Saker som ni fattade sjukt sent

Vet inte om ni minns att man fick med hals, hjärta och lever när man köpte hel kyckling förr?

När jag var ännu yngre så kommer jag ihåg att man fick plocka de sista fjäderpennorna som missats med pincett och även sveda av ”håren”. Någon som är lika gammal som jag?
Inte den med att sveda! men tror nog att jag grillade min första kyckling med eller närapå med inplastade inälvor och allt. Jag minns nog att vi fick ut dem halvsmälta innan den var klar, men jag minns inte om kycklingen åkte in i ugnen igen och åts.

Erkänner att jag är lite dubbel om det där, härligt att slippa gräva ut det hela, samtidigt är det ju synd för de som hade talang och vilja att använda det.
 
Nu hittar jag inte inlägget om att behöva en tupp för att få ägg till hönorna, MEN, många verkar tro att det gula i ägget är kycklingen och därav att det behövs en tupp för att det ska bli något. Så det är ju både rätt och jättefel.
Däremot så är det inte många som verkar koppla att en ko behöver få en kalv för att få mjölk/ alternativt att de får en kalv i livet och sedan kan man mjölka på det.
 
Jag insåg ganska sent att Sveriges befolkning på riktigt är så liten att det bor fler människor i många städer. Och mycket mindre än många amerikanska delstater. Det är såklart att jag visste det men inte riktigt insåg att det måste verka väldigt pluttigt när politiker i andra länder ev tänker på oss.

(Det är ju lite bra att EU inte är en stat med rak demokrati en person en röst om man säger så, utan länder har mer makt än befolkningsmängd)
 
Vilken kul sida! Blev jätteförvånad över två saker, att Sverige och Madagaskar är typ lika stora. Trodde Madagaskar var jättelitet. Och att Thailand var så litet bredvid Sverige, trodde det skulle vara mycket större!
Det var ju ganska stort i Europa dock. Jag var väldigt förvånad över hur ändå stora vi var jämfört med Ryssland. Känner på något vis att det mest de afrikanska ländernas stora storlek som förvånar mig gång på gång. Det har nog verkligen med kartor att göra.
 
Och det dröjde fram till för ungefär 1,5 år sen tills jag insåg att annanaser växer på frikkin BUSKAR på MARKEN och inte i träd á la kokosnötter i palmer!! :eek::eek:

Jag fick en gång mitt jordgubbsland nerklippt. När jag påpekade det för marodören blev han arg för att jag hade så ynkliga plantor, och uppmanade mig att köpa färdigvuxna träd i stället. Ja, han trodde att jordgubbar växte på buskar/träd i storlek med typ hallon- eller vinbärsbuskar. :meh:
 
Jag fick en gång mitt jordgubbsland nerklippt. När jag påpekade det för marodören blev han arg för att jag hade så ynkliga plantor, och uppmanade mig att köpa färdigvuxna träd i stället. Ja, han trodde att jordgubbar växte på buskar/träd i storlek med typ hallon- eller vinbärsbuskar. :meh:

När vi ändå pratar om jordgubbar har jag träffat på flera som inte trott mig när jag sagt att de är framodlade från smultron.
 
Fast vattentät är inte helt pålitligt. Förvarar våra plockade ägg med spetsiga änden nedåt och det gör att luftbubblan blir rätt stor - dvs de skulle flyta men ändå vara helt ok äta.

Bästa sättet veta om ett ägg duger att äta är ju att knäcka det.
Då blir det ju dock inte kokt med skal :)

Sa hon som på hotell blivit serverad ett grönt kokt ägg som luktade ruttna ägg, matlusten sjönk ganska hastigt. Hade ju aldrig sett ett ruttet ägg tidigare, eller faktiskt luktat ett så det tog några sekunder innan hjärnan kopplade. (vinterhotell så de hade nog hittat det i botten på kylen från i maj eller något, var där i december)
 
Tog lång tid innan jag kopplade ihop Västerbotten och Österbotten. Och så kom Norrbotten och ställde till det dessutom. Det var väl i samma veva jag fatade varifrån-botten stammade.
... varför använder man ordet botten? Vad betyder det i sammanhanget?

(Köping är ju lättare att förstå.)
 
Då blir det ju dock inte kokt med skal :)

Sa hon som på hotell blivit serverad ett grönt kokt ägg som luktade ruttna ägg, matlusten sjönk ganska hastigt. Hade ju aldrig sett ett ruttet ägg tidigare, eller faktiskt luktat ett så det tog några sekunder innan hjärnan kopplade. (vinterhotell så de hade nog hittat det i botten på kylen från i maj eller något, var där i december)
Var hela ägget grönt eller bara gulan? Att ett ägg har en grön gula brukar vara att det är ordentligt överkokt eller har legat länge efter det kokats och kokta ägg brukar lukta illa. Hade det varit ruttet så hade det gått sönder i hanteringen.
 
Var hela ägget grönt eller bara gulan? Att ett ägg har en grön gula brukar vara att det är ordentligt överkokt eller har legat länge efter det kokats och kokta ägg brukar lukta illa. Hade det varit ruttet så hade det gått sönder i hanteringen.
Jag överkokar ägg hela tiden, :D (jag har inget alls emot ägg som är kokta så länge att de blivit gröna i gulans ytterskikt) så jag är helt hundra på att det inte var överkokt. Det var snarare "löskokt", den ruttna delen, geleaktig massa, stinkande och grönaktig vita :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp