Såg en fjäril jag inte sett tidigare

Shaggy

Trådstartare
Idag när jag skulle hämta ett vattenprov i en annan byggnad på jobbet så satt den här fjärilen på betongen. Det var rena slumpen att jag inte trampade på den. Jag har aldrig sett en sådan tidigare. Är det någon som vet vad det är? Försökte googla men hittar inget som stämmer. Den är som ett påfågelöga i storlek.
DSC_0339~2.JPG
 
Jag med boken Sveriges fjärilar som hjälpmedel säger också dagfjärilsmätare. Färgen liknar en del andra i samma underfamilj, men övriga är betydligt mindre och de har inte samma vågiga tvärlinjer, så det kan nog i princip inte vara någon annan. Flygtiden (juni-augusti) och platsen (hela landet utom fjällen) stämmer.
 
Tack allesammans. Kollade på dagfjärilsmätare och det stämmer perfekt. Kände nog inte igen den när jag googlade då det verkar som om den oftast är betydligt grönare än det extremt turkosa exemplaret jag hittade
 
Tack allesammans. Kollade på dagfjärilsmätare och det stämmer perfekt. Kände nog inte igen den när jag googlade då det verkar som om den oftast är betydligt grönare än det extremt turkosa exemplaret jag hittade
Jag har bild någonstans på en grönare individ som dök upp på jobbet, jag kände inte igen den heller. Så vackra! :heart
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 490
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Jag gick förbi en rejäl krabat idag, som jag antar är någon slags humla. Eller? Jag har extremt dålig koll på det här och är inte ens...
Svar
7
· Visningar
880
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 420
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp