Saker ni stör er på hos andra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 10 333
Sv: Saker ni stör er på hos andra?

Jag hade tyckt att det var jättetrevligt om ngn tog med en tårta! Tycker det är mysigt med lite "knytis" liksom, och är ju bara kul om folk som kommer på festen har med sig något!

Jag försöker verkligen undvika att störa mig på andra människor. Förr ödslade jag väldigt mycket tid på det men jag tycker att det har blivit bättre med åren.
En egenskap jag kan störa mig på är falskhet, människor som beter sig på ett sätt och sedan snackar skit bakom folks rygg eller hugger kniven i ryggen när man minst anar det. Dock kan man ju lätt undvika dessa människor när man sett vad de går för och således slippa störa sig på dom mer ;)

En annan sak med sambons familj, man får inte äta där om det inte är bestämt i förväg. Så vi kan vara i närheten och åka förbi men får ingen mat om det är middagstid för det har de inte planerat för och kan inte ändra planerna alls. Själv är jag uppvuxen med att man fixar så att alla som vill äta blir mätta, oavsett hur tätt inpå maten det bestäms, så det tankesättet är oerhört främmande för mig!

Och jag skulle tycka att det vore så obeskrivligt fräckt att bara komma förbi och vilja ha mat att jag förmodligen skulle segna ned död på plats av chocken. Jag har nog faktiskt inte ens hört talas om någon som gör så förrän nu. Så för mig är tvärtom ditt tankesätt extremt främmande för mig.
wink.gif

Jag säger inget om vilket sätt som skulle vara "vanligast" (det enda jag vet är att mitt sätt är det som gäller bland alla jag känner), men uppenbarligen är båda inställningarna fullt normala och inte särskilt konstiga alls.

Jag hade tyckt att det var jättetrevligt om ngn tog med en tårta! Tycker det är mysigt med lite "knytis" liksom, och är ju bara kul om folk som kommer på festen har med sig något!

Men precis. Jag umgås mycket i sådana kretsar där alla vet var kaffebryggaren står hos varann, hur spisen funkar och var kylen är så att veva ihop lite käk eller fika går ju lätt när inte ordinarie "husmor" är hemma eller hinner och det börjar dra ihop sig till middagsdags. (Bönder ni vet.)

Jag retar mig bara på falska människor men bara en gång, sen är dom luft för mig.

Jo en sak till retar jag mig faktiskt på och det är när folk inte kan passa tider, hur svårt kan det vara att komma i tid liksom? Morr!!!

Varken hos mina föräldrar eller några tidigare svärföräldrar, såvida vi inte bestämt annat på förhand, nej.

Jag bor i stan och så är det även här!
När jag bjuder hem folk så brukar det sluta med att vi liksom dukar upp och mixar ihop allt möjligt gott och har en trevlig stund ihop. Känns helt naturligt att umgås så!

Jag bor i stan och så är det även här!
När jag bjuder hem folk så brukar det sluta med att vi liksom dukar upp och mixar ihop allt möjligt gott och har en trevlig stund ihop. Känns helt naturligt att umgås så!

Men det kräver ju att man har saker hemma och inte gör som jag och oftast handlar för en dag eller två.

+ er andra som svarat:
Vi kan alltså komma dit på eftermiddagen (självklart efter att ha ringt och kollat innan) och vara där ett par timmar och sen lagar de enbart mat till sig själva. Vi får skaffa egen mat eller åka hem.

Gällande att fråga så har jag försökt med det också men får aldrig några klara svar. Och sambon tycker inte om att ifrågasätta... *suck* Kommunicera är i och för sig inte hans starka sida över huvud taget :D

Fast jag tänker att det inte är så noga. Jag har alltid vin hemma och sen tar oftast folk med sig nåt att äta. Blir det för lite mat kan jag rusa ner och köpa nåt lite snabbt. För mig är umgänget viktigare än att övrigt är perfekt!

Själv är jag uppvuxen med att man fixar så att alla som vill äta blir mätta, oavsett hur tätt inpå maten det bestäms, så det tankesättet är oerhört främmande för mig!

Jag är också uppvuxen med att man delar med sig även om det betyder att alla får äta lite mindre av köttet och mer av potatisen :)

Tycker det är trevligt att kunna dela med sig så av maten, familjärt.

Hade kalas för min man idag som fyller år.

Gästerna kom och en av dom hade med sig en egen tårta. När började gästerna ha med sig det?
Ja, jag blev irriterad.
Blev helt paff och kom mig inte för att säga något.
Känner att det liksom är givet att vi som bjuder fixar en egen tårta. En pik?
Min faster gjorde så när jag var liten och de kom till oss på kalas. Min mamma blev jätteledsen och det fanns nog fog för att tro att faster tog med sig tårtan för att det min mamma inte dög till henne...

Nu startade jag inte tråden för att få kritik om händelsen, utan för att höra om ni också har stört er på något någon har gjort? Sitter ni med några historier?

Oja, när jag är trött och stressad stör jag mig väldigt mycket på folk :o

Så här på rak arm så störde jag mig förra veckan på en förälder som inte själv sa åt sin unge att sluta knuffas, utan jag fick göra det gång på gång.

+ er andra som svarat:
Vi kan alltså komma dit på eftermiddagen (självklart efter att ha ringt och kollat innan) och vara där ett par timmar och sen lagar de enbart mat till sig själva. Vi får skaffa egen mat eller åka hem.

För mig skulle det vara helkonstigt att inte bjuda även oväntade gäster på mat. Om det jag tänkt laga inte räcker till, så gör jag något annat. Eller så äter jag bara pyttelite själv för att vara säker på att det räcker till de andra. Något går det ju alltid att sno ihop, även om det kanske inte blir flådigt eller märkvärdigt.

Till TS: Jag skulle tycka det var kul om någon hade med sig extra tårta. Då kan man ju smaka lite av varje.

Min faster gjorde så när jag var liten och de kom till oss på kalas. Min mamma blev jätteledsen och det fanns nog fog för att tro att faster tog med sig tårtan för att det min mamma inte dög till henne...

Lite så kände jag idag.

Nu gjorde jag en egen tårta och gästen kom med en köpetårta som var specialbeställd med bild på och allt vad det var. Så den var helt klart finast. Min såg ju ut som en piss i havet i jämförelse. Kändes sådär roligt.
Men min var definitivt godast! (inte bara enligt mig)

Gästen har tidigare gjort andra saker som stört mig så det är väl bara att låta det rinna av mig.

Ja men precis! Eller så fiskar man fram nåt mer ur frysen. :)

*kl*
Nåt annat som stör mig är vänner som inte kan förstå att vi inte kan leva som innan nu när vi har barn. Dottern är ändå 2½ nu så det borde gått in hos alla att vi inte kan komma på sena middagar eller gå båda två på fester. Men nä, speciellt ett par som vi tidigare umgicks mycket med envisas med att bjuda hem oss. Det är ju jättesnällt och vi kommer ju såklart ibland, men det är bökigt att äta sen middag och sen umgås så som de vill och åka sent hem med dottern, speciellt eftersom de bor 3 mil utanför stan. Jag brukar försöka föreslå att de ska komma hit istället men det är tydligen för jobbigt... :(

Det finns nog bara en sak som stör mig.
Det är personer som tror sig veta hur jag ska leva mitt liv!
Gör si, gör inte så! Pratar i mun på en och vet minsann vad som är bäst!
Rediga människor som tror sig veta precis allt!
Och har mage att tala om vad som är bäst för mig!
Och som dessutom inte lyssnar!!!
Ett exempel: Vad säger du? Har du tre hästar? Vad ska du med tre till? Men det begriper du väl att tre är en för mycket ! Du måste göra dig av med en!

Va????? Jag har inte bett dig om råd. Jag har heller inte beklagat mig över mina hästar eller någonting som rör dem. Så VAD får dig att tro att du har rätten att säga så till mig????

Detta var bara ett exempel, men dessvärre ett sant sådant!
Det är nog den värsta egenskap jag vet hos människor!!!

+ er andra som svarat:
För mig är att ringa innan man hälsar på fortfarande inte = mat. Det kan ju såklart absolut hända att föräldrarna eller svärföräldrarna frågar om man vill äta, men annars utgår jag alltid ifrån att hälsa på utan att mat nämnts = hälsa på utan mat. Hade inte förväntat mig att någon skulle ändra sina middagsplaner eller gå/åka och handla bara för att jag vill komma förbi och säga hej.

Som sagt, inget fel med något annat sätt heller såklart, men "mitt" sätt är det enda jag någonsin stött på, och det är ju inte konstigare än det andra.
smile.gif

Senast ändrad:

För mig skulle det vara helkonstigt att inte bjuda även oväntade gäster på mat. Om det jag tänkt laga inte räcker till, så gör jag något annat. Eller så äter jag bara pyttelite själv för att vara säker på att det räcker till de andra. Något går det ju alltid att sno ihop, även om det kanske inte blir flådigt eller märkvärdigt.

Till TS: Jag skulle tycka det var kul om någon hade med sig extra tårta. Då kan man ju smaka lite av varje.

Jag bor ensam men nog fixar jag ihop mat så det räcker till flera om det skulle komma nån i mat-tid.

Nu är jag en sådan som har full frys och fullt i skafferiet jämt. Lagar aldrig mat enligt nån plan. Jag köper det som är billigt och så får jag uppfinna mat av det. Räknar aldrig portioner. Nog räcker det till fler.

Kommer nån innanför dörren och vil ha fika eller mat så finns det. Jag trugar nog dessutom om de säger nej först. :D

"i ett fattigt hem finns i alla fall alltid mat"

+ er andra som svarat:
D

Jag skulle bli jätteledsen. Helt otänkbart i min värld, och bland i stort sett alla jag känner också, turligt nog.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 940
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 265
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 781
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II