Saker som ni fattade sjukt sent

Jag var typ 20 när jag fattade att min mormor bröt på tyska. Jag kunde inte heller höra det. Men min erfarenhet är att det är rätt vanligt? En tidigare pojkvän hade en mamma som också bröt på finska, men han hörde inte det utan visste bara det för att folk påpekat det.
Det måste hänga ihop med att den brytningen ingår när du gör den första inlärningen av vad som är grundmallen för ditt modersmål.
 
Jag var typ 20 när jag fattade att min mormor bröt på tyska. Jag kunde inte heller höra det. Men min erfarenhet är att det är rätt vanligt? En tidigare pojkvän hade en mamma som också bröt på finska, men han hörde inte det utan visste bara det för att folk påpekat det.

Jag har också förstått att det är vanligt, men samtidigt är det ju ändå lite konstigt. För visst hör väl du när andra, som inte är din mormor, bryter på tyska? Jag hör ju direkt om någon annan människa bryter på finska.
 
Jag var några år över 20 när jag fattade att ättika faktiskt är ett livsmedel. När jag just hade flyttat hemifrån skulle jag köpa ättika för att göra rent vattenkokaren. Letade bland rengöringsgrejerna i butiken och fick fråga nån för att hitta. Sen störde jag mig i flera år på att ättikan inte står bland de andra rengöringsmedlen, SÅ OLOGISKT. Sen när jag var kanske 22 eller nåt läste jag en innehållsförteckning där ättika stod med... eh rengöringsmedel i mat? Sen trillade polletten ned.
 
Jag var några år över 20 när jag fattade att ättika faktiskt är ett livsmedel. När jag just hade flyttat hemifrån skulle jag köpa ättika för att göra rent vattenkokaren. Letade bland rengöringsgrejerna i butiken och fick fråga nån för att hitta. Sen störde jag mig i flera år på att ättikan inte står bland de andra rengöringsmedlen, SÅ OLOGISKT. Sen när jag var kanske 22 eller nåt läste jag en innehållsförteckning där ättika stod med... eh rengöringsmedel i mat? Sen trillade polletten ned.
Men, ättiksgurka? Fick du aldrig höra talas om ättiksgurka?
 
Eh nej :o. Nu har jag säkert hört det nån gång men det är inget jag är bekant med.
Jag trodde det var en sån sak som alla åt. Men kanske inte. Vi åt en massa konstiga saker hemma hos mig. Jag var ganska gammal när jag lärde mig att det inte var normalt att äta makaroner och lingonsylt, t.ex. Nu gillade aldrig jag personligen den kombinationen, men trodde att det var bara jag, och att resten av världen åt makaroner och lingonsylt hejvilt. Så går det när hushållet består av folk från typ tre, kanske fyra olika matkulturer. Allt är konstigt och ingen har någon koll på vad som är normalt. Förutom kanske att köttbullar och potatismos är vad en bjuder på när det kommer andra barn på besök, bara för att vara på den säkra sidan:d
 
Fattade senat att många skolor hade avslutning i kyrkan, har själv aldrig haft det i någon av dom 3 skolorna jag har gått i.
En till! Jag fattade det inte förrän nån förälder på jobbet var galet kränkt över att hens barn inte skulle ha avslutning i kyrkan! "För det har man ju, det är tradition!" och jag bara "har man?!". Jag är uppvuxen med skolavslutning i aulan eller på skolgården i de tre skolor jag har gått. Mina barn har också avslutning på skolan. Men jag fattar ju att kyrkoavslutning är praktiskt om man går i liten byskola utan samlingslokal, typ.
 
Till och med jag gillar julavslutningar i kyrkor och jag är absolut inte troende. Men det är mysigt med sagostund och tända ljus i vackra lokaler. Jag har haft både och beroende på vilken skola jag gått i och kyrka och konserthus har varit mina favoriter, betydligt mer stämningsfullt än någon dammig aula.

Vi hade aldrig någon avslutning alls till jul. Är det en grej?
Tack och hej bara, man byter ju inte klass eller något.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp