Saker som ni fattade sjukt sent

Jag brukar hälla i den som den är, men det brukar smaka rätt lite, men man KAN väl göra som jag eller har jag just fått lära mig något nytt...?
Jag blandar alltid saffran med socker och cognac och sen låter det dra. Man kan gärna låta det dra i flera månader, jag brukar dock sällan komma ihåg det så ofta blir det bara några dagar den får dra innan jag använder den till lussekatter.

Någon spritsmak blir det inte. Jag känner inte någon spritsmak varken av degen efter jäsning eller efter ugnen.

Här skrivs det mer om detta
https://www.koket.se/nyhetsmorgon/sebastien-boudet/inlagd-saffran/
 
Mycket godare! Jag tycker jästsmaken blir mindre för du behöver mindre jäst och behöver inte heller vara rädd att du tagit för varmt.

Jag gör dessutom icke-knåd-deg. Jag rör ihop alla ingredienser, kalla, och låter det jäsa till dubbel storlek i kylskåpet. Tar ca 6-12 timmar.

Jag tar aldrig angiven mängd jäst, det är alldeles för mycket. Till en normal jäsdeg tar jag ett halvt paket. En gång hade jag dåligt med jäst hemma och orkade inte åka till affären, då blev det ett kvarts paket och det gick bra det med. Det blir lite längre jästid bara.
 
Jag tar aldrig angiven mängd jäst, det är alldeles för mycket. Till en normal jäsdeg tar jag ett halvt paket. En gång hade jag dåligt med jäst hemma och orkade inte åka till affären, då blev det ett kvarts paket och det gick bra det med. Det blir lite längre jästid bara.

Du slipper ju också den där jästsmaken som kan bli kvar när allt jäst inte använts av degen.

Edit: Såg just att jag skrivit det för några timmar sedan. Lite julvirrig tror jag att jag är....
 
Jag blandar alltid saffran med socker och cognac och sen låter det dra. Man kan gärna låta det dra i flera månader, jag brukar dock sällan komma ihåg det så ofta blir det bara några dagar den får dra innan jag använder den till lussekatter.

Någon spritsmak blir det inte. Jag känner inte någon spritsmak varken av degen efter jäsning eller efter ugnen.

Här skrivs det mer om detta
https://www.koket.se/nyhetsmorgon/sebastien-boudet/inlagd-saffran/
Jag ska ha detta i åtanke nästa gång jag får för mig att baka med saffran. Tack! :)
 
Men om man inte vill ha alkoholsmaken då?
/saffransberoende och o-bakkunnig
Provade nu i år, en msk brännvin (uhm rysk vodka) blev ingen alkoholsmak alls.

Men jag tror absolut inte det är nödvändigt. Vanan kommer från en tid då man alltid fick hela saffrans pistiller, trådar, nu är saffranen oftast mald. Och man dessutom i många recept gjorde hela degen med mjölk, salt och mjöl, jäst, varpå man efter första jäsningen rörde smör, ägg, saffran (som torkat i ugnen, malts med socker och legat i sprit en kortis) och rörde i degen, vilket verkar ge mindre smak än att dumpa mald saffran i varm mjölk från början (tex har den ju legat med kortare tid).

Och om man jättegärna vill ha mer saffranssmak men inte ha sprit i kan man antagligen bara ta ett paket saffran till, en bekant gör det och man behöver tydligen gnarfla 3 paket på stubben på en dag för att det ska bli giftigt, och så många bullar orkar man nog inte på en dag.

Så jag testade i år ett sådant recept (hittat i kokbok från 1943 ) men kunde inte låta bli hälla ett paket saffran i mjölken. 25 g jäst, 1 timmas jäsning, blanda i smöret osv med mer saffran 1 timmas jäsning (det var ett litet helvete att få in, borde tagit maskin men tänkte att om man kunde då för hand så borde jag kunna nu), baka ut 30 minuters jäsning. Det blev väldigt bra men saffranssmaken var jämförbar med luciaomgången som vi redan slukat. Det är sannolikt den längre jästiden tillsammans med irört mjukt smör som gör skillnaden. Att röra i smöret ska alltid göra skillnad jämfört med att smälta det och bröd ska alltid bli godare ju längre det jäser och det jäser på längre tid ju mindre jäst man har. Typ en halvtimma extra med halverad 50g förpackning till 5 dl? Och en (halv?)timma extra för 50g jäst om man har kall degvätska. Så kan man dra ut på det mer med mindre och mindre jäst och kallare degvätska (om man tex ska iväg ett par timmar). Och dra ut på det även genom att tex mosa ihop degen när den jäst klart och låta den växa igen lika länge till (osäker på hur många gånger man kan göra det, jästen lär väl ge upp till slut?). För att jäsa över natten 10-12 timmar kan man ha jäst i en ärtas storlek till ett bröd.
 
Senast ändrad:

Jag hittade på det helt själv precis, (tror jag) tyckte det passade bra.

Iofs får jag erkänna att vissa konstiga saker jag säger har jag hittat igen på märkliga ställen.

Till exempel larva iväg, larva runt, larva omkring hittade jag tillsammans med en hel flock märkliga uttryck som låter påhittade i en bok med folksagor från tidigt 1900-tal. Ankan larvade iväg, supergulligt, ankor verkade absolut larva på den tiden och människor också om de gick som ankor. Läste alldeles för mycket 1800-1900 talssagor och sådant som liten, dammsög biblioteket.

(oooh och pojkar var vackra! helt fantastiskt. Som en saga om Silvervit och Lillvacker, vem kunde trott det är en saga om två jättesöta unga män som blir vänner med massor av djur och aldrig trampar på myror.)
 
Senast ändrad:
:rofl:

Nått jag nyss lärt mig om sköldpaddor (tack tiktok :angel:) är att sköldpaddor har känsel i skölden och vickar på rumpan när de blir kliade :love:
Sköldpaddan jag hade som barn sträckte på halsen när man kliade den under hakan. Och sträckte ut halsen och lade huvudet på sned när man spelade musik. Men minns inte att den reagerade om man kliade på skalet (eller så var vi dumma som inte förstod att han ville bli kliad där)
 
Jag vet inte om nån annan än jag är drabbad men jag var över 40 när jag fattade att det är ApotekArnes och inte apotekarens... 🙈

Men alltså. Jag berättade helt tvärsäkert om ApotekArnes för sambon och gänget på vårat utefika förut, men sambon gick inte med på det. Jag fick då till slut googla och det heter (vad jag googlade fram iaf) Apotekarnes pga det var apotek som sålde det förr. Ingen Arne med i det. Känner mig lite besviken.
 
Men alltså. Jag berättade helt tvärsäkert om ApotekArnes för sambon och gänget på vårat utefika förut, men sambon gick inte med på det. Jag fick då till slut googla och det heter (vad jag googlade fram iaf) Apotekarnes pga det var apotek som sålde det förr. Ingen Arne med i det. Känner mig lite besviken.
Screenshot_20201223-205307.jpg


Det dyker upp massor av apotekarnes som dyker upp för mig i alla fall 🤷
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp