Saker som ni fattade sjukt sent

Borlänge har en rätt distinkt dialekt :D

Jag har faktiskt till viss del jobbat bort min dialekt... en kombination av medvetet val, mamma som inte är från Dalarna ursprungligen och flyttade runt mycket under sin uppväxt samt att jag har språköra, dvs jag plockar snabbt upp dialekt från de omkring mig (har aldrig bott i Skåne, tack och lov!). Från icke-norrlänningar har jag fått frågan om var i Västerbotten jag kommer ifrån :rofl:

Särbon håller med om att jag inte har så utpräglad dialekt... förutom när jag blir ordentligt förbannad, då kommer dalmålet fram :laugh:
Jag pratar tydligen också dalmål när jag blir arg.. 🤷🏻‍♀️😂
 
Exet med.. man blir ju inte mindre arg då 😒

Nja... grälar vi skrattar han inte åt mig. Det är mest när jag flippar i bilen över alla idiot:devil: på vägen eller något arbetsrelaterat :laugh:

Jag jobbar ju ofta med sådana som honom (diamantborrare) så han förstår varför jag blir förbannad då :D

Edit: När vi skulle till ett julbord körde jag så särbon skulle få ta en snaps och hans bror ringde... plötsligt gjorde bilen framför mig något puckat så jag började svära. Hans bror hade börjat gapskratta och sagt åt honom att hon låter ju som dig när du kör bil :rofl:
 
Seriöst... särbon brukar skratta åt mig när jag sätter igång :cautious:
Mitt ex brukar också skratta åt mig. Är utflyttad västgöte men bott i Dalarna sen - 08. Enligt han har jag en rolig dialekt när jag varit neröver och hälsat: En blandning där jag kör västgötska med dalmål betoning/vissa ordval.
Inget jag själv märker av, så förstår inte alls vad han pratar om. :angel:
Brukar skylla på att ingen i släkten förstår mig annars, så lär göra det bästa av situationen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp