Saker som ni fattade sjukt sent

Vilken rolig tråd!

Jag är väldigt lyckligt lottad som växte upp med en allmänbildad pappa som var mån om att föra sin kunskap vidare till sina barn. Just den typen av missförstånd som tagits upp i tråden var typiskt för honom att säkerställa att vi inte blev offer för.

Det finns dock en villfarelse som jag länge levde i på grund av honom... :cautious:

Nämligen den att det är allmän tradition att man bara firar den andra namnsdagen på året.

Varken jag eller mina syskon har några mellannamn, vilket pappa hade. När jag eller syskonen som barn sa ungefär "Jag har namnsdag på torsdag, kan vi köpa en tårta då och kanske kan jag få en present?" så svarade pappa ungefär "Nej, man firar bara den andra namnsdagen. När har du namnsdag nästa gång?". Detta hände alltså så pass ofta att det blev vedertagen sanning för mig.

Så en dag, som vuxen, pratar jag och pappa och någon bekant lite allmänt varpå någons namnsdag nämns. Jag frågar då om det är hens första eller andra namnsdag för året, så jag vet om det ska firas eller inte. Helt seriöst då, förstås.

:o

Både pappa och den bekanta tappar först hakan, och bryter sedan ut i skratt. Jag är helt oförstående. Det visar sig att pappa bara tyckte att det var ett så roligt skämt att dra för sina mellannamnslösa barn, inte någonting som är sanning. Han hade liksom inte trott att jag hade tagit det för sanning och blev själv lite paff :laugh:

Där och då kände jag verkligen starkt hur jag hade levt hela livet i en lögn! Alla namnsdagsfiranden jag missade :rage::p
Förutom att man säger grattis på namnsdagen, om man kommer ihåg, så är den enda jag känner där de firat namnsdag en släkting som var född på julafton, för att hon skulle få en egen dag att fira. :idea:
 
@Fruentimber Där sa du något! Glaset halvfullt osv :D Jag har ganska snart sparat ihop till en hel månads firande :cool:

Förutom att man säger grattis på namnsdagen, om man kommer ihåg, så är den enda jag känner där de firat namnsdag en släkting som var född på julafton, för att hon skulle få en egen dag att fira. :idea:
Jag tror nog att pappa spädde på vår vilja att fira namnsdag genom att då och då, på sin egen namnsdag, köpa hem något gott och hävda att det var just hans namnsdag som firades :angel::laugh:
 
Att vuxna människor tror på religion. Vi hade några kompisar i kvarteret som var väldigt troende kristna, söndagsskola, kvällsbön osv.
Jag var helt övertygad om att det där med att tro på gud var som jultomten, något de vuxna spelar med i för att lura barn att uppföra sig.
Jag blev rätt chockad när jag begrep att de vuxna faktiskt trodde på det där....
Jag med! Jag är uppvuxen i en kristen miljö och jag kommer så väl ihåg på mellanstadiet när jag förstod att många trodde på det där PÅ RIKTIGT.
 
Nä. Man får bara tända den staken på adventssöndagen och ha ljusen tända lagom länge för att det ska bli jämna trappsteg på höjden.

Jag var en bit upp i tonåren innan jag insåg att det fanns andra som inte följde de enkla reglerna och använde adventsstaken på vardagarna och fuskfixade med ljusen.

Och jag var idag gammal när jag insåg att man kan fuskfixa med ljusen och ha dem tända varje dag! :D Tack för tipset.
/f.d adventsljusfascist som millimetermätt ljusen hela sin uppväxt men ska gå och tända adventsljusstaken nu!
 
Att det faktiskt finns olika former på fötter... 🙄 Mina ”pek- och långtår” är längre än stortån. Fötterna är alltså i praktiken breda fram. Har dessutom högt fotvalv och höga vrister. Jag har följdaktligen alltid trott (och haft lite komplex över) att jag har stora fötter eftersom jag alltid fått köpa större storlekar än andra för att få plats. Egentligen är det ju bara formen på skon som är fel på de flesta skor, och mina fötter är inte alls stora... :cautious:
F504864F-158F-4853-92B6-AC373D6576F8.jpeg

Edit: Detta kom jag alltså på först i 35-årsåldern. :laugh:
 
Senast ändrad:
Hur många psalmer innehåller inte saker som har låg begriplighet. Konstruktioner med gammaldags verbformer och ord som inte används till vardag. Förr var prio att lära utantill, inte att förstå...
Det är ju halva poängen med psalmer, eller hela kanske :laugh: att de är så fullproppade med härliga märkliga vändningar att fundera över som liten och vilja lära sig mer om och få veta vad tunga fjät osv är. Det är det som gör att de blir så härligt mystiska och vackra, vissa av dem.
 
Att vuxna människor tror på religion. Vi hade några kompisar i kvarteret som var väldigt troende kristna, söndagsskola, kvällsbön osv.
Jag var helt övertygad om att det där med att tro på gud var som jultomten, något de vuxna spelar med i för att lura barn att uppföra sig.
Jag blev rätt chockad när jag begrep att de vuxna faktiskt trodde på det där....
Om man ska vara petig så tror man inte på religion, man tror på något större och en religion är ett sätt att utöva sin tro.
Man kan vara troende utan att utöva någon religion.
 
Jag insåg en sak alldeles nyss när jag fick en sådan där avi från postnord: När det står ”bud visar bådas leg” menar de om jag skickar någon att hämta ut paketet åt mig, inte att postombudet ska visa leg. Jag har funderat flera gånger på varför ombudet aldrig visar något leg och vad det ens skulle vara bra för.... tur att jag aldrig frågat om det hos posten:banghead::rofl:
 
Jag insåg en sak alldeles nyss när jag fick en sådan där avi från postnord: När det står ”bud visar bådas leg” menar de om jag skickar någon att hämta ut paketet åt mig, inte att postombudet ska visa leg. Jag har funderat flera gånger på varför ombudet aldrig visar något leg och vad det ens skulle vara bra för.... tur att jag aldrig frågat om det hos posten:banghead::rofl:

Hade ju varit praktiskt om det var så. Då hade man ju sluppit ha med sig leg själv eftersom ombudet ska ha koll på båda :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp