Saker ni stör er på hos andra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 10 333
Sv: Saker ni stör er på hos andra?

Hos vänner tänker jag som du, men inte hos familjen. Det är ju ändå deras barnbarn liksom.

*kl*
Apropå mat borta. Både dottern och jag är laktosintoleranta och vid en middag hos svärmor så precis när vi ska sätta oss till bords säger hon att hon "glömt" göra nåt laktosfritt. Maten var en gräddig köttgryta. Dottern och jag fick äta potatis och gurka till middag... Om hon inte ville laga nåt laktosfritt hade hon kunnat säga det så hade jag tagit med eget, utan problem. Det stör mig att hon bara kläckte det i sista sekunden typ!

För mig är att ringa innan man hälsar på fortfarande inte = mat.
Nej, inte nödvändigvis.

Men om någon skulle råka titta förbi här när det är matdags för oss så skulle jag fråga om de har ätit eller om de vill ha lite. För i min värld utfodrar man dem som råkar finnas i huset när det är matdags. Och man hittar på nån lösning för att få maten att räcka.
Men det finns självklart olika traditioner med sånt.

Lite så kände jag idag.

Nu gjorde jag en egen tårta och gästen kom med en köpetårta som var specialbeställd med bild på och allt vad det var. Så den var helt klart finast. Min såg ju ut som en piss i havet i jämförelse. Kändes sådär roligt.
Men min var definitivt godast! (inte bara enligt mig)

Gästen har tidigare gjort andra saker som stört mig så det är väl bara att låta det rinna av mig.

Om det är menat som en pik, så är det ju inte konstigt att man reagerar. Fast egentligen borde man ju inte, eftersom den som beter sig korkat är den som pikar.

Med tanke på de inlägg du skrivit om din sambos föräldrar så förstår jag faktiskt inte varför du/ni vill äta hos dem ens.

Så är det hos mig också.
Det finns alltid nånting man kan fiska fram eller dryga ut med.

Och om någon är allergisk/laktos/gluten/vegitarian av de som kommer till mat så gör jag alltid mitt bästa för att även den ska kunna äta av allt. Oplanerade gäster kan dock inte räkna med att maten är laktos/gluten/vegetarisk

För mig skulle det vara helkonstigt att inte bjuda även oväntade gäster på mat. Om det jag tänkt laga inte räcker till, så gör jag något annat. Eller så äter jag bara pyttelite själv för att vara säker på att det räcker till de andra. Något går det ju alltid att sno ihop, även om det kanske inte blir flådigt eller märkvärdigt.

Till TS: Jag skulle tycka det var kul om någon hade med sig extra tårta. Då kan man ju smaka lite av varje.

Det förutsätter ju att man alltid har saker i kyl och frys så man kan spontant sno ihop en extra middag. Jag och sambon skriver matsedel för veckan och gör alltid fyra portioner (två till matlådor). Skulle någon oförberett dyka upp och vilja dela på middagen så skulle vi antingen få gå hungriga för att det blir så små portioner eller så skulle vi få äta ute dagen efter för att matlådorna gick åt. Hur många människor förväntas man förresten kunna sno ihop mat åt bara sådär? 2? 4? 6? :p

Fasiken, vi har ju problem att bara sno ihop mat åt oss själva om vi glömt handla. Det hela förutsätter väl kanske att man kan "sno ihop saker" men om man är allmänt värdelös på matlagning och inte klarar av det, är man en dålig "värdinna" då bara för att man inte kan spontanlaga mat? :nailbiting:

Om det är menat som en pik, så är det ju inte konstigt att man reagerar. Fast egentligen borde man ju inte, eftersom den som beter sig korkat är den som pikar.

Jag tror kanske inte det var en pik utan denna gången var det nog känslor från gästens sida som spelade in, men det går ju höra med mig innan om det är okej att gästen vill fixa tårtan. Jag hade inte sagt nej till det. Men hade gärna velat bli informerad innan. Men det har pikats tidigare från gästens sida. Denne kan häva ur sig både det ena och det andra ibland, men det är en bra person. Jag vet bara inte hur denna tänker ibland. Denna gången gick iaf gästens känslor före mina trots att det är jag som är gift med honom och är hans familj i första hand. Jag hade bara velat veta innan.

Själv skulle jag kunna fixa mat till en hel drös med folk om vi skulle få oväntat besök men vi skulle få äta olika maträtter. Vi är 4 i familjen och maten köps in efter det. Potatis till fyra, grönsaker till fyra m.m.
Men mat skulle alla få.

I min värld är det en självklar sak att bjuda på mat om man har besök precis när det är middagsdags.

Jag blir lite förvånad när det är viktigare med de egna matlådorna än en eventuell spontan gäst. Är det verkligen så hemskt att behöva gå ut och äta lunch ?

Och sen undrar jag, har folk inte en frys ? Lite extra grönsaker att göra mera sallad av ? Lite bröd till maten ? Kanske lite mer pasta/ris/potatis ? ett paket bacon som man snabbt kan steka eller ett par ägg ?

Delvis KL

Alltså, det känns som att vi lever i olika världar. Aldrig nånsin har jag spontana gäster. NÄÄÄVER. Däremot är jag en sådan ibland och då blir jag alltid utfodrad :D

För att jag vill att dottern ska ha en bra relation till sina farföräldrar, och jag tackar inte nej till middag om de bjuder för att det skulle vara ouppfostrat. Allt annat funkar bra, det är just bara maten som blir knas av nån anledning. När dottern var mindre hade jag alltid med burkmat till henne så att hennes rutiner inte ändrades för mycket men det funkar ju inte längre. Men tyvärr så bidrar ju detta till att de inte ses så ofta, trots att vi bor i samma stad! :(

Jag tänkte mest att det mest verkar orsaka dig en massa huvudvärk. Men om du känner att det goda uppväger det negativa så är det ju bara att köra på :) Och då får ni väl helt enkelt respektera att de inte kommer att bjuda er på middag om ni kommer "oinbjudna" så att säga.

Jo det är klart jag respekterar det! Jag säger ju inget direkt till dem, jag spyr ut min galla här på buke istället :D

Jag bor ensam men nog fixar jag ihop mat så det räcker till flera om det skulle komma nån i mat-tid.

Nu är jag en sådan som har full frys och fullt i skafferiet jämt. Lagar aldrig mat enligt nån plan. Jag köper det som är billigt och så får jag uppfinna mat av det. Räknar aldrig portioner. Nog räcker det till fler.

Kommer nån innanför dörren och vil ha fika eller mat så finns det. Jag trugar nog dessutom om de säger nej först. :D

"i ett fattigt hem finns i alla fall alltid mat"

Så är det hos mig också. Planerar heller inte, gör ingen veckomatsedel, improviserar, provar, lagar alltid mer än som går åt - det går ju att frysa in eller äta som lunch dagen därpå. Och ja! Det är också min erfarenhet; att fattigt är generöst.

Jag blir lite förvånad när det är viktigare med de egna matlådorna än en eventuell spontan gäst. Är det verkligen så hemskt att behöva gå ut och äta lunch ?

Och sen undrar jag, har folk inte en frys ? Lite extra grönsaker att göra mera sallad av ? Lite bröd till maten ? Kanske lite mer pasta/ris/potatis ? ett paket bacon som man snabbt kan steka eller ett par ägg ?

Jag säger inte att jag inte skulle bjuda gästerna på mat men jag skulle inte heller se det som någon självklarhet. Uteluncher är dyrt så försöker hålla det på ett minimum.

Visst har jag en frys men det gäller ju att kunna svänga ihop något av det som finns. I frysen finns det väl vanligtvis fryst köttfärs, grönsaker har vi sällan extra, bröd äter vi inte, pasta och ris har vi, inget bacon men ägg. Vad hittar man på av det, köttfärssås (utan sås) och spagetti? Och plötsligt ska man stå och laga två måltider istället för en och sen diska alla attiraljer som gått åt (för hand).

Som sagt, jag skulle nog försöka om vi hade gäster men det skulle nog varken bli särskilt bra och det skulle garanterat bli mer omständigt. Så det är inget jag förväntar mig att folk skulle göra för mig direkt om dom inte hade mat så det räckte av det dom skulle äta.

kl
irriterar jag mig lite smått när man skickat in sin 20 sidor långa allergi lista och så har de inget som man kan äta när man sen kommer. har hänt många gånger när man varit funktionär.
när jag varit i kafeterian eller varit med och gjort funktionärs maten så har vi alltid gjord allt så fritt som möjligt, och gjort special kost för de som ändå inte kan äta det man gjort. och dyker det upp folk i sista minuten och inte sagt till innan så improviserar man!

värst är dock när man är bortbjuden till släktingar och de har ordnat med catering, 1, de vet vad jag inte tål. 2, jag brukar fråga vad det är för ngt som bjuds och påminner om min kost. och ändå så är det nötter eller ngn frukt jag inte tål i efterrätten, det är rotfrukter i maten som jag är överkänslig mot och sen får man fisk eller ngt kött jag inte klarar av att äta.
har många gånger fått sitta och äta potatis med isbergssallad.. och ibland inte ens det då magen inte tål hård nypotatis...
värst av allt var under gymnasiet när resturangen vi åt på gav mig samma översaltade kyckling med stenhård potatis och ngn ört kräm röra varje dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 940
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 265
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 781
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband