Säkerhetsstigbyglar

norrland65

Trådstartare
Har tänkt införskaffa ett par riktigt bra säkerhetsstigbyglar. Har nu såna med gummiband på sidan, men de känns inte helt bra. Känns som om det skulle vara lätt att fastna på "pluppen" som gummibandet fästs på.

Har tittat på Kwik-outmodellen. De verkar mycket bra. Har sökt lite vad som skrivits om dom, verkar överlag vara bra omdömen. Det lutar åt att det blir såna.

Men sen har jag sett såna som ser ut att bestå av "två stigbyglar". Dvs det är en vanlig bygel, och sen en mindre bygel innanför. De löser ut åt flera håll. Jag har försökt googla och hitta dom, men lyckas inte. Vad heter dom? Någon som har erfarenhet av dom? Bra - dåligt? Var köper man dom?

Tar gärna emot synpunkter på Kwik-out också! :laugh:

Norrland

Sv: Säkerhetsstigbyglar

Tror du menar Safe-Rider? Har ett par sådana, med "en extra" bygel - kommer du åt den så delar sig hela stigbygeln. Tycker de är skitbra, fick foten i en konstig vinkel när hästen flyttade på sig när jag skulle hoppa upp - den löste ut direkt.
Hansbo sålde den innan, men är ganska säker på att de tagit bort den ur sitt sortiment tyvärr.

Du kanske inte vill ha andra tips, men jag har alltid haft islandsstigbyglar, tycker de är ultimata, finns på Hööks och de flesta andra hästaffärer, och jag har ingen islandshäst - men de funkar bra ändå ;)

Jag kollade på Hansbo, men de har den inte vad jag kan se. Hittar inte den inte heller när jag googlar.

Vet inte om den är bättre än Kwik-out, men den verkar bra tycker jag.

Synd.

Norrland

Har själv australiensiska byglar, och de är väl ok. Islandsbyglar har jag inte provat, bara sett i affärn.

De är säkert bra. Men på nått sätt så känns det mer säkert med en bygel som ger efter, typ som Kwik-outen. Borde vara säkrare, känns det. Men jag vet inte. Har sett i gamla trådar när jag sökt att många tycker om och rekomenderar isis-byglarna.

Norrland

En fråga till!

I en gammal tråd såg en rekommendation att ha t-lock på stigläderkrämpan, för att den ska lösa ut och släppa lädret om man skulle råka fastna. De kan ju bli lite tröga att öppna och stänga med tiden.

Menar man då smörjmedel? Eller vaddå? :)

Norrland

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för lätta säkerhetsstigbyglar? Känner att jag vill ha ett par snyggare stigbyglar till dressyrsadeln. Idag har jag... 2
Svar
36
· Visningar
4 770
Senast: Lorelie
·
E
Utrustning Jag var och red här i veckan. Hästen blev antagligen rädd för snö som rasade ner från ridhustaket. Jag trillade av och en av mina fötter...
Svar
2
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka