg inkl 35 ton singel o gjutning för 72000 i material....

Vi kan göra en del själva. När det gäller byte av timmerstockar så är det något vi ska leja bort. Bygga stall inom befintlig lada kan vi göra själva. Men bygga nytt - då måste vi leja bort allt. Dessutom har vi totalt 300 kvm stor ekonomibyggnad. Ska vi bygga något motsvarande blir det väldigt dyyyrt = finns inte med på kartan...

/Lizzie
 
Använder hö till utfodring, har ingen höskulle. Utan loge i anslutan till stallet. Fungerar bra och är relativt lätt att packa. Har som mest fått in 12-14 ton där. En anledning till det var branspärren som måste finnas i nybyggen. Den andra vid inlasting utan maskiner är det lättare i markplan.

Sedan när pappa frågade runt. Var det flera byggare som undrade varför hästmänniskor envisas med att ha flera ton, bränbart matrial. Så krångligt som förvaring på skulle är. Krångligt att göra brandspärrar, mm från det.

Grävning och förarbetet lejdes bort. Gjutning och allt annat själva, hade ute en som hjälpte till med murningen och putsningen. Visst några budgetlösningar. Trä över fönster och dörrar för att slippa krångel, med balkar. Nu efter 8 år har putsen släppt på sina ställen. Men enligt murare görs det på många byggnader. Men går att ordna till. Väldigt nöjd med slutresulatet. 2,7 i tackhöjd, går att få till tre stora boxar och två mindre. Har just nu bara två hästar.

Gick på 250-300,000:- men då var det inget innan. Utan bara ett gärde.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 752
Senast: Ajda
·
Anläggning *Sökt på sökfunktionen men ej hittat* Någon gång i framtiden kommer jag att flytta till/ta över mina morföräldrars gård. (gäller att...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Daredevil
·
Anläggning Det är så här att i höstas köpte vi vår drömgård där vi har ett stall som är byggt i en gammal ladugård. Jag har hela tiden funderat på...
Svar
18
· Visningar
11 009
Senast: Berin
·
S
Anläggning Jag kommer att köpa en häst inom det närmaste halvåret som det ser ut nu. Antagligen inslandshäst. Hästen kommer jag att ha hemma (har...
Svar
11
· Visningar
2 154
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp