Safariresa, erfarenheter?

Nä, så jävla hemskt alltså.

Nej, det måste det verkligen inte vara. Jag är inte intresserad av att diskutera detta här, men känner att jag måste bemöta det här.
I Namibia är jakten strikt kontrollerad och styrd av regeringen, betydligt mer än vad den är i t ex Sverige. I Namibia säljs alla jakter med licens/djur, och inventeras före licensutdelningen med helikopter över de olika områdena. Namibias djurliv har fördubblats sedan 60-talet och kallas bla "The greatest wildlife recovery story ever told" av WWF. Turism har en stor del i det så klart, men jakten spelar också en viktig roll.
Här går t ex att läsa om Namibia som ett exempel där jakt "benefit conservation":
https://wwf.panda.org/our_work/wildlife/species_news/wwf_and_trophy_hunting/

En studie gjord mellan 98-03 om den ekonomiska effekten av jakt och turism:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cobi.12643

For much of Africa and other parts of the world, Westerners tend to view tourism as the dominant wildlife‐based development paradigm for delivering a sustainable flow of benefits to local communities living with wildlife or near protected areas (Kiss 2004; Hawkins & Mann 2007). Similar to the results of studies of private landholders (Lindsey et al. 2013b) and national economies (Barnes et al. 2002; Lindsey et al. 2007), our results showed it is important to recognize that the direct benefits of hunting are roughly similar in magnitude to those of tourism for communal conservancies in Namibia.

Beyond this aggregate overall similarity between the benefits of hunting and tourism, there are important differences in scale and sequencing between the two activities. For the typical conservancy, benefits from hunting are generated quickly, within a few years of formation. In these early years of a conservancy, income from trophy hunting is critical for the management of the area, and the meat from hunted animals makes tangible the economic benefits that wildlife conservation can deliver to conservancy members. Benefits from tourism take twice as long to develop, due to the time needed for the recovery of wildlife populations, and the investments in both physical (i.e., lodges and other infrastructure) and human capital required to host high‐end tourism in communal areas. Few conservancies (12%) specialized in tourism; most conservancies generating benefits from tourism also generated benefits from hunting. In contrast, over half (54%) of the conservancies generating benefits in Namibia did so from hunting alone, because hunting can be sustained in areas with relatively low densities or visibilities of wildlife, and in landscapes that are unappealing or inaccessible for photographic tourism (Lindsey et al. 2006). Because these conditions characterize much of the African protected‐ (in the widest sense) area estate, it follows that preventing or discouraging trophy hunting would remove possible incentives for conservation across a large swathe of the continent where nature‐based tourism is not viable (e.g., Blom 2004).

Här kan du också läsa om NACSO (The Namibian Association of Community Based Natural Resource Management (CBNRM) Support Organisations) och deras syn på jaktturism:
http://www.nacso.org.na/conservation-and-hunting

Jaktturism är absolut inte alltid rätt, det är alltid komplext och det finns många exempel på där det enbart lett till katastrof, men det finns många exempel på där det spelat en (positiv) avgörande roll också. Namibia är ett av de exemplen.
 
@AraSlei Fast jag gillar inte jaktturism. Och jag gillar inte vita som åker och jagar i Afrika. Oavsett vad dina studier säger :).

Du är så klart fri att tycka precis som du vill :) Eftersom det är fler än jag och du som läser här, valde jag att svara på ditt inlägg ändå.

Lite förminskande att skriva "dina studier" bara för att de inte håller med din ståndpunkt i frågan. Det är inte "mina studier", den länkade studien är gjord för Society for Conservation Biology och de övriga länkarna är till WWF och NACSO.
 
@AraSlei Jamen dina studier som ”studierna du länkade till i ditt inlägg”. Jag tror inte någon på fullaste allvar tror att jag menar att du skrivit dom själv.

För mig kommer det alltid vara fullkomligt obegripligt att man vill resa hela vägen till Afrika för att döda så vackra djur. Och att man som vit känner sig bekväm med det.
 
Du är så klart fri att tycka precis som du vill :) Eftersom det är fler än jag och du som läser här, valde jag att svara på ditt inlägg ändå.

Lite förminskande att skriva "dina studier" bara för att de inte håller med din ståndpunkt i frågan. Det är inte "mina studier", den länkade studien är gjord för Society for Conservation Biology och de övriga länkarna är till WWF och NACSO.
Jag undrar om inte ditt inlägg handlar om djur och @niphredil s om människor. (Jag värderar inte djur mot människor, konstaterar bara skillnaden)
 
Nej, det måste det verkligen inte vara. Jag är inte intresserad av att diskutera detta här, men känner att jag måste bemöta det här.
I Namibia är jakten strikt kontrollerad och styrd av regeringen, betydligt mer än vad den är i t ex Sverige. I Namibia säljs alla jakter med licens/djur, och inventeras före licensutdelningen med helikopter över de olika områdena. Namibias djurliv har fördubblats sedan 60-talet och kallas bla "The greatest wildlife recovery story ever told" av WWF. Turism har en stor del i det så klart, men jakten spelar också en viktig roll.
Här går t ex att läsa om Namibia som ett exempel där jakt "benefit conservation":
https://wwf.panda.org/our_work/wildlife/species_news/wwf_and_trophy_hunting/

En studie gjord mellan 98-03 om den ekonomiska effekten av jakt och turism:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cobi.12643



Här kan du också läsa om NACSO (The Namibian Association of Community Based Natural Resource Management (CBNRM) Support Organisations) och deras syn på jaktturism:
http://www.nacso.org.na/conservation-and-hunting

Jaktturism är absolut inte alltid rätt, det är alltid komplext och det finns många exempel på där det enbart lett till katastrof, men det finns många exempel på där det spelat en (positiv) avgörande roll också. Namibia är ett av de exemplen.
Men det blir ju också lite konstigt att inte vilja diskutera detta här samtidigt som du bara visar på det positiva, även om jag ser att du nämner komplexiteten. Utöver aspekterna kring vita som åker på jaktresor till Afrika så finns det så väldigt många problem med jaktresor i så väldigt många länder och områden i Afrika. Jag är inte heller egentligen intresserad av att ta diskussionen men det finns många studier som visar motsatserna från de effekter du nämner.

Tex inventeringar för att bedöma antal licenser, det finns ju också många studier som visar hur dåligt inventeringarna ofta fungerar i just sammanhanget inte sälja för många licenser. för att bara ta ett exempel.

Korruption på alla möjliga plan kring jakterna, multipla licenser, canned hunting, brist på helhetssyn, att pengarna ändå inte når ”rätt” nivå osv finns det också studier på...
 
@AraSlei Jamen dina studier som ”studierna du länkade till i ditt inlägg”. Jag tror inte någon på fullaste allvar tror att jag menar att du skrivit dom själv.

För mig kommer det alltid vara fullkomligt obegripligt att man vill resa hela vägen till Afrika för att döda så vackra djur. Och att man som vit känner sig bekväm med det.

Nej, det var inte så jag menade heller, utan att sättet du skrev det på insinuerade att de inte var tillförlitliga.

Ja, det är mycket som andra gör som jag inte förstår heller. Man behöver inte förstå allt.
 
Nej, det var inte så jag menade heller, utan att sättet du skrev det på insinuerade att de inte var tillförlitliga.

Ja, det är mycket som andra gör som jag inte förstår heller. Man behöver inte förstå allt.
För mig koncentreras den problematik kring vithet och koloniala strukturer i jaktturism till Afrika till den grad att jag först inte ens såg att du skrev om jakt.

Det är obegripligt för mig att någon vill gå in i den rollen som du där väljer att gå in i. Och det är minst lika obegripligt att någon vill åka till Afrika för att skjuta stora vackra djur.
 
Men det blir ju också lite konstigt att inte vilja diskutera detta här samtidigt som du bara visar på det positiva, även om jag ser att du nämner komplexiteten. Utöver aspekterna kring vita som åker på jaktresor till Afrika så finns det så väldigt många problem med jaktresor i så väldigt många länder och områden i Afrika. Jag är inte heller egentligen intresserad av att ta diskussionen men det finns många studier som visar motsatserna från de effekter du nämner.

Tex inventeringar för att bedöma antal licenser, det finns ju också många studier som visar hur dåligt inventeringarna ofta fungerar i just sammanhanget inte sälja för många licenser. för att bara ta ett exempel.

Korruption på alla möjliga plan kring jakterna, multipla licenser, canned hunting, brist på helhetssyn, att pengarna ändå inte når ”rätt” nivå osv finns det också studier på...

Jag kände nog mest att det inte är en tråd om jaktresor utan en tråd om safariresor, där en stor del av både fördelarna och nackdelarna är gemensamma. Det är ju inte så att regelrätt safari (eller typ all turism för den delen) är okomplicerad, fri från korruption och brist på helhetssyn eller att pengarna inte når rätt nivå.

Min upplevelse är att folk fokuserar på fördelarna med safari och nackdelarna med jaktresor, varför jag valde att inte brodera ut mitt inlägg ytterligare med alla nackdelar som kan komma med jaktresor. De flesta vet redan om dem ändå.
 
@AraSlei Jamen dina studier som ”studierna du länkade till i ditt inlägg”. Jag tror inte någon på fullaste allvar tror att jag menar att du skrivit dom själv.

För mig kommer det alltid vara fullkomligt obegripligt att man vill resa hela vägen till Afrika för att döda så vackra djur. Och att man som vit känner sig bekväm med det.
Jag jagar inte, men är för jaktturism som jag tror är ett utmärkt sätt att dra in pengar till naturvård och avlönad sysselsättning för befolkningen. Jaktturisterna betalar mycket mer per person för sin vistelse vilket ger mer pengar för mindre naturslitage.

Om jakten styrs på rätt sätt skjuts returdjuren bort, dvs säga de ståtliga hanar som har gjort sitt i fortplantningen, men blivit detroniserade av yngre konkurrenter. Eftersom det bara är elände kvar i livet för returhannar, kan det nästan (obs NÄSTAN) vara en god gärning att befria dem från lidandet. Om det samtidigt ger goda inkomster till naturvård och lokalbefolkning är det strålande, och ett sätt att finansiera bevarandet av biotoper och djurarter i överbefolkade, mycket fattiga områden!
 
Jag förstår att folk ser för och nackdelar med jaktresor. Men- själv har jag fått avsmak när jag ser svenska män som skrivit inlägg på sociala medier att de kommit i kontakt med stenåldersmannen i sig själv när de fick åka och jaga i afrika och så macho bilder på det. Där fanns inte något reflekterande om olika aspekter av det.
 
Jag förstår att folk ser för och nackdelar med jaktresor. Men- själv har jag fått avsmak när jag ser svenska män som skrivit inlägg på sociala medier att de kommit i kontakt med stenåldersmannen i sig själv när de fick åka och jaga i afrika och så macho bilder på det. Där fanns inte något reflekterande om olika aspekter av det.
Marknadsförs inte de där resorna som ”troféjakt”? Det är så ledsamt. När det kommer till olika grenar av turism verkar Afrika betraktas som en enda stor nöjespark för vita, en kontinent som vi bara kan ta för oss av. Tjoho jag var först i en massajby. Vilken nytta hade massajerna av det, var det deras stora dag när de fick träffa en vit?
 
Marknadsförs inte de där resorna som ”troféjakt”? Det är så ledsamt. När det kommer till olika grenar av turism verkar Afrika betraktas som en enda stor nöjespark för vita, en kontinent som vi bara kan ta för oss av. Tjoho jag var först i en massajby. Vilken nytta hade massajerna av det, var det deras stora dag när de fick träffa en vit?
Japp det var precis sånt jag menar. Bilder på folk bredvid ett stort djur som de skjutit. Och om man googlar på jaktresor så skriver ju flera just det- du får med en trofe hem. Och så bilder på hem med olika typer av djurhuvuden uppsatta på väggen. Jag vet inte- men det kändes konstigt med bilder på svenska hem och svenska vardagsrum med afrikanska djurhuvuden uppsatta på väggen.
 
Nej, det var inte så jag menade heller, utan att sättet du skrev det på insinuerade att de inte var tillförlitliga.
Det där tycker jag är fult skrivet av dig. Jag har inte insinuerat ett jävla skit. Jag skrev på telefonen och skrev "dina studier" istället för att skriva "studierna som du har länkat till".

Du får gärna förklara hur man resonerar när man känner sig okej att åka på jaktresor till Afrika som vit västerlänning. Jag är genuint nyfiken på hur man tänker faktiskt!
 
När det kommer till olika grenar av turism verkar Afrika betraktas som en enda stor nöjespark för vita, en kontinent som vi bara kan ta för oss av.
Jamen det är det. Precis så är det. Samma med volontärturism som jag har sågat på Buke och fått jättemycket skit för (blev kallad pretentiös vill jag minnas). Man vill känna att man gör nåt bra och fint så man åker på en tvåveckorsresa till Ghana och jobbar på barnhem. Skit samma att det är direkt skadligt för barnen, jag vill ju känna mig snäll och duktig och förverkligad. Plus bonusen att man kan lägga ut en massa bilder på söta afrikanska barn på Facebook!
 
Jamen det är det. Precis så är det. Samma med volontärturism som jag har sågat på Buke och fått jättemycket skit för (blev kallad pretentiös vill jag minnas). Man vill känna att man gör nåt bra och fint så man åker på en tvåveckorsresa till Ghana och jobbar på barnhem. Skit samma att det är direkt skadligt för barnen, jag vill ju känna mig snäll och duktig och förverkligad. Plus bonusen att man kan lägga ut en massa bilder på söta afrikanska barn på Facebook!
Jag minns den tråden för jag blev alldeles knäckt av den och dammsög internet tills jag hittade någon verksamhet där man kunde jobba på en skola, den skulle vara okej. Jag var tydligen tvungen att hitta NÅGOT ställe där man kunde göra en God Gärning. :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp