Bukefalos 28 år!

Saker som ni fattade sjukt sent

Sak som jag fattade förra veckan, att det finns färsk vitlök. Aldrig ens tänkt på att det finns någon annan variant än hur den brukar se ut när man köper den.
Hur ser färsk vitlök ut? Jag trodde jag köpte färsk i "klase" eller vad nu kallas med alla skal kvar 😯
 
Den ser ut precis som den brukar se ut när man köper den, fast klyftorna och skalen är mjuka och färska :) Annars är ju skalet torkat och fnasigt, och klyftorna lite hårdare. Så jag gissar att vitlöken man brukar köpa i butik är en torkad version?
Nä, sån skillnad är det inte. Skalen är ganska torra redan vid skörd. Vi odlar massor av vitlök och det är ingen enorm skillnad, förutom att den hemodlade smakar enormt mycket mer ;)
 
Nä, sån skillnad är det inte. Skalen är ganska torra redan vid skörd. Vi odlar massor av vitlök och det är ingen enorm skillnad, förutom att den hemodlade smakar enormt mycket mer ;)

Jaha! Vi köpte en färsk vitlök i butik förra veckan och jag tyckte det var stor skillnad från när skalen är torra. Den kanske var superfärsk då och tagen tidigt :D Skalen kändes nästan lite som skalen kring en majskolv, liksom mjuka.
 
Jaha! Vi köpte en färsk vitlök i butik förra veckan och jag tyckte det var stor skillnad från när skalen är torra. Den kanske var superfärsk då och tagen tidigt :D Skalen kändes nästan lite som skalen kring en majskolv, liksom mjuka.
Fast den kan inte vara superfärsk nu eftersom man i Sverige planterar vitlök på hösten och skördar på sommaren. Så då måste den varit lagrad eller importerad. Ni måste bara ha hittat ett fint exemplar!
 
Lärde mig så sent som i går (förrgår) att man ska lägga saffran i alkohol före bak för att få ut smak.
Jag har aldrig hört talas om det men tydligen står det i boken ”Sju sorters kakor”.
Men om man inte vill ha alkoholsmaken då?
/saffransberoende och o-bakkunnig
 
Lärde mig så sent som i går (förrgår) att man ska lägga saffran i alkohol före bak för att få ut smak.
Jag har aldrig hört talas om det men tydligen står det i boken ”Sju sorters kakor”.
Det pratade de om i julbakprogrammet med Tina och han den kände bagaren (namn?) Och att baka jäsdegar med kalla ingredienser 😳 Tar längre tid förstås, men ska tydligen bli mycket godare 🤔
 
Det pratade de om i julbakprogrammet med Tina och han den kände bagaren (namn?) Och att baka jäsdegar med kalla ingredienser 😳 Tar längre tid förstås, men ska tydligen bli mycket godare 🤔

Mycket godare! Jag tycker jästsmaken blir mindre för du behöver mindre jäst och behöver inte heller vara rädd att du tagit för varmt.

Jag gör dessutom icke-knåd-deg. Jag rör ihop alla ingredienser, kalla, och låter det jäsa till dubbel storlek i kylskåpet. Tar ca 6-12 timmar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp