En del döljs säkert av jaktlusten, men det är mycket runtomkring där jag tycker att det syns väl hos de som har problemen. När domarna hälsar på föraren t ex, eller när man samlas på parkeringen på morgonen och man ser hundar som inte söker ögonkontakt med någon.
Men, dessa hundarna är ofta mycket mer lättränade än de som är mer av benet i kläm, jajemen-typen, så jag tror tyvärr att vi kommer se mer av den typen.
Jag som ser det från andra sidan tycker väl snarare att väldigt många andra hundar hade behövt betydligt mer strama tyglar och ordning och reda, innan de är ett år
Vi måste ha basics som ett bra fotgående och ordning och reda på plats innan vi börjar träna dem ordentligt, och då har de det paketet när de är runt 1. Min ettåriga tik går t ex fot utan koppel i flera kilometer på promenaderna, utan att jag behöver tjata eller påminna.
Men jag förstår vad du menar: till hösten, när hon är 1,5 (och kanske normalt hade gjort ett BPH), räknar jag kallt med att hon ska gå vid mitt ben bland spaniels som swishar förbi, fasaner som springer framför och fåglar som dimper ner här och var. Det innebär ju också att hon i det läget har tillräckligt med självbehärskning för att bli svårläst i flera moment.
När jag BPH-testade min äldre tik, som var 20 månader-någonting då, bad provledaren mig att komma med min unga tik tidigare , just för att hon tyckte att hon var svårbedömd och att nästa inte ska vara lika långt kommen i sin träning. Men helt ärligt - även min unga tik kommer vara betydligt mer inom ramarna än de flesta andra 1-åringar ändå