Saker som ni fattade sjukt sent

Kommer inte på något om mig själv just nu men en gång när jag berättade för några vänner att min mamma hade höns så frågade den ena "är det tjejer eller killar?". Där och då lärde hon sig att "höns" inte är ett samlingsnamm på fjäderfä utan att det specificerar att det är hondjur :D Hon var väl 25 ungefär.

Va? Hönor är väl honor, tuppar hanar och den gemensamma nämnaren är just höns.
 
Då ska jag ställa en djupt fördomsfull fråga: Är du uppvuxen i Stockholm?
Det finns älgar i Stockholm. Har sett älg kanske 10 gånger här (skansen ej inräknat) Varav en blivit bortjagad av älgko för att jag kom springandes flåsande och pustande alldeles för nära hennes kalv, en närapå nykläckt skapelse :love::nailbiting:. En annan gång stod det tre stycken i en rondell och kliade sig på jularrangemanget :D
 
Jag har alltid likställt "ett par" med "några", alltså ungefär tre-fyra. Så när jag diskuterade detta med min brittiske vän och detta uppdagades så skrattade han och sa "It´s two. It literally says A COUPLE". Då trillade polletten ner :D Var även sent in i tonåren när jag fattade var urinröret sitter på kvinnor. Visste INTE att man inte får ägglossning när man äter p-piller mina första tio år med preventivmedlet. Trodde även Uddevalla låg uppåt i landet fram till för några år sedan :angel:

Vad har ni lärt er lite skämmigt sent i livet?
Fast Uddevalla ligger ju upppt i landet 🤔
 
- Trodde pinsamt länge att buljong var en typ kryddblandning som var ihopsatt för att passa bra till tx kött-, kyckling- eller grönsaksrätter. Mamma tittade på mig som att jag var helt tappad när jag frågade henne vilka ingredienser det var som avgjorde om det var kycklingbuljong eller grönsaksbuljong :laugh::rofl:
(det var iaf tillräckligt länge sen att jag bodde hemma hos föräldrarna och inte hade eget hushåll än :p )


- Trodde också väldigt länge (betydligt längre än buljongen) att en Dramatenvagn fått sitt namn från Kungliga Dramaten och inte var en vagn att "dra maten" i :D
 
Känns ungefär som samma nivå som när jag gick sista året på gymnasiet och fick förklara för de andra eleverna att hönor lägger ägg vare sig det finns en tupp där eller inte. Men om äggen ska befruktas så att det blir kycklingar så behövs en tupp. Känns pinsamt att 28 av de 30 eleverna i min klass inte kunde sådana grundläggande saker när de är 17-18 år gamla.

Det där är en fråga jag får återkommande från avsevärt äldre och i övrigt utbildade och någorlunda analytiska människor, "men du måste väl ha en tupp om du ska få några ägg från hönsen?". Jag brukar kontra med att fråga om de tror att kvinnor bara får mens när de är ihop med en man. Ägg som ägg, liksom...? Då ser de ofta helt förfärade och mer eller mindre äcklade ut. Men de kanske minns hur det fungerar sedan i alla fall! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp