Säker hundbur, finns det?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 7 056
Sv: Säker hundbur, finns det?

Svar ja!
Jeppes Jumbo-buren (annonser finns i hundsport)
Den är specialgjord för resp.bil märke och årsmodell.
Har utrymmningsluckor samt kan fås med olika stora dörrar mm.
Visst -den är lite dyrare men den är bäst i alla tester.

Jag har kört med hans produkter sedan 1990 och kan lungt säga att jag rekomenderar dem.:bow:

Har dessutom krockat vid två tillfällen, Har blivit påkörd bakifrån 1 ggn hundarna klarade sig förutom lite chock fick ta dem via utrymmningslucka.
Sedan blev jag påkörd i sidan, det gick också bra för vovvarna denna ggn kunde vi ta dem vanliga vägen.

Vad är det som gör att du rekommenderar Jeppe buren? Att den höll i två olyckor där krockvåldet inte var särskilt högt eller testerna? Nej, jag försöker inte vara dryg, jag tummar aldrig på säkerhet.

NEJ det gör det inte =/

Under halkbanan fick vi se autentiska krockskadade bilar, som var inlösta av försäkringsbolaget. En av dessa var en bil som kört in i en annan bil bakifrån, i 50 km/h. I bakluckan stod en tom läskback, med tomflaskor i.

Hela baksätet var losslitet framåt. Jag tror vi ALLA gick hem och plockade bort ALLT löst i bakluckan (och hatthyllan).

Baksätet står tyvärr inte alls emot speciellt mycket som kommer kastat mot det. Däremot om buren är inmåttad precis mot baksätet, de flesta burar är ju vinklade i bak för att kilas in mot baksätet för att ligga dikt an, baksätet ser ju ut såhär /. Då rubbas inte buren speciellt, och det blir inget 'kast'. Då klarar baksätet det bättre.

Två resväskor liggande löst kan utan problem skicka iväg baksätet, betänkt vad en back med returflaskor i glas väger. Inte mycket.

Så om man har en bur som inte är inmåttad att passa precis, så gäller det att förankra den - väl. Och att lastöglorna då inte bara sitter med fjollig plåtskruv - det håller inte, utan är ordentligt förankrade.

Vet precis hur du känner, i lumpen matade de oss i en dag med bilder på vardags objekt som vid olyckor for igenom bilen som en scud missil. Ett golfparaply som satt djupt inborrat i instrument brädan, som innan smällen låg i bakluckan, var nog det mest skrämmande (om man räknar bort de mest uppenbara sakerna, ex en yxa som låg på hatthyllan).

Senast ändrad av en moderator:

Tack!
Även om de inte testade någon riktig hundbur så borde det ge de flesta djurägare som transporterar djur i bil en riktig ordentlig tankeställare!

mvh

Jag fick tankeställaren när jag läste på J***e burens hemsida om deras krocktest i relativt lågfart där buren bara for in i baksätet 7 cm, om vi antar att deformationen är linjär i förhållande till kraften betyder det att buren deformeras 28 cm in i baksätet vid 110 km/h. Har man ingen i baksätet är det inte hela världen, men om det sitter någon där är det nog inte lika kul.

Edit: jag börjar undra om det faktiskt går att transportera en större hund i en bur som håller vid en allvarligare olycka.

*KL*
Jag är mest intresserad av att överleva själv o inte få en elefant i nacken.
Det är ytterst sällan jag har folk i bilen + hund.
Undantaget blir när vi åker till Norrland nu i Juli.
Visst är det trevligt om hunden överlever, men mitt liv är viktigare.

mvh

*KL*
Jag är mest intresserad av att överleva själv o inte få en elefant i nacken.
Det är ytterst sällan jag har folk i bilen + hund.
Undantaget blir när vi åker till Norrland nu i Juli.
Visst är det trevligt om hunden överlever, men mitt liv är viktigare.

mvh

Jag håller verkligen med dig, det var därför jag skapade tråden, hur skyddar man bilens passagerare från att skadas av en undermålig bur.

Vad är det som gör att du rekommenderar Jeppe buren? Att den höll i två olyckor där krockvåldet inte var särskilt högt eller testerna? Nej, jag försöker inte vara dryg, jag tummar aldrig på säkerhet.

Jumbo buren ÄR krocktestad!
Nu har jag inte någon aning om vad han har men googla Jeppe så hittar ni säkert nån hemsida (har nu en bur som kommer o få vara med lääänge)

Nu var det så att det var inte samma bur i bägge smällarna.....
Första ggn var en volvo andra en opel jag hade burar i bägge
som givetvis kasserades efter krockarna, jag tummar INTE på säkerheten för vare sig mina hundar eller barn och passagerare!

Jumbo buren ÄR krocktestad!
Nu har jag inte någon aning om vad han har men googla Jeppe så hittar ni säkert nån hemsida (har nu en bur som kommer o få vara med lääänge)

Nu var det så att det var inte samma bur i bägge smällarna.....
Första ggn var en volvo andra en opel jag hade burar i bägge
som givetvis kasserades efter krockarna, jag tummar INTE på säkerheten för vare sig mina hundar eller barn och passagerare!

Yupp den är krocktestad, jag skrev i en post vad som torde hända med j***e buren vid en kraftigare krock, men dock antar jag att buren deformeras linjärt i förhållande till kraften. Jag har även kontaktat företaget för att få mer information om krocktesterna. Samt skall det poängteras att de inte nämner vilken standard som buren är testad enligt.

Att bli påförd bakifrån, kan inte på något sätt jämföras med en frontal krock, det är ett mycket dåligt exempel, tyvärr.

Jag fick tankeställaren när jag läste på J***e burens hemsida om deras krocktest i relativt lågfart där buren bara for in i baksätet 7 cm, om vi antar att deformationen är linjär i förhållande till kraften betyder det att buren deformeras 28 cm in i baksätet vid 110 km/h. Har man ingen i baksätet är det inte hela världen, men om det sitter någon där är det nog inte lika kul.

Edit: jag börjar undra om det faktiskt går att transportera en större hund i en bur som håller vid en allvarligare olycka.

Lastgaller bakom baksätet. Skyddar garanterat människorna, under förutsättning att gallret är av tillräcklig godstjocklek osv, och fackmässig installerat.

Då klarar sig alla framför gallret. Vad som händer med hund + bur bakom gallret är en mer öppen fråga och beror ju på burtyp, hur den är/inte är förankrad etc.

Men, ett riktigt lastgaller (inte nät, inte 'hundgaller' etc, utan samma typ av lastgaller som krävs fast montering av för att få lastbilsregistrera) och du behöver inte oroade dig för en elefant i nacken.

Lastgaller bakom baksätet. Skyddar garanterat människorna, under förutsättning att gallret är av tillräcklig godstjocklek osv, och fackmässig installerat.

Då klarar sig alla framför gallret. Vad som händer med hund + bur bakom gallret är en mer öppen fråga och beror ju på burtyp, hur den är/inte är förankrad etc.

Men, ett riktigt lastgaller (inte nät, inte 'hundgaller' etc, utan samma typ av lastgaller som krävs fast montering av för att få lastbilsregistrera) och du behöver inte oroade dig för en elefant i nacken.

Jag tror det här är faktiskt en bra lösningen, dock skall man nämna att de kraven som finns på en lastförskjutningsskyddet när man registrerar om till lätt lastbil är precis samma låga krav som M*M buren testar enligt, dvs 0,3*max lasten. Men det blir iaf två barriärer att passera.

Annars funderar jag på att man kanske får ha en riktigt stor baklucka och använda en för liten bur så att det finns ett större mellanrum mellan buren och baksätet.

Edit: Den standard jag hänvisar till är inga problem om det är ordentligt lastsäkrat, dvs all last ligger dikt mot gallret, men jag har faktiskt inte sett en enda hund som sitter och kramar gallret/burens framkant.

Fast det blir bara värre, att ha utrymme mellan. Då får man ju anslagskraften också. Det absolut bästa är en bur som tar upp hela bagagedelen, på alla ledder. Ju mindre sträcka det är tills något tar emot, dessto lägre anslagskraft slår den ju i med.

En läskback förankrad mot baksidan av baksätet är ju betydligt bättre än att ställa den lös längre bak.

Och jo, lastgallret har ju samma krav som de du nämnde innan, men de plus bur skyddar garanterat passagerarna iaf, under förutsättning att buren står dikt an mot lastgallret (och stannar där), då du får ganska stora 'ytor' mot varandra, eller att buren är STADIGT förankrad längre bak.

Min lösning btw (ursprungligen gjord för två hundar, nu har jag bara en och då skulle det vara en fördel att ha burens bakkant dikt emot lastgallret. Spännbanden har förvisso en hög brottstyrka men var en temporär förankringslösning ska tilläggas. Det syns inte på bilden men det sitter spännband i 'bakkant', delen inåt bilen, på buren med, så buren kan inte röra sig åt något håll med mindre än att banden brast/lastöglorna släppte/buren knäcks)

IDEALET även med två hundar skulle dock vara en fullstor bur, som gick ända fram till lastgallret, med två sektioner i istället. Plånboken sa ifrån där dock, och några dagar efter att buren kom förlorade jag den ena hunden dessutom =/

https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=efab74a9-afb7-47c7-9fe7-ea149792bd22

Men, man kan väl själv välja en högre standard om man ska sätta upp ett ordentligt lastgaller?

Jag ska byta bil inom några månader, och kommer då att köra en "arbetsbil". Dvs, hundarna åker i lastutrymmet och väggen som går mellan det och sätena är gjord för tung last. Dom kommer dock att åka i bur ändå, såklart. På så vis är det så säkert som möjligt för hundarna, och risken är minimal att något kan hända mig eller min son som åker där framme.
Det kommer dock inte att bli några krocktestade burar tyvärr, då dom måste specialbyggas för att platsa 4 hundar med lite olika storlekar på buren till var och en.

Haken som jag begripit det med alltför braiga lastskydd t ex, är att man kan inverka på bilens deformationszoner, ffa vid sidokollisioner. Dessutom blir det en ökad risk för medtrafikanter. T ex om de kör rakt in i sidan på dig, i höjd med lastskyddet, och det är alltför stelt och hållfast.

Men absolut kan man påverka om/när man gör det själv. Å tredje sidan så är frågan hur mycket man i en vanlig bil KAN åstadkomma? Tänker på när pappa la sig och vilade med lastbilen i en rondell. I låg fart, han kom för långt ut och skar ut utanför vägbanan och lastbilen välte helt sonika. Räddningstjänsten fick hissa upp både honom och hunden i sele.

Hursom, det var plockepinn i skåpet. Väggfasta hyllor hade slitits loss, och det tog över en månad att korrekt identifiera bråten som blev. Minns hur länge vi stod och klurade vad en komplett tillknölad metallbit var innan vi kom på att det var hundens vattenskål förvriden till oigenkännlighet. DÄREMOT så iom att hytt och skåp var särskilt med karossvägg eller vad man säger, så pappa löpte ju ingen som helst risk av att diverse slungades omkring därbak. Så en bil med separat, avskiljt lastutrymme (t ex som Citroen Jumpy) är ju extremt mkt säkrare förarmässigt än en personbil. Nackdelen är ju att du inte kan höra/kolla hunden därbak (mer än visuellt) särskilt väl jmf med en personbil/bil med integrerat lastutrymme.

Senast ändrad:

*KL*
Var var det nu man kunde köpa Alfasafe billigast?

:oTrots mina predikningar till andra så är jag usel på säkerhet själv.
Väntar på att få ett permanent lastgaller installerat, under tiden har jycken suttit i passargerarsätet medelst ett ca 20 år gammalt krocksele, ärvt, som allting annat.
Han trivs väldigt bra med att sitta så, så nu när skattepengarna är pg tänkte jag köpa en riktig bilsele åt honom.

:o:o

Ja, det är en sådan typ av bil jag ska byta till. Mina odågor får inte plats i en vanlig kombi mycket länge till :o Eller jo, om jag fäller baksäten och sätter i lastgaller skulle det ju gå - men det blir trots allt rätt trångt ändå, säkerheten blir svår att fixa och skatten blir mycket på en lb-reggad personbil än vad det blir på denna bil.

Jag har lånat just den här bilen som jag ska köpa, och kört dels tur och retur till Sthlm (60 mil enkel resa), samt kört omkring på alla mina vanliga småturer i en vecka här hemma. Hundarna verkar trivas ypperligt i den, trots att det är mycket mörkare än i min bil och säkert låter lite mer. Jag ska installera någon form av fläktsystem sen, för att kunna ge både värme och kyla även därbak. Mina vuxna är alltid stencoola vid bilåkning, så jag skulle tippa på att valparna också blir det rätt fort - så jag är inte oroad över att jag inte kan ha samma koll på hundarna längre fram faktiskt :)

(Jag hade faktiskt inte brytt mig om medtrafikanter vid tanke på lastgaller, viktigast är alltid jag och min familj..)

Fast det blir bara värre, att ha utrymme mellan. Då får man ju anslagskraften också. Det absolut bästa är en bur som tar upp hela bagagedelen, på alla ledder. Ju mindre sträcka det är tills något tar emot, dessto lägre anslagskraft slår den ju i med.

En läskback förankrad mot baksidan av baksätet är ju betydligt bättre än att ställa den lös längre bak.

Och jo, lastgallret har ju samma krav som de du nämnde innan, men de plus bur skyddar garanterat passagerarna iaf, under förutsättning att buren står dikt an mot lastgallret (och stannar där), då du får ganska stora 'ytor' mot varandra, eller att buren är STADIGT förankrad längre bak.

Min lösning btw (ursprungligen gjord för två hundar, nu har jag bara en och då skulle det vara en fördel att ha burens bakkant dikt emot lastgallret. Spännbanden har förvisso en hög brottstyrka men var en temporär förankringslösning ska tilläggas. Det syns inte på bilden men det sitter spännband i 'bakkant', delen inåt bilen, på buren med, så buren kan inte röra sig åt något håll med mindre än att banden brast/lastöglorna släppte/buren knäcks)

IDEALET även med två hundar skulle dock vara en fullstor bur, som gick ända fram till lastgallret, med två sektioner i istället. Plånboken sa ifrån där dock, och några dagar efter att buren kom förlorade jag den ena hunden dessutom =/

https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=efab74a9-afb7-47c7-9fe7-ea149792bd22

Jag tror du missförstod mig, om man väljer både bur och last galler skall dem självklart stå dikt, men eftersom buren och gallret antagligen kommer deformeras skall luftspalten vara innan baksätet, direkt efter gallret/buren (dock förutsätter detta att buren och gallret är orenligt lastsäkrade. Då kommer deformationen att ske i luften istället för in i ryggen på dem i baksätet.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
916
Senast: Hermelin
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 292
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 744
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Om planerna går som det ska, kommer jag bli med valp till vintern:laugh: Nu, i väntans tider, kan man ju inte annat än börja planera...
Svar
2
· Visningar
1 357
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka