Saker som ni fattade sjukt sent

Då ska jag ställa en djupt fördomsfull fråga: Är du uppvuxen i Stockholm?

Jag vet inte vad din fördom är, atti Stockholmare inte vet hur älgar ser ut eller att det inte finns älg i Stockholm?

Det finns massor av älg i Stockholm, jag har sett älg flera gånger både inom och strax utanför kommungränsen. Däremot har jag aldrig sett älg i vilt tillstånd någon annanstans trots att jag levt största delen av mitt liv i andra delar av landet.
 
Jag blev i somras informerad om att brasklapp uttalas "brask-lapp", inte "bras-klapp".

(och när min bror informerat mig om detta drog han även hela bakgrundshistorien till varför det heter brask-lapp, men den har jag glömt bort... Det var något om någon som hette Brask i efternamn och som lämnade fram en lapp med viktig info vid något tillfälle i alla fall)
 
Jag blev i somras informerad om att brasklapp uttalas "brask-lapp", inte "bras-klapp".

(och när min bror informerat mig om detta drog han även hela bakgrundshistorien till varför det heter brask-lapp, men den har jag glömt bort... Det var något om någon som hette Brask i efternamn och som lämnade fram en lapp med viktig info vid något tillfälle i alla fall)
Men...biskop Brask ju!

Han som pudlade i smyg :D
 
Jag var också pinsamt länge övertygad om att:

1) Irland låg där Skottland ligger (detta insåg jag som tur är var fel lååångt innan jag flyttade hit, typ när jag var 10 eller så)
2) Costa Rica var en ö (detta insåg jag först någon gång förra året, efter att ha sagt till mina föräldrar att jag skulle vilja åka dit för att det verkar vara en så fin ö).

Jag har ingen aning om var jag har fått något av ovanstående från, för det är ju verkligen inte sant på något sätt. Och har aldrig varit det heller. Suck, så mycket dumheter man kan få för sig... :o
 
Åh gud nu kom jag på en riktigt pinsam en. Fram till tidigare i år har jag varit alldeles övertygad över att Island ligger där Svalbard ligger. Alltså när jag har kollat på en karta har jag trott att Svalbard var Island (och att Svalbard då låg någon annanstans helt enkelt). Så ja, i mitt huvud har Island alltid legat ovanför Sverige och jag har aldrig fattat varför det är billigare att flyga dit från USA än det är att flyga hit till Sverige, för jag trodde ju att det låg längre bort.. Gud, det var verkligen en riktigt chock när jag fick reda på det, fattar inte hur jag fått det så fel i huvudet i alla dessa år.
 
Jag blev i somras informerad om att brasklapp uttalas "brask-lapp", inte "bras-klapp".

(och när min bror informerat mig om detta drog han även hela bakgrundshistorien till varför det heter brask-lapp, men den har jag glömt bort... Det var något om någon som hette Brask i efternamn och som lämnade fram en lapp med viktig info vid något tillfälle i alla fall)
Detta har jag också trott jättelänge! Känns ju helt logiskt med tanke på vad en brasklapp är till för, alltså att en klappar ner brasan/elden lite=förebygger eldsvåda/bråk. Men nej, ska vara ologiskt med etymologi alltid :laugh:
 
Jag var också pinsamt länge övertygad om att:

1) Irland låg där Skottland ligger (detta insåg jag som tur är var fel lååångt innan jag flyttade hit, typ när jag var 10 eller så)
2) Costa Rica var en ö (detta insåg jag först någon gång förra året, efter att ha sagt till mina föräldrar att jag skulle vilja åka dit för att det verkar vara en så fin ö).

Jag har ingen aning om var jag har fått något av ovanstående från, för det är ju verkligen inte sant på något sätt. Och har aldrig varit det heller. Suck, så mycket dumheter man kan få för sig... :o

Det där med Costa Rica förstod jag först nu 😁
 
Detta har jag också trott jättelänge! Känns ju helt logiskt med tanke på vad en brasklapp är till för, alltså att en klappar ner brasan/elden lite=förebygger eldsvåda/bråk. Men nej, ska vara ologiskt med etymologi alltid :laugh:
Skönt att vi är fler! Jag hade iofs aldrig en logisk anledning till att tro det, det var bara något jag fick för mig helt enkelt.
Det där med Costa Rica förstod jag först nu 😁
Aha, du också alltså? Jag undrar SÅ var jag/vi har fått det ifrån!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp