Såga av toppen på en ek...

vippan

Trådstartare
Kan man göra det? Bara rakt av?

Har en ek som är så lång och smal och skulle vilja ha den lite mer buskig, att den inte bara växer på höjden. Den växer som sjutton men blir som sagt bara lång inte buskig :)
 
Sv: Såga av toppen på en ek...

Det borde man väl kunna göra, men jag vet inte om man får stympa ekar, de är ju fridlysta. Men det kanske inte gäller beskärning utan bara total-kapning...
 
Sv: Såga av toppen på en ek...

Eken är inte fridlyst som art men vissa enskilda stora ekar får förklaras som naturminnen av länsstyrelsen eller kommunen enligt 7 kap. 10 § miljöbalken. Uppgifter om vilka ekar som är skyddade som naturminnen i ett län finns hos länsstyrelsen.

Enligt naturvårdsverket..
 
Sv: Såga av toppen på en ek...

Vissa beskärningar går bra om trädet är ungt, men oftast blir det fult och ser stympat ut.

Nånga arboristfirmor gör kostnadsfria besök.
http://www.tradmastarna.se/ ett exempel, det finns fler.

Här är ett citat från http://debatt.passagen.se/show.fcgi...=10000000000000094&posting=19500000001839011:
"Beskärning av ek

ska ske på senvintern men det går även bra i slutet av sommaren juli-sept. Fördelen med att beskära på våren är att kvistarna är fria från löv (möjligen sitter en del av fjolårets torkade löv kvar).

Kapa toppen på trädet i den höjd du vill ha det. Gör snittet vid en utåtriktad gren, alltså en gren med riktning ut från trädets stam. Du kanske får kapa bort flera grenar... jag vet ju inte hur din ek ser ur. Använd en GRENSÅG inte en vanlig såg! Har du trädgård så är det värt att införskaffa en bra grensåg och en sekatör - inga billiga! Köp Fiskars t ex...

Ta det lugnt och kapa hellre flera gånger än riskera att kapa bort för mycket. Försök få en överblick över hur du vill att trädet ska se ut innan du börjar. Lämna inte tappar av grenarna utan kapa så att det blir en jämn yta i förhållande till grenarna där du gör snittet. Kapa inte heller för nära stammen om du tar bort andra grenar än toppen(arna) utan följ den krans som man kan se i grenfästet. Det området har inbyggt rötskydd och man ska kapa precis jämnt med - inte igenom och inte lämna en tapp. Trädet läker själv så använd inget vax eller liknande...

Om du är osäker på min beskrivning så gå till bibblan och låna en bok om beskärning så att du kan titta på bilder."
 
Sv: Såga av toppen på en ek...

Det var bra läsning! Trädet i fråga är ganska ungt men växer på en tydligen mycket gynnsam plats vilket bidragit till att det skjutit i höjden som bara den :) Jag ska göra ett försök till hösten!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Håller på och spara ut till min naturliga hårfärg som är ca 30% vitt/grått och resten typ mörk cendré (ljusare på sommaren). Har låtit...
Svar
7
· Visningar
811
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 442
Senast: manda
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
344
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp