Vad är det här för sorts humla?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag gick förbi en rejäl krabat idag, som jag antar är någon slags humla. Eller? Jag har extremt dålig koll på det här och är inte ens helt på det klara vad som skiljer humlor och bin åt :o

I alla fall, den här typen var säkert 4cm lång och hade landat mitt på trottoaren. Den flög iväg strax efter att jag tagit bilden och lät väldigt högt när den flög.

20230606_141602.jpg


Nån som vet? Jag har försökt googla, men hittar inget som stämmer in helt tycker jag.
 
Två hushumlor?
Jag tänkte först att det var två stycken som "satt ihop", men tittar man närmare ser det inte ut att vara så. Den flög också iväg som en "enhet" liksom.

Herregud, jag hör ju hur jag själv låter. Jag blottar verkligen precis hur urusla mina naturkunskaper är med denna tråd känner jag :laugh:
 
Jag tänkte först att det var två stycken som "satt ihop", men tittar man närmare ser det inte ut att vara så. Den flög också iväg som en "enhet" liksom.

Herregud, jag hör ju hur jag själv låter. Jag blottar verkligen precis hur urusla mina naturkunskaper är med denna tråd känner jag :laugh:
Det ser ut som en liten hane som klängt sig fast därbak på honan och "paxat platsen" bara. :p:)

Hanen kan klänga sig fast och hänga med även om honan flyger iväg.
 
Jag tänkte först att det var två stycken som "satt ihop", men tittar man närmare ser det inte ut att vara så. Den flög också iväg som en "enhet" liksom.

Herregud, jag hör ju hur jag själv låter. Jag blottar verkligen precis hur urusla mina naturkunskaper är med denna tråd känner jag :laugh:
Det här uppifrån, dvs ja det är ett par som gör småhumlor. :p
C2E026D3-620E-4F17-A716-52AE58FFC7B9.jpeg
 
Det ser ut som en liten hane som klängt sig fast därbak på honan och "paxat platsen" bara. :p:)

Hanen kan klänga sig fast och hänga med även om honan flyger iväg.

Det här uppifrån, dvs ja det är ett par som gör småhumlor. :pVisa bifogad fil 120695
Oj, det var som tusan! Tur att jag inte störde för mycket då :D En annan hade kanske valt en lite trevligare plats än trottoaren längs en av stans mest trafikerade gator, men alla gillar vi olika :angel:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 108
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 433
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp