Sätta dit främre sadelgjordsstropp? Nackdelar?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vet att diskussionen varit uppe förr men jag kan inte hitta den (kan varit lääänge sen den var uppe).

Men vad är för- respektive nackdelar med att låta sadelmakare sätta en främre sadelgjordsstropp på sadeln?

Fördelarna som jag hört är ju just det att man kan (till viss del) förhindra att sadeln glider fram. Men när jag frågade om det för några år sedan så var det några som påpekade klara NACKDELAR, men jag kan då inte komma ihåg dem?

Jag har alltså en dressyrsadel med långa stroppar, två stycken, normalt placerade. Sadeln ligger bra på hästen, men han har ett sadelGJORDSläge som är vääldigt långt fram. Så trots att han har bra sadelläge så slutar det med att sadelgjorden drar fram sadeln.

Då var ju min tanke (såklart) att låta sy dit en främre sadelgjordsstropp, men det ringer i bakhuvudet om att det fanns en/flera nackdel/ar med detta? Vilka?
 
En nackdel kan ju vara att du riskerar att få gjorden för långt fram, så att den kommer i kläm bakom armbågen när hästen har frambenet i bakersta läget. Aj!! :(
 
Med tanke på var sadelgjorden ligger på hästen när den ligger still, och att det är en dressyrsadel, så är det ingen större risk för 'kläm' än vad det är nu.

Problemet är alltså att hästens anatomi är sådan att SADELläget är bra, men om man lägger sadeln där och släpper ner sadelgjorden så den hänger lodrätt och spänner där så hamnar den på en del av magen där den inte ligger still pga magformen, utan sadelgjorden glider ovillkorligen fram och lägger sig bakom armbågen, och då följer hela sadeln med fram, och hamnar över bogbladen. Oavsett sadel jag provat, och oavsett typ av sadel. En stackars sadelutprovare har spontant sagt att "Det är värsta tänkbara sadelgjordsläge man kan se det här, och det är inte mycket mer att göra åt än att försöka måttsy ihop något". Själva sadeln i sig ligger alltså bra och passar, sadelläget är bra, men så var det det där med gjorden =/ Och om man kunde få gjorden att från början ligga längre fram, men man samtidigt kunde ha sadeln i rätt läge så borde det blir trevligare för den stackars hästen om han kan slippa få bogbladen manglade (inte för att han verkar misstycka men jag är ju övertygad om att det skulle vara mycket trevligare om han fickbogbladen fria)
 
Hej!

I det läget du beskriver nu.......... Ingen nackdel alls :D

Rekommenderar verkligen detta i ditt fall

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Har du provat med en sån där svängd gjord?

Nej, av två anledningar. För det första för att ett stycke internetbekant med samma problem köpte en svindyr sådan gjord och fick NOLL resultat. För det andra för att sadelmakare (som dessutom säljer dylika) tyckte att "Ja, prova du, men det finns bättre saker du kan lägga dina pengar på än något som inte hjälper dig" :devil:

Utan jag har resignerat, låtit det vara som det är och drömt om när jag vinner pengar och kan köpa en måttsydd sadel =)
 
Hej!

I det läget du beskriver nu.......... Ingen nackdel alls

Rekommenderar verkligen detta i ditt fall

Hug your horses!
/Mike

Vad finns det för nackdelar annars då? *nyfiken*

Vad kostar det ungefär (du kan ju bara svara för dig, men jag får ju ett hum) att göra det? Ingrepp som tar lång tid?
 
Jag har så på båda mina dressyrsadelar just pga de problem du beskriver. Ser inga nackdelar alls. Hästarna rör sig bättre än någonsin då sadlarna ligger BAKOM bogbladen för första gången i deras liv. ;)
 
Jag har så på båda mina dressyrsadelar just pga de problem du beskriver. Ser inga nackdelar alls. Hästarna rör sig bättre än någonsin då sadlarna ligger BAKOM bogbladen för första gången i deras liv.

Åhh, låter ju för bra för att vara sant =) Var de så när du köpte dem, eller har du lämnat in dem och fått en stropp ditsydd? Kostade vad? Vad händer med den stropp som blir 'över'? Jag vill ju helst inte kapa bort en stropp eftersom jag drömmer om att lilltösen ska kunna ha den sen, och då kanske jag vill ha sadelgjorden vanligt igen?
 
De var så då jag köpte dem, just med tanke på dylika problem. En Amerigo close sontact och en Cliff Barnsby Raven är det.

Men jag vet att de som köpte Magitza av oss har låtit göra så med sin Dominus pga detta problem och det har gått bra. Den hade alltså vanliga stroppar i början.

Stroppen so blir över kanske kan hänga? Vet att på äldre Kieffer och Stubben är det ofta tre stroppar varav en hänger, verkar inte störa så mkt?
 
Hej!

Exakt vad det kostar vet jag inte i nuläget...... får kolla med frugan. Normalt måste ju sadeln delas för detta, så det blir några spänn.

Den stropp so blir över, låter man bara hänga.

Enda nackdelen du kan råka ut för är att det likt förbaskat inte löser problemet.
Målet är ju att få en rak (lodrät) sadelgjordslinje, så att sadeln inte strävar framåt.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Du får gärna kolla med frugan =)

Och jo, jag är medveten om att jag kanske inte löser problemet - men jag antar att enda sättet att veta det är att prova?

Jag ska ju stoppa om den (och fixa den där tillplattade bossan) i mars någon gång (kö i sadelmakeriet nu) och tänkte att jag isf ska fixa stroppar på en gång.

Enda prisuppgift jag hittat var på 850 kr, vilket känns häftigt men det kanske är där det ligger?
 
Låter rätt vettigt.
Själv tippar jag på mellan 800 - 1000 kr.

/Mike :devil:
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har äntligen hittat en sadel som passar ryggen på min pålle, men aldrig kan man vara riktigt nöjd... Sadelgjordsstropparna är...
Svar
5
· Visningar
1 669
Senast: ameo
·
Utrustning Nu behöver jag lite hjälp av kunniga människor! Köpte denna sadel förra veckan till foderhästen som jag nyligt skaffat. Hur fäster...
Svar
9
· Visningar
1 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp