Saker ni stör er på hos andra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 10 333

MM

Trådstartare
Hade kalas för min man idag som fyller år.

Gästerna kom och en av dom hade med sig en egen tårta. När började gästerna ha med sig det?
Ja, jag blev irriterad.
Blev helt paff och kom mig inte för att säga något.
Känner att det liksom är givet att vi som bjuder fixar en egen tårta. En pik?

Nu startade jag inte tråden för att få kritik om händelsen, utan för att höra om ni också har stört er på något någon har gjort? Sitter ni med några historier?

Sv: Saker ni stör er på hos andra?

Jag skulle bli jätteglad om nån kom med tårta, mer gott att äta liksom.

Det är nog bara kanske en sedvana från deras kretsar.
Sånt är väldigt svårt att veta.
Jag själv är fullkomligt rudis på sånt :)

Fast det är helt okej att komma med en tårta, men dom får gärna säga till innan. Då slipper jag ju fixa en själv ;)

- "Åhhh en till tårta :d:bump:" , säger tjockisen inom mig!

Hm, näe jag vet faktiskt inte, finns massor jag stör mig på hos folk men kommer inte på någon speciell händelse sådär. Mer småsaker och där ligger problemet hos mig!

Att komma med egen tårta har jag faktiskt aldrig varit med om förut. Men det kanske är något som är vanligt?

Annars tycker jag att om man bjuder in sig själv på en fika så tar man med kaffebröd :)

Min sambos familj tar inte med sig nåt, däremot vet man aldrig VAD man blir bjuden på! Har blivit bjuden på stor buffé (lunch) kl 14. Jag var höggravid och hade redan ätit. Eller söndagsmiddag kl 16. Födelsedagsfirande kl 18 där vi ena året bara fick tårta så nästa år åt vi innan, då var det middag som bjöds... Hur svårt ska det vara att säga vad som bjuds? Eller bjuda en vettig tid? Själv har jag börjat förtydliga våra inbjudningar till dem, t.ex. "Välkomna på kaffe och tårta kl 14". Men det är helt klart frustrerande när vi ska till dem, inte minst när vi har en dotter att ta hänsyn till.

Sånt stör jag mig också på.

Hos ett par släktingar på min mans sida brukar alltid bjuda på kalas på en söndagskväll klockan 19.00 och då blir det bara kaka och tårta.

Vid den tiden på dygnet vill jag äta middag. Sedan ska man upp till jobb på måndag och barn ska till dagis. Dessutom bor vi alla (både vi, släktingens syskon och föräldrar) en timma bort, så oftast får vi tacka nej. Kan man inte bjuda på eftermiddagen om det tvunget ska vara på en söndag?

I norge är det väldigt vanligt att man tar med sig en egen tårta vid festligheter som födelsedagar, dop, bröllop etc. Ganska trevligt med massor av tårta att välja och vraka på :d

Ja vi är bjudna kl 18 en onsdag nu. Vet inte vad som bjuds...

En annan sak med sambons familj, man får inte äta där om det inte är bestämt i förväg. Så vi kan vara i närheten och åka förbi men får ingen mat om det är middagstid för det har de inte planerat för och kan inte ändra planerna alls. Själv är jag uppvuxen med att man fixar så att alla som vill äta blir mätta, oavsett hur tätt inpå maten det bestäms, så det tankesättet är oerhört främmande för mig!

Vanligtvis stör jag mig på:

- Folk som snackar skit baki ryggen på andra, speciellt när de hittar på historier.
- Folk som skriker och gapar på andra.
- Folk som alltid är sena (mer än 10 min).

Jag stör mig på när irriterade människor plötsligt börjar säga mitt förnamn istället för "du". Vet inte varför, jag bara hatar det.

Åh jag älskar när folk gör det! Tycker att det är jättetrevligt :)

(inte dig alltså, utan mig då :D)

Åh jag älskar när folk gör det! Tycker att det är jättetrevligt :)

(inte dig alltså, utan mig då :D)

Jo, när dom är glada är det trevligt. Men inte när de är irriterade eller arga. Jag menar alltså människor som aldrig säger mitt förnamn, förutom när de blir irriterade på mig.

Eller när dom säger "men lilla du".
Gud vad jag hatar det!

Men varför i all världen frågar inte din sambo om bjudningen är tänkt som middag, fika eller lunch eller vad det kan vara?

Men precis!

Hade jag sluppit stå och fixa den idag. Det hade räckt med en tårta. Det är halva kvar av båda två.
Tar gärna emot om någon vill bidra :)

En annan sak med sambons familj, man får inte äta där om det inte är bestämt i förväg. Så vi kan vara i närheten och åka förbi men får ingen mat om det är middagstid för det har de inte planerat för och kan inte ändra planerna alls. Själv är jag uppvuxen med att man fixar så att alla som vill äta blir mätta, oavsett hur tätt inpå maten det bestäms, så det tankesättet är oerhört främmande för mig!

Ooops, kom inte förbi här vid middagstid då!

Vi gör ofta bara den mat som går åt till den planerade middagen eller så vi har till matlådor dagen efter.
Då blir det liksom antingen jättelite middag till alla eller så måste vi gå ut och äta dagen efter.
Vi är inga såna som har en massa mat hemma i skåpen så det går att göra mera bara sådär för att ngn råkar dyka upp som gubben i lådan.

Men nu är ju jag och sambon ensamma så det gå inte åt så mkt mat här och därför har vi inte så mkt mat hemma.
Jämför man med sambons bror som har en stor familj hemma så finns det alltid mat i överflöd.
De verkar alltid göra mat för 15 pers trots att de bara är 5 och det är klart att då är det ju sak samma om det kommer en till person eller två vid middagsbordet.

Fråga?

Att det är främmande för dig betyder ju inte att det är konstigt, det är nog rätt vanligt att folk planerar för måltider och inte vill ändra sig för att någon huxflux står på trappan. Jag försöker alltid fixa till och tycker det är roligt med spontana besök, men min tanke kring detta är ingen norm eller lag liksom. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Edla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 937
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 263
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 778
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka