Saker som ni fattade sjukt sent

Wikipedia
Byxor är kända sedan 700-talet f.Kr., då vida byxor förekom bland folkstammar i dagens Iran. Med skyter och parther spreds byxorna över Europa och Asien. De tidigaste byxorna var vida orientaliska byxor men tidigt uppkom snävare byxmodeller hos ryttarfolk genom att ett skrevkläde kombinerades med byxholkar.

Jag fattar ändå inte. Om byxor som de ser ut idag inte var den ursprungliga designen, utan den ursprungliga designen var två byxben som syddes ihop... hur fasen såg de ut då om det inte såg ut som byxor? :laugh: Då måste det ju va typ chaps, eller stay-ups :rofl:
 
Jag menade att ta på sig ett byxben men låta det andra fladdra utanför, but i see what you did there :D
Ah, som de som ska illustrera extrema viktnedgångar och ställer sig i endast ett byxben i sina gamla byxben :p Nej det känns lite hoppa säck-varning på det :D
 
Jag fattar ändå inte. Om byxor som de ser ut idag inte var den ursprungliga designen, utan den ursprungliga designen var två byxben som syddes ihop... hur fasen såg de ut då om det inte såg ut som byxor? :laugh: Då måste det ju va typ chaps, eller stay-ups :rofl:
1606406146270.png
 
Jag fattade först i vuxen ålder att sällsam betyder besynnerlig, och inte typ sävlig som jag fram tills dess trott. Nu är det ju inte ett ord som används speciellt ofta till vardags, så det har knappast vållat några problem, men ändå :D
 
Min senaste aha-upplevelse gäller musklerna på baksida lår, hamstrings. Jag har aldrig reflekterat över att det skulle betyda någonting utan ”det heter väl bara så”.

Sen lyssnade jag på en podd om styrketräning där de pratade om baksida lår och kallade musklerna lite skämtsamt för ”skinksnören”. Jaha, kul eller vadå, tänkte jag. Hade aldrig hört det förut.

Men SEN kom jag på det. HAM. STRINGS. Skinksnören. 🤦🏼‍♀️
 
Jag har en bekant som alltid säger "på tu man hand" när hen har gjort något ensam. Hen är 37 år.

Själv fattade jag som barn inte det där "hälsa!" som folk säger ibland om man ska träffa någon även de känner. Jag var iallafall 8-9 år innan poletten föll ner och jag slutade fråga, vad ska jag hälsa? Jag trodde att folk menade att jag skulle säga något speciellt till den jag skulle träffa för så var det oftast. Att bara säga, jag skulle hälsa från xx var totalt oförståeligt och onödigt för mig.
 
Par = Grupp om två av likartade eller samhöriga ting
Par = (i uttrycket ett par) Ett antal av några få

Ett par händer är alltså två, medan ett par bullar är några stycken.
I det första fallet kan räkneordet bytas ut - sex par byxor. I det andra fallet är "ett par" ett fast uttryck som utgör en sammanhållen enhet.
 
Min senaste aha-upplevelse gäller musklerna på baksida lår, hamstrings. Jag har aldrig reflekterat över att det skulle betyda någonting utan ”det heter väl bara så”.

Sen lyssnade jag på en podd om styrketräning där de pratade om baksida lår och kallade musklerna lite skämtsamt för ”skinksnören”. Jaha, kul eller vadå, tänkte jag. Hade aldrig hört det förut.

Men SEN kom jag på det. HAM. STRINGS. Skinksnören. 🤦🏼‍♀️

Aldrig ens hört :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp