Bukefalos 28 år!

sätta på ny sko

Ellyne

Trådstartare
När hästen tappat en sko och man inte hittar den, kan man ta en ny sko och sätta dit den själv utan att rikta först? Hovslagarn brukar inte behöva rikta så mkt, för skon är rätt lik hovformen. Har nämligen inte tillgång till riktstäd och hovis kan inte komma ut på ett bra tag.
 
Sv: sätta på ny sko

Risken med att inte rikta in skon är ju att hästen mkt lättare trampar av den.
Jag har satt dit skor som inte varit optimal just för hovformen, men då har det varit frågan om en nödlösning som skulle åtgärdas inom ett par dagar.

Fråga din hovis vad denne tycker kanske?
 
Sv: sätta på ny sko

Tack för ditt svar. Jag ska fråga min hovis vad han tycker.
Kanske man kan rikta in traktarmarna (tex) så den passar ok, utan att använda städ?
 
Sv: sätta på ny sko

Från och med nu så gör du förslagsvis så att du alltid spar gamla skor när hovis är ute och skor om, så att du kan lägga på dessa om hästen får en tappsko. ett betydligt bättre alternativ än att ta en helt ny, oriktad sko!
 
Sv: sätta på ny sko

Bra förslag. Har tänkt börja med det, alternativt be honom rikta upp några reservskor.

Jag har just pratat med min underbara hovslagare som tipsat mig att bredda skon på en sten! :D
 
Sv: sätta på ny sko

Jag har just pratat med min underbara hovslagare som tipsat mig att bredda skon på en sten! :D

Det gick inte så bra. :angel: :p Och skon var för trång i traktarmarna så den skulle trycka på strålen.
Hovisen kommer imorn och hjälper mig rikta och ta på skon. Ibland får man erkänna sig besegrad. :D
 
Sv: sätta på ny sko

Ett bra tips för att bredda skon är att sätta den i boxgallret (alltså trä igenom den så tåkappan sitter vid gallret och traktarmarna hänger nedåt) och sedan ta en tång och sätta i skons hålrum, när man då öppnar tången så vidgar skon sig, plättlätt om skon bara behöver vidgas lite. :)
 
Sv: sätta på ny sko

tack för bra tips! får prova nån dag! nu har hovis varit ute och riktat upp några reservdojor åt mig.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 606
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp