Sv: Säkerhetsjacka
Jag har haft en sån i många år. Det är dock som redan sagts en RIDjacka, den är väldigt bökig på backen, man blir osmidig i den. Väl på hästryggen märker man inte av den.
Den är ofodrad, men likt säkerhetsvästar, så plattorna i den värmer. Tar man ur plattorna blir det en skaljacka, men för stor för att ha nytta av tyvärr. De är stora i storlekarna, jag har en small men borde ha haft en XS om man ska vara petig. Har den dock bara när det är kallt (dvs vinter) och då kör jag ju en tjock tröja under.
Den är helt vattentät, andas. Och så GILLAR jag att det är reflekterande tyg vid axlarna etc. Ser ut som ett 'vitt prickmönster' bara i vanligt ljus, men reflekterar i mönster. KANONBRA om ridturen tar lite längre tid än man tänkt.
Massor med bra fickor, inkl mobilficka med hållare och hål för handsfree. Visselpipan är bra tänkt den med, de har tänkt igenom när de gjort den.
OBSERVERA att den inte ska varken jmf med eller ersätta säkerhetsväst. Dock så jag, som har en ryggskada och ALDRIG rider utan väst, har inga som helst problem använda den ens vid provridningar på okända tosshästar, så säker känns den.
Absolut värd pengarna, jag köpte den när den kom och fortfarande nöjd. Förutom att jag skulle köpt en storlek mindre om jag köpte en idag. Men jag använder den uteslutande vintertid, har bara väst vid träningar etc.