Safariresa, erfarenheter?

Jag häpnar över din arrogans faktiskt. Du är en vuxen man och du är oförmögen att sätta dig in i något om du inte får böcker serverat?
Det var en litet överraskande personligt fientlig ton, jag skall försöka låta bli att svara på samma sätt.
I min värld är en fråga om lästips inte automatiskt en signal om oförmåga till självständig informationsinhämtning - utan lika gärna ett utslag av just det. Såvitt jag förstått är @Petruska och du mer pålästa kring ämnet än jag är, därför tyckte jag inte att det var särskilt kontroversiellt att fråga.
Du tycker inte att du som vit europé har nån koppling till kolonialism bara för att du inte är spanjor eller britt
Jag har - hade - svårt att se den solklara kopplingen, det stämmer.
och du vill att andra ska göra ett hästjobb och hitta böcker som kan övertyga dig.
Jag ställde en fråga, den är fri att besvara eller ignorera. Något hästjobb har jag inte uppmanat till.
Du vill dessutom ha böcker som specifikt pekar ut dig. Driver du eller? Vi pratar om maktstrukturer här! Förstår du inte det? Förstår inte att det övertag som Europa hade över Afrika under kolonialtiden fortfarande gynnar Europa? Att vi som europér har det fint idag delvis tack vare handelsavtal som starkt gynnar oss över fattiga länder i Afrika? Att vi pratar om åratal av förtryck och rasism?
Vi kan väl vara överens om att jag har en kunskapslucka här - eller? Jag är alltså inte klar över vilken plats jag har i kolonial historia, vilket var vad @Petruska påpekade ovan.
 
[QUOTE="Snubbelfot, post: 19034977, member: 33030"

[...] Har du eller @niphredil något lästips som kan tydliggöra min plats i den koloniala historien och vilken roll jag spelar för kolonialismen idag, så har jag gott om tid att läsa innan jag reser till Afrika.
[/QUOTE]

Här är en kort artikel med en del källor och ingångar som fokuserar på materiell kultur. Det mest slående exemplet är nog, vilket nämns i artikeln, svensk järnexport som under 1700-talet gick direkt in i den transatlantiska slavhandeln.
 
Det var en litet överraskande personligt fientlig ton, jag skall försöka låta bli att svara på samma sätt.
I min värld är en fråga om lästips inte automatiskt en signal om oförmåga till självständig informationsinhämtning - utan lika gärna ett utslag av just det. Såvitt jag förstått är @Petruska och du mer pålästa kring ämnet än jag är, därför tyckte jag inte att det var särskilt kontroversiellt att fråga.

Jag har - hade - svårt att se den solklara kopplingen, det stämmer.

Jag ställde en fråga, den är fri att besvara eller ignorera. Något hästjobb har jag inte uppmanat till.

Vi kan väl vara överens om att jag har en kunskapslucka här - eller? Jag är alltså inte klar över vilken plats jag har i kolonial historia, vilket var vad @Petruska påpekade ovan.
Det att du frågar om just dig, din koppling, när du är en vit man som fått praktiskt taget världens bästa förutsättningar att bilda och utbilda dig, gör din fråga djupt problematisk just i den koloniala kontext som du (på något bakvänt vis) frågar om.

Det finns ett filmklipp där en vit journalist frågar om Toni Morrison kommer att börja skriva in vita karaktärer i sina böcker "in a substantial way". (Det är alltså den vita journalisten som avgör när en karaktär är tillfredsställande substantiell.) Morrison svarar med att fråga om journalisten verkligen inte förstår hur djupt rasistisk den frågan är.

Där nånstans placerar jag din fråga om kopplingen till dig.
 
@niphredil en fråga om själva safarin. Du skrev att Botswana var ”bättre”. Jag har ju en dröm att se vithajar. Det görs i Sydafrika. O sen vill jag på safari, eller iallafall, se giraffer... så tänkte jag att Krugerparken var ultimat för några dagar efter hajarna. Men en annan tipsade om Namibia istället. O så googlade jag det och såg att där slapp man även malaria-tabletter.
Hajarna finns ju lite utanför Kapstaden, hade du kollat på Krugerparken eller Namibia? Eller hade du flugit från Kapstaden till Botswana för att det är bättre? Eller Zambia? Zimbabwe? Jag vet inte hur jag ska ”värdera” safari-ställena.
 
@Snubbelfot Fast du har inte visat en tillstymmelse till att förstå vad det är vi diskuterar här utan försöker hela tiden skala ner maktstrukturer till att handla om dig som person. Och sen vill du ha bokförslag som ska kunna visa en koppling mellan DIG och kolonialism. Det är inte att en diskussion på allvar, att vara genuint intresserad och vilja förstå.

@Hippocampus Tyvärr har jag inte alls tillräckligt bra koll på själva miljöaspekten av safaris för att kunna ge så bra tips, sorry! Jag är påläst om Östafrika och känner väl till problematiken där och jag är rätt bra på påläst om just Botswana som har en väldigt bra lagstiftning för att skydda sina nationalparker. Men jag har aldrig arbetat med Sydafrika och inte heller Namibia. Jag skulle tippa på - gissning här alltså - att båda SA och Namibia borde vara bättre än Kenya, där särskilt Masai Mara har blivit oerhört exploaterat. Men jag kan inte svära på att det är så, och jag kan heller inte väga dem mot varandra.

Däremot tror jag utan tvekan att Botswana är kvalitetsmässigt bättre än de andra, att safaris där ger otroligt bättre upplevelser än de andra. Trycket är mycket mindre på parkerna där och det ger ju en annan kvalitet. Därmed inte sagt att Krugerparken inte vore en fantastisk upplevelse för dig heller, särskilt om du inte varit på safari tidigare i Afrika.

Vore jag som du skulle jag utgå ifrån min budget och tidsram och bygga resan därifrån. Du behöver åka till Sydafrika i och med hajarna och då om du har tid och råd och vill så kanske det är värt att åka till Botswana eller Namibia för att göra din safari. Annars kan du garanterat hitta en fin nationalpark i Sydafrika där du kan få en jättefin safari. Researcha mycket de specifika parkerna du är intresserad av - många gånger är mindre populära parker finare än de kända parkerna!
 
@niphredil tack! Jag har googlat lite och hittat ställen som jag inte hittat innan. Mindre ställen i Botswana, Namibia och Zambia. Framförallt Zambia verkar vara lite mindre "populärt" men vackert och mycket för pengarna (är intresserad av djuren, inte av middagar på lyxcamps) :D .
 
Sen tycker jag, som du också pekar på, att turism i länder där människor är mycket fattigare än vi också är problematiskt. Det är problematiskt med ekonomiska transaktioner mellan mycket ojämbördiga parter. Jag tycker att det är jobbigt med Thailandturismen av bland annat det skälet, tex. Men det ändrar ju inte i sig den (post)koloniala verklighet som du förnekar din plats i.

Indien, säger jag bara. Indien är ”värre” än Thailand. Det är nio år sedan jag var där och jag brottas fortfarande med det. Inte så att jag inte vill åka tillbaka för det vill jag, det var en fantastisk upplevelse, men det är fortfarande asjobbigt med den där känslan av vit rik turist och ett ständigt vänligt leende åt killen som städade mitt rum varje dag. Jag la några rupier på kudden varje morgon när jag gick ut för det skulle man, och det kändes helt skruvat.

ALLT handlade om pengar. Jag kände mig som en vandrande plånbok som alla ville åt. Och det var jag ju också. Nu var detta i turistcentret Goa där naturligtvis allt gick ut på att turisterna skulle betala. ”Riktiga” Indienresenärer hånar dem som ”bara” varit i Goa för där är maten så mycket dyrare än i ”riktiga Indien”. Med min plånbok åt jag skitbilligt, naturligtvis.

Inte ens i Goa fanns det någonstans man INTE blev påmind om vem man är och i vilket sammanhang man befann sig. Svårt och nyttigt.

Thailand var något lättare på den punkten. Eller så var jag bara mer förberedd, efter Indien.
 
@niphredil tack! Jag har googlat lite och hittat ställen som jag inte hittat innan. Mindre ställen i Botswana, Namibia och Zambia. Framförallt Zambia verkar vara lite mindre "populärt" men vackert och mycket för pengarna (är intresserad av djuren, inte av middagar på lyxcamps) :D .

Det är ju ganska olika typer av natur i Namibia och Botswana, så det kanske beror lite på vad för typ av djur/miljö du vill se också? Namibia är ju väldigt torrt och mycket öken (framförallt i södra-mellersta delarna), till skillnad från Botswana som verkar mycket frodigare.
Jag var i Namibia i våras och älskade det, jag vill gärna åka tillbaka. Nästa resa kommer vi nog att bila och campa oss igenom landet.
 
Det är ju ganska olika typer av natur i Namibia och Botswana, så det kanske beror lite på vad för typ av djur/miljö du vill se också? Namibia är ju väldigt torrt och mycket öken (framförallt i södra-mellersta delarna), till skillnad från Botswana som verkar mycket frodigare.
Jag var i Namibia i våras och älskade det, jag vill gärna åka tillbaka. Nästa resa kommer vi nog att bila och campa oss igenom landet.

Ohh. Åkte ni på ordnad resa till Namibia? Hur/via vem bokade ni? Vad såg ni och hur lång var resan?
 
Det är ju ganska olika typer av natur i Namibia och Botswana, så det kanske beror lite på vad för typ av djur/miljö du vill se också? Namibia är ju väldigt torrt och mycket öken (framförallt i södra-mellersta delarna), till skillnad från Botswana som verkar mycket frodigare.
Jag var i Namibia i våras och älskade det, jag vill gärna åka tillbaka. Nästa resa kommer vi nog att bila och campa oss igenom landet.
Jag vill se följande djur i prio-ordning.
1. Giraff
2.Giraff
3..Giraff... okej då...flodhäst
4. Noshörning
5. Krokodil
6. Gepard
7. Alla andra.
 
Ohh. Åkte ni på ordnad resa till Namibia? Hur/via vem bokade ni? Vad såg ni och hur lång var resan?

Ja, det var en ordnad resa men det var en jaktresa och ingen klassisk safariresa. Vi bokade via en jaktreseagentur, vilket kanske inte är så hjälpsamt (om det inte är någon som vill åka på den typen av resa då) :p Vi var iväg i 10 dagar och var på två olika lodger ca 1,5h från Windhoek. Det var walk and stalk, och våra PH:s var väldigt proffsiga, otroligt kunniga om djuren och tog oss väldigt nära djuren. Jag ville bland annat fotografera zebror och vi lyckades komma in på bara 20-25m och kunde sitta där en lång stund och observera djuren, vilket var en mäktig upplevelse. Något annat som jag tyckte var väldigt häftigt var att vi fick se vit noshörning på riktigt nära håll, och svart noshörning på kanske 100m. En eftermiddag när vi kom till bilen hann vi inte köra mer än några hundra meter mot lodgen innan vi mötte en svart noshörning som var på väg in i området vi precis lämnat. De är respektingivande djur, jag hade inte velat möta en för nära till fots :p

Den ena lodgen låg i ett bergigt, ganska grönt område medan den andra var i utkanten av Kalahariöknen där det var mycket torrare och så klart, röd sand. Viltslagen var snarlika på båda ställena med några undantag, men tyvärr inga elefanter eller lejon, vilket så klart hade varit roligt att se.
 
Jag vill se följande djur i prio-ordning.
1. Giraff
2.Giraff
3..Giraff... okej då...flodhäst
4. Noshörning
5. Krokodil
6. Gepard
7. Alla andra.

Vi såg massvis av giraffer, och både vit och svart noshörning :)
Den ena lodgen vi var på är med i ett bevarandeprogram för just svart noshörning, men vi hade ändå tur som vi se flera stycken. Giraffer tror jag att du kan se både i Namibia, Sydafrika och Botswana.
 
Indien, säger jag bara. Indien är ”värre” än Thailand. Det är nio år sedan jag var där och jag brottas fortfarande med det. Inte så att jag inte vill åka tillbaka för det vill jag, det var en fantastisk upplevelse, men det är fortfarande asjobbigt med den där känslan av vit rik turist och ett ständigt vänligt leende åt killen som städade mitt rum varje dag. Jag la några rupier på kudden varje morgon när jag gick ut för det skulle man, och det kändes helt skruvat.

ALLT handlade om pengar. Jag kände mig som en vandrande plånbok som alla ville åt. Och det var jag ju också. Nu var detta i turistcentret Goa där naturligtvis allt gick ut på att turisterna skulle betala. ”Riktiga” Indienresenärer hånar dem som ”bara” varit i Goa för där är maten så mycket dyrare än i ”riktiga Indien”. Med min plånbok åt jag skitbilligt, naturligtvis.

Inte ens i Goa fanns det någonstans man INTE blev påmind om vem man är och i vilket sammanhang man befann sig. Svårt och nyttigt.

Thailand var något lättare på den punkten. Eller så var jag bara mer förberedd, efter Indien.
Det där med sexhandeln bidrar till att göra just Thailand särskilt jobbigt för mig. Jag har en otrevlig känsla av att jag på nåt sätt bidrar till sexhandeln genom att åka till Thailand. Så jag vill helt enkelt inte, därför.
 
@Petruska Jag valde ett utpräglat familjeställe för att inte bli en del av just det, det hade jag inte klarat. Och det fanns inte synligt där. På tre resor dit såg jag kanske en handfull farang-thaipar men de var nog just par och inget annat.
 
@Petruska Jag valde ett utpräglat familjeställe för att inte bli en del av just det, det hade jag inte klarat. Och det fanns inte synligt där. På tre resor dit såg jag kanske en handfull farang-thaipar men de var nog just par och inget annat.
Jag är inte direkt intresserad ändå, eller Thailand ligger rätt långt ner på min lista över önskeresor. Så det är inget offer och absolut ingen "bojkott".
 
Jag är inte direkt intresserad ändå, eller Thailand ligger rätt långt ner på min lista över önskeresor. Så det är inget offer och absolut ingen "bojkott".
Nej, jag förstår.

Där jag var är ett sånt där typiskt ställe där svenska familjer tillbringar vintern med barnen i svensk skola. Jag hängde inte med svenskar men hörde ju en del på stranden som jag uppfattade som skryt över deras perfekta liv. Så det vita privilegiet stod som spön i backen, samma privilegium och maktskillnad som gör sexhandeln möjlig i andra delar av Thailand, förstås.

Men jag stannar inte hemma för det, försöker bara hålla mig någorlunda medveten.
 
Ja, det var en ordnad resa men det var en jaktresa och ingen klassisk safariresa. Vi bokade via en jaktreseagentur, vilket kanske inte är så hjälpsamt (om det inte är någon som vill åka på den typen av resa då) :p Vi var iväg i 10 dagar och var på två olika lodger ca 1,5h från Windhoek. Det var walk and stalk, och våra PH:s var väldigt proffsiga, otroligt kunniga om djuren och tog oss väldigt nära djuren. Jag ville bland annat fotografera zebror och vi lyckades komma in på bara 20-25m och kunde sitta där en lång stund och observera djuren, vilket var en mäktig upplevelse. Något annat som jag tyckte var väldigt häftigt var att vi fick se vit noshörning på riktigt nära håll, och svart noshörning på kanske 100m. En eftermiddag när vi kom till bilen hann vi inte köra mer än några hundra meter mot lodgen innan vi mötte en svart noshörning som var på väg in i området vi precis lämnat. De är respektingivande djur, jag hade inte velat möta en för nära till fots :p

Den ena lodgen låg i ett bergigt, ganska grönt område medan den andra var i utkanten av Kalahariöknen där det var mycket torrare och så klart, röd sand. Viltslagen var snarlika på båda ställena med några undantag, men tyvärr inga elefanter eller lejon, vilket så klart hade varit roligt att se.
Ah. Nä jaktresa är motsatsen till intressant för oss.
 
Ah. Nä jaktresa är motsatsen till intressant för oss.

Ja, så kan det ju vara.

Jag tyckte att Namibia var ett otroligt vackert land, och nästa gång vi återvänder vill vi gärna bila och campa oss igenom landet. Se mer av Kalahari, the Skeleton coast och Caprivi-regionen bland annat. Men det ligger några år framåt i tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp