Bukefalos 28 år!

Saker som ni fattade sjukt sent

Min mans mamma trodde hela vägen upp till hon var 50 år att man sjöng ”Trygga räkan ingen vara, än Guds lilla barnaskara”. Hon övergav förvisso inte denna övertygelse, trots att jag försökte förklara. Hon blev bara arg och trodde jag drev med henne. Hon lever inte längre så mig veterligen trodde hon detta hela livet. Hon var dock en smula eljest.
Jag trodde den hette Trygga rekan.
 
Jag tycker det låter lite kul faktiskt :D Värre är det med trelleborgska, den är ...grov!
Jag tycker det är lustigt att ibland kan man hamn i en pyttehåla där de pratar en annan dialekt an den i "storbyn" 1 mil därifrån.

Jag tycker ju inte att någon skånsk dialekt är fin, förutom den i Malmö eftersom det är den korrekta. :D
 
Apropå dialekter så krävdes det för mig att jag var 24 år och jobbade utomlands med olika personer från hela Sverige plus svenska gäster som gillade att gissa var en kom ifrån (var reseledare) innan jag insåg att man visst kan höra på mig var jag kommer ifrån när jag pratar :angel: har aldrig känt mig så stockholmsk som då.
 
Apropå dialekter så krävdes det för mig att jag var 24 år och jobbade utomlands med olika personer från hela Sverige plus svenska gäster som gillade att gissa var en kom ifrån (var reseledare) innan jag insåg att man visst kan höra på mig var jag kommer ifrån när jag pratar :angel: har aldrig känt mig så stockholmsk som då.
Hahaha - jag har flera vänner från stockholm som tycker att de "inte har någon dialekt" :D
 
Apropå dialekter så krävdes det för mig att jag var 24 år och jobbade utomlands med olika personer från hela Sverige plus svenska gäster som gillade att gissa var en kom ifrån (var reseledare) innan jag insåg att man visst kan höra på mig var jag kommer ifrån när jag pratar :angel: har aldrig känt mig så stockholmsk som då.

När jag bott i Åre i åtta år och tappat all dialekt kom plötsligt en kund fram och frågade om jag kom från borlänge. Spot on!
 
När jag bott i Åre i åtta år och tappat all dialekt kom plötsligt en kund fram och frågade om jag kom från borlänge. Spot on!

Borlänge har en rätt distinkt dialekt :D

Jag har faktiskt till viss del jobbat bort min dialekt... en kombination av medvetet val, mamma som inte är från Dalarna ursprungligen och flyttade runt mycket under sin uppväxt samt att jag har språköra, dvs jag plockar snabbt upp dialekt från de omkring mig (har aldrig bott i Skåne, tack och lov!). Från icke-norrlänningar har jag fått frågan om var i Västerbotten jag kommer ifrån :rofl:

Särbon håller med om att jag inte har så utpräglad dialekt... förutom när jag blir ordentligt förbannad, då kommer dalmålet fram :laugh:
 
Att det finns människor som uttalar "rs" som "sch" O_o

Då hade jag ändå varit på sittning rätt många gånger och sjungit bl a den här snapsvisan som innehöll raderna:
"...mera månar i marrrs, mera marrrscher till Skåne, mera Skåne gubevarrrs bevarrrs bevarrrs!"
Jag hade tidigare tyckt att visan haltade en smula i den här versen, och sen testade jag att läsa den högt med mina nya kunskaper om sch-ljudet:
"...mera månar i masch, mera mascher till Skåne, mera Skåne gubevasch bevasch bevasch!"
Jahaaa! Det var nog så det var tänkt att låta hela tiden! :idea:
 
Apropå dialekter så krävdes det för mig att jag var 24 år och jobbade utomlands med olika personer från hela Sverige plus svenska gäster som gillade att gissa var en kom ifrån (var reseledare) innan jag insåg att man visst kan höra på mig var jag kommer ifrån när jag pratar :angel: har aldrig känt mig så stockholmsk som då.

Tog mig sjukt lång tid att höra min Stockholmska också 😬 Trodde jag pratade rikssvenska väldigt länge, jag gissar eftersom man alltid sa att "de på TV" pratade rikssvenska, nyhetsankare mm. och jag pratade ju som dem och de är också ofta boende i Stockholm. Först när jag började höra inspelningar på min röst hörde jag att jag absolut pratade Stockholmska. Dricker jag alkohol blir det ännu värre, då alkohol får mig att läspa lätt och då anstränger jag mig för att inte göra det. Vips så artikulerar jag en himla massa "iiiiiii" :meh:
 
Jag tycker det är lustigt att ibland kan man hamn i en pyttehåla där de pratar en annan dialekt an den i "storbyn" 1 mil därifrån.
I det samhälle i Dalarna jag växte upp i, kunde jag (som inflyttad) höra skillnad på när de äldre (+40) talade, och därmed kunna avgöra från vilken by runt om samhället de kom ifrån. Då pratar vi om enskilda kilometrar för de närmsta byarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp