Säker i bilen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ullstrumpa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 176
U

ullstrumpa

Lillvovven brukar mest sitta i knät helt utan skydd. Men det ska till bättring nu!

Ingen kombibil och det är en yttepyttehund. Hon får panik och kan inte sitta i en kattbur. Innan på långturer hade vi en slags sele som är ett hundsäkerhetsbälte som man sätter fast. Passageraren hade då henne fast i sitt säkerhestbälte. Då hade vi en annan bil, utan krockkudde.

Om man sätter fast henne i sitt säkerhetsbälte, var sitter hon säkrast? I fram, där det finns krockkudde, eller i bak? Själva krockkudden brukar ju skada människor när den utlöses, fast inte så allvarligt, men antar att det blir värre om man är en trekiloshund.

Har kollat runt, men verkar inte som någon riktigt "vet".

Sv: Säker i bilen

Jag anser personligen inte att ett säkerhetsbälte är ett vettigt alternativ. Men det är en högst personlig åsikt!!

När du skriver att hon får "panik" i en bur, vad gör hon?
Hur lärde du henne att vara i buren innan du satte den i bilen?
Vad händer om du låter henne ha "panik" en stund och ignorerar alla pip, skall, utgrävningsförsök osv. Lugnar hon sej då?

Jag ser så många, många fördelar med bur att det för mej inte finns något annat bra alternativ!
I buren är hunden skyddad både från att kastas omkring i bilen om jag krockar OCH den riskerar inte att något annat som kastas runt i bilen träffar den!

Om jag hade tvingats ha en hund i sele så hade jag satt hunden i baksätet...men som sagt, sele är inte ett alternativ för just mej!

/Swat

Passar de där krocktestade selarna (Allsafe) alltså till en så liten hund, eller har du haft någon annan sele? Min väger knappt 3 kg och jag tog för givet att selarna skulle vara för stora (Minsta storleken är ju upp till 15 kg), så jag använder bur.
Vill du använda sele så tror jag egentligen att du kan ha hunden fram om du vill, krockkudden borde väl inte vara så stor att den mosar hunden mot sätet, eftersom hunden ligger längst ner. Krockkudden borde ju sitta högre, för att skydda en människas överkropp?
Har du en bil med kort bakända är ju inte baksätet särskilt säkert om du blir påkörd bakifrån. Å andra sidan, har du hunden i passagerarsätet fram sitter den inte säkert om du blir påkörd från sidan, man kan helt enkelt inte helgardera sig i en bil.

Min hund skällde som besatt i bilen. Så när bur införskaffades tänkte jag göra rätt då fd matte säkert gjort vissa saker för hastigt för den här hunden. Vi tog in buren i vardagsrummet först och tränade med godis och klicker om hunden är inklickad. Stängde dörren och avlägsnade oss all längre bort. Det bästa vi gjort för i buren är han verkligen trygg. Och då har vi en väldigt lättstressad hund! Så fram för posetiv betingning i kattbur är mitt råd och låt det ta tid!

Ingen hund där det finns krock kudde!
När min inte åker i skuffen så sitter han selad i baksätet.

Vilken tur att ni inte krockade med hunden fast i ert eget bälte! Den hade blivit mos av människans kropp:crazy:
Den säkraste platsen är i mitten bak, iallafall för människor men jag tycker absolut att du bör införskaffa en säker bur (kattburar i plast är inte säkra)
Min hund ville inte gå in i buren inomhus men i bilen fungerar det utmärkt.
Se till att buren är lagom stor och att hunden kan se lagom mycket.
Lägg in favorit filt och leksak så glömmer hen snart att hen sitter i bur.
Sedan är det ju som med barn, trots att de piper och gnäller så är det bara så att i bilen sitter man säkert.

Hm mosad hund låter inte bra.

Jo, det är en riktig bilsele.

Hundens ägare vill inte att hon sitter i bur, jag får knuffa på sär jag kan och så väl det går. Jag är bara låtsasmatte. ;)

Jag har ingen kombi längre och har köpt en bilsele från allsafe som jag har i baksätet. Man ska, om man kan, ha hunden fäst i sätet bakom passagerarsätet, vilket man har framskjutet så långt som möjligt.

OK. Var ska man sätta fast selen lite mer exakt?

Hunden drar inte med sig bältet då? Jag menar en hund är ju ganska lätt... så det slår stopp som det ska? Eller denna kanske är för lätt för att bältet ens kan rubbas. ;)

Har tyvärr ingen bruksanvisning, fick selen av en annan person vars hund den inte passade till.

Jag har en typ sån här:
bur1.jpg

Till min pyttelilla hund. Den spänner jag fast i baksätet med säkerhetsbältet. Hunden ser allt vi gör i bilen och hör oss väl men sitter skyddad i sin bur :idea:

Ska tipsa ägaren om det.

Hunden älskar att ligga o sova i knät på en under resan men man ska nog tänka på säkerheten oxo... Har haft tur genom åren att det aldrig hänt ngt. (Fast jag har personligen haft tur med, när jag var liten användes inte bälte till barn i baksätet!)

Usch ingen stålbur i baksätet med säkerhetsbälte om. Bältet är starkare än den ihopfällbara buren.

Stålburen går sönder och spetsar vovven. Den är inte gjord för att vara transportbur
utan brukar
användas vid utställningar, tävlingar o i hemmet.

Säkerhetsbälte för hund är säkrast om man inte kan förvara hunden i combin med godkänd hundbur.

Hur vet man vad som är en godkänd bilbur? Jag har en liknande den som Basilika visade bild på och har alltid kännt mig trygg med att min hund åker säkert, eftersom jag gick in på affären och frågade efter en bur att ha i bilen och kom ut med denna. Men nu blir jag lite nojjig :s

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
876
Senast: Hermelin
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 181
Senast: Snurrfian
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår... 2
Svar
27
· Visningar
8 716
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31