Saker som ni fattade sjukt sent

Verkligen. Har vänner från både Helsingborg, Lund och Malmö. Men så dejtade jag en kille för några år sedan som var från... ja var fasen var han ifrån, nån liten håla mitt i inlandet i Skåne. Jag fattade fasen inte ett enda ord han sa 🙈
Ursäkta?! :mad::angel:Man pratar hyfsat neutralt i mitten av Skåne jämfört med Lund, Malmö och Helsingborg.

mvh/hon från liten håla mitt i Skåne! :angel:
 
Kan så tyckas.
I Höör och Eslöv pratar man inte lika bred skånska som i Malmö eller Helsingborg. Lite närmare Lund kanske, men skiljer förstås sig.
Jag delar inte din åsikt, i mina öron har ni bredare skånska :). Jag misstänker att det man är van vid låter mindre brett.

Nu bor jag i Stockholmsområdet och all skånska är bred innan jag vant mig igen.
 
Samma här! Mådde nästan dåligt när jag hörde den sången för att jag tyckte det var så illa att vara otrogen och särskilt vid jul
Ja! Fattade inte att det var mamman som säger "Ingen ser att det är du" trodde det var barnet som sa det till den mamman kysste. Att barnet såg vem som var utklädd till tomte och avslöjade att det sett dem.
"Men jag såg att det var
tomten mamma kysste i går kväll!
"
Har alltid hört det som
"Men jag såg att du var
tomten mamma kysste i går kväll!"
 
Det var bara några år sedan någon talade om för mig att salami är korv. Jag har älskat lufttorkad salami sedan jag var i åttaårsåldern. Däremot har jag alltid tyckt att falukorv, varmkorv, julkorv, prinskorv, bräckkorv, prickig korv etc. har fadd smak och läskig konsistens. Alltså har jag sett mig själv som en konsekvent korvhatare från unga år.

Rent intellektuellt förstod jag ganska snabbt att personen som meddelade detta omvälvande faktum hade rätt. Det mesta tyder på att salami faktiskt är en korv. Min världsbild blev omskakad den dagen, en högt älskad delikatess, släkt med hundmat?
 
Jag förstod bara för något år sedan att Danderyd ligger vid Stockholm och inte i Småland. Jag har hört från farmor och farfar, som är från Småland (Linneryd) och Blekinge ursprungligen, att de bodde i Danderyd under några år. Men jag har alltid tänkt att det låg i Småland - som Tingsryd, Linneryd, Ryd, Markaryd, Hallaryd, Traryd, Vaggeryd, Stockaryd och alla andra hundratals småländska -ryd orter... Men nä, nä, det låg visst vid Stockholm såg jag när jag väl kollade på en karta för något år sedan...
 
Jag delar inte din åsikt, i mina öron har ni bredare skånska :). Jag misstänker att det man är van vid låter mindre brett.

Nu bor jag i Stockholmsområdet och all skånska är bred innan jag vant mig igen.
Ja bönnerna på landet har en bredare skånska. Det är stor skillnad på den gamla dialekten som svärmor med flera från hennes trakter här på landet har och den som finns här på orten tex. Det är som om det har blandats ut mer här och blivit mindre brett, i jämförelse.

Min mamma kommer från Malmö, malmöitiska låter inget vidare, dialekten i Lund låter lite mer städad och ordentlig och inte så bonnig. Kommer man förbi Höör upp mot Hörby och vidare breddar det ut sig åt ett annat håll än hur man talar i Malmö.

Helt ok att du inte delar min åsikt, det är ju bara min åsikt och inte någon spikad fakta.
Min egen dialekt är inte så bred som många andras, men den finns där och går aldrig att polera bort förstås. Jag gillar bara inte skånskans ord, uttryck och uttal, så jag svänger inte precis mig med skånska märkliga ord och uttal titt som tätt, utan försöker håller det rätt enkelt.
 
Ja bönnerna på landet har en bredare skånska. Det är stor skillnad på den gamla dialekten som svärmor med flera från hennes trakter här på landet har och den som finns här på orten tex. Det är som om det har blandats ut mer här och blivit mindre brett, i jämförelse.

Min mamma kommer från Malmö, malmöitiska låter inget vidare, dialekten i Lund låter lite mer städad och ordentlig och inte så bonnig. Kommer man förbi Höör upp mot Hörby och vidare breddar det ut sig åt ett annat håll än hur man talar i Malmö.

Helt ok att du inte delar min åsikt, det är ju bara min åsikt och inte någon spikad fakta.
Min egen dialekt är inte så bred som många andras, men den finns där och går aldrig att polera bort förstås. Jag gillar bara inte skånskans ord, uttryck och uttal, så jag svänger inte precis mig med skånska märkliga ord och uttal titt som tätt, utan försöker håller det rätt enkelt.
Ens egen dialekt upplever man sällan som bred,den är ju normen. Jag är född och uppvuxen i Malmö och givetvis är jag medveten om att böndernas dialekt är bredare, de äldres åtminstone. Och att dialekten I mellanskåne skiljer sig från exempelvis Malmös. Men men mindre bred, nej inte ens från nuvarande Stockholmsperspektiv, men givetvis finns det individuella skillnader.

I mina ögon är den dock bredare, säkert mest för att den skiljer sig från min men också för att jag upplever den som mer "lantlig" till skillnad från Malmö/Lund/Helsingborg.
 
Senast ändrad:
Ja bönnerna på landet har en bredare skånska. Det är stor skillnad på den gamla dialekten som svärmor med flera från hennes trakter här på landet har och den som finns här på orten tex. Det är som om det har blandats ut mer här och blivit mindre brett, i jämförelse.

Min mamma kommer från Malmö, malmöitiska låter inget vidare, dialekten i Lund låter lite mer städad och ordentlig och inte så bonnig. Kommer man förbi Höör upp mot Hörby och vidare breddar det ut sig åt ett annat håll än hur man talar i Malmö.

Helt ok att du inte delar min åsikt, det är ju bara min åsikt och inte någon spikad fakta.
Min egen dialekt är inte så bred som många andras, men den finns där och går aldrig att polera bort förstås. Jag gillar bara inte skånskans ord, uttryck och uttal, så jag svänger inte precis mig med skånska märkliga ord och uttal titt som tätt, utan försöker håller det rätt enkelt.
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Malmöitiskan är den vackraste och rättaste svenskan!
Hem för di himmelsblåa!


(jag är inte jätteallvarlig, bara lite lätt kränkt/ lättkränkt)
 
Kom på ännu en. Det var inte förrän den första stora torkan vi hade för typ.. Tre fyra år sedan jag fick reda på att man skördar flera gånger per säsong! Hade fått för mig att man typ tog hö (eller vad man nu odlar) en gång, that's it.

När jag var valp tog de flesta bara en höskörd - men då slog man inte höet förrän efter midsommar. Större mängd men inte samma näringsinnehåll, men man såg nog mer till mängden.

Numera är första höet inne före midsommar.
 
Ja! Fattade inte att det var mamman som säger "Ingen ser att det är du" trodde det var barnet som sa det till den mamman kysste. Att barnet såg vem som var utklädd till tomte och avslöjade att det sett dem.
"Men jag såg att det var
tomten mamma kysste i går kväll!
"
Har alltid hört det som
"Men jag såg att du var
tomten mamma kysste i går kväll!"

På tal om julsånger trodde jag länge att sockerbagaren hade hästagrisar i fönstren. Tänkte att det var nån slags pepparkaksfigur och att alla de såg ju lite märkliga ut ändå :D Som en blandning mellan pepparkakshäst och pepparkaksgris. Makes sense.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp