Bukefalos 28 år!

Saker som ni fattade sjukt sent

Det var ett himla lustigt sammanträffande i dagens avsnitt av julkalendern, där både ordet "eljest" och uttrycket "härtill är jag nödd och tvungen" kom upp inom loppet av ungefär en minut :D (och båda två har ju diskuterats friskt i den här tråden)
 
Det var ett himla lustigt sammanträffande i dagens avsnitt av julkalendern, där både ordet "eljest" och uttrycket "härtill är jag nödd och tvungen" kom upp inom loppet av ungefär en minut :D (och båda två har ju diskuterats friskt i den här tråden)
De uttrycker sig lite väl modernt ibland 1920 har jag upptäckt.
Kommer dock inte ihåg uttrycket just nu som jag hakade upp mig på.
 
De uttrycker sig lite väl modernt ibland 1920 har jag upptäckt.
Kommer dock inte ihåg uttrycket just nu som jag hakade upp mig på.
Jag känner spontant att jag är ganska glad att jag har lite halvdålig koll på hur det var dåförtiden, för det innebär att jag inte stör mig på sådana saker. Det är inte helt fel att vara ung och dum ibland :angel:
 
Det var ett himla lustigt sammanträffande i dagens avsnitt av julkalendern, där både ordet "eljest" och uttrycket "härtill är jag nödd och tvungen" kom upp inom loppet av ungefär en minut :D (och båda två har ju diskuterats friskt i den här tråden)
Var eljest ett vanligt uttryck förr? Vet att norrut är det inte helt ovanligt nu heller. Men julkalendern ska väl utspela sig runt södra halvan av Sverige? Svealand?
 
Det finns en enkel regel för lingonen. Ju längre norrut desto mer lingon till desto mer mat.

Står i proportion till hur många andra växter med någon typ av vitaminer i man hade tillgång till som kunde lagras över vintern.
 
Nu kom jag på en grej. När jag var liten och lyssnade på sången Min ponny fastnade jag för de här raderna:

Vad du är söt min kära lilla ponny,
Vad du är snäll min kära lilla häst.

Jag tyckte att det verkade så lyxigt att barnet som sjöng hade BÅDE en ponny och en häst. I vuxen ålder kom jag att tänka på sången igen och insåg förstås att nej, de där raderna refererade inte till två olika djur :laugh:.
 
Men vad är det med er?! :eek:

Lingonsylt äter man enbart till köttbullar och mos, eller köttfärslimpa och potatis. Punkt! :D

Man äter inte lingonsylt alls, därmed basta!
Jag förstår inte hur man kan få för sig att sylta beska bär och sätta till socker, som om det skulle bli mycket bättre! Nope!

Undrar om det kan ha med genen som tycker att brysselkål smakar skit? Såg just Inside the factory där de undrade varför viss gillar brysselkål och andra inte. Tydligen ska det vara just en gen som känner beskan på ett annat sätt (alternativt mer intensivt) än andra. Jag tillhör helt klart den gruppen. Brysselkål är som att slicka på öronvax.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp