Saker som ni fattade sjukt sent

😂
Likadant i SkÄne som Àr ett rÀtt lite omrÄde geografiskt. Det Àr defintivt skillnad pÄ hur folk frÄn Lund och Helsingborg pratar! Det Àr inte mÄnga mil mellan.

Och hur folk i Tomelilla pratar Ă€r definitivt helt vĂ€sensskilt frĂ„n hur man pratar i bĂ„de Lund och Helsingborg! Jag (frĂ„n norra Halland) var pĂ„ jobbmöte i Tomelilla för nĂ„gra Ă„r sedan och förstod till en början INGENTING - det tog mig ett par minuter innan hjĂ€rnan kopplade att "aha, det ÄR svenska de pratar trots allt!" (och dĂ„ förstod jag efter det) 😂 😂
 
😂

Och hur folk i Tomelilla pratar Ă€r definitivt helt vĂ€sensskilt frĂ„n hur man pratar i bĂ„de Lund och Helsingborg! Jag (frĂ„n norra Halland) var pĂ„ jobbmöte i Tomelilla för nĂ„gra Ă„r sedan och förstod till en början INGENTING - det tog mig ett par minuter innan hjĂ€rnan kopplade att "aha, det ÄR svenska de pratar trots allt!" (och dĂ„ förstod jag efter det) 😂 😂
Jag (bor i VÀsterbotten) satt pÄ en telefonsupport för 10+ Är sen. Vi satt pÄ Sverige, Norge och Danmark. NÀr de ringde frÄn Danmark pratade vi engelska.
SÄ, jag fick ett samtal, hörde att det var danska och gick över till engelska. Varav personen sÀger "Jag Àr svensk. Jag bor i SkÄne". :laugh:
 
Jag (bor i VÀsterbotten) satt pÄ en telefonsupport för 10+ Är sen. Vi satt pÄ Sverige, Norge och Danmark. NÀr de ringde frÄn Danmark pratade vi engelska.
SÄ, jag fick ett samtal, hörde att det var danska och gick över till engelska. Varav personen sÀger "Jag Àr svensk. Jag bor i SkÄne". :laugh:
KĂ€nner igen det dĂ€r, som nyanstĂ€lld pĂ„ mitt förra jobb var jag tvungen att prata med en hel del skĂ„ningar och jag fattade knappt vad de sa. Att sĂ€ga "Va?" tre gĂ„nger pĂ„ raken Ă€r inte sĂ„ kul. 🙄

Nu pratar jag mest med norrlÀnningar kÀnns det som men Àven en hel del danskar som var svÄrt i början men nu fungerar ganska bra.
 
Jag var vuxen-vuxen och klagade inför nÄgra kolleger att jag behövde anvÀnda en kniv för att öppna en tub. Att man kan vÀnda pÄ locket och sticka hÄl hade gÄtt mig totalt förbi :angel:

Samma sak (vilket iofs inte Àr konstigt med tanke pÄ mitt lokalsinne) sÄ tog jag för givet att norr alltid var rakt fram hur jag Àn stod :rofl:
 
😂

Och hur folk i Tomelilla pratar Ă€r definitivt helt vĂ€sensskilt frĂ„n hur man pratar i bĂ„de Lund och Helsingborg! Jag (frĂ„n norra Halland) var pĂ„ jobbmöte i Tomelilla för nĂ„gra Ă„r sedan och förstod till en början INGENTING - det tog mig ett par minuter innan hjĂ€rnan kopplade att "aha, det ÄR svenska de pratar trots allt!" (och dĂ„ förstod jag efter det) 😂 😂
SĂ„ var det för mig nĂ€r jag flyttade till ÅrjĂ€ng i vĂ€stra VĂ€rmland. Var helt sĂ€ker pĂ„ att jag var omgiven av norrmĂ€n..
 
Men hör ni! Östergötland, det Ă€r vĂ€l för att det ligger i öst i Sverige? Och VĂ€stergötland för att det ligger i vĂ€st? TĂ€nker jag rĂ€tt om götland kommer frĂ„n "götarnas land"?

Uppland för att Uppsala ligger dÀr?
Och VÀstmanland för att det ligger vÀster om Uppland? Och Södermanland för att det ligger söder om Uppland?
Var kommer "man" ifrÄn i de namnen? Det skulle ju kunna ha hetat VÀstland och Söderland menar jag.

Jag tycker att namn Àr intressanta :D
 
Men hör ni! Östergötland, det Ă€r vĂ€l för att det ligger i öst i Sverige? Och VĂ€stergötland för att det ligger i vĂ€st? TĂ€nker jag rĂ€tt om götland kommer frĂ„n "götarnas land"?

Uppland för att Uppsala ligger dÀr?
Och VÀstmanland för att det ligger vÀster om Uppland? Och Södermanland för att det ligger söder om Uppland?
Var kommer "man" ifrÄn i de namnen? Det skulle ju kunna ha hetat VÀstland och Söderland menar jag.

Jag tycker att namn Àr intressanta :D

Södermanland ligger söder om MĂ€laren och Ă€r det land dĂ€r södermanlĂ€nningarna bor. SĂ„ det Ă€r en referens till det ”folk” som befolkade stĂ€llet.
 
Åh nej, nu kom jag ihĂ„g nĂ„got pinsamt. Jag tror jag var 11 eller 12 nĂ€r jag förstod att ensilagebalar var just det och inte stora isbitar som las ut pĂ„ fĂ€lten för att vattna dem:o:banghead::rofl: Vi hade inte ensilage alls pĂ„ ridskolan sĂ„ det var först nĂ€r jag hade sommarhĂ€st pĂ„ landet som jag lĂ€rde mig det.

Men Ä andra sidan fick jag förklara för en vÀn pÄ 28 Är i somras att grÀset inte vÀxer Äret runt och att hö faktiskt behövs för att mata djur pÄ vintern, inte bara för dem att sova pÄ.
 
Men hör ni! Östergötland, det Ă€r vĂ€l för att det ligger i öst i Sverige? Och VĂ€stergötland för att det ligger i vĂ€st? TĂ€nker jag rĂ€tt om götland kommer frĂ„n "götarnas land"?

Uppland för att Uppsala ligger dÀr?
Och VÀstmanland för att det ligger vÀster om Uppland? Och Södermanland för att det ligger söder om Uppland?
Var kommer "man" ifrÄn i de namnen? Det skulle ju kunna ha hetat VÀstland och Söderland menar jag.

Jag tycker att namn Àr intressanta :D
Öster resp vĂ€ster om VĂ€ttern.
OmrÄdet som tillhör folket som bor söder resp. vÀster om Svearnas centrum (den Àldre versionen nÀr Svitjod fortfarande var relativt litet)
Uppland= landen lÀngre upp, sett frÄn MÀlardalskusten (Attundaland, FjÀdrundaland, Tiundaland)
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • DiarrĂ©

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp