Säkerhetsväst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare extra_dvd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 2 836
E

extra_dvd

Använder ni det när ni rider?
Nej, varför?
ja, varför?
Om ja, annvänder du alltid eller bara ibland, ex när du rider ut?

Sv: Säkerhetsväst

Jag har när jag orkar (mamma tvingar mig:angel: )
Fast nu kommer jag iaf ha den när jag rider ut då ponnyn snubblade på något och gick omkull igår :cool:

Aldrig. Har haft dt nån gång på terrängträning, men känner mig instängd och orörlig i en sån. Men jag antar att det är för att jag inte är "invand" på en. Nu för tiden är ju det nästan lika självklart som hjälm för barn.

Jag köpte mig en säkerhetsväst för ca 7 år sedan när jag blev avsläng min sköthäst och bröt svanskotan. Det var nog den värsta smärtan jag har kännt i hela mitt liv! Kunde inte sitta på en vanlig stol på 2-3 månader, och än idag har jag lite ont. Läkarna på sjukhuset sa till mig att om jag hade haft säkerhetsväst så hade jag inte brutit svanskotan... Efter det införskaffade mina föräldrar mig en väst som jag använde flititgt ca 1 år. Sedan slutade jag använda den igen, i och med att man inte längre var avvskräckt. Fick sedan en ny medtyttar häst som var väldigt busig i skogen, och då plockade jag fram säkerthetsvästen när han hade sina värsta dagar. Kändes väldigt trygt då, jag visste att jag inte skulle skada mig lika illa.

Måste bara säga att en säkerthetsväst är en väldigt billig livförsäkran! Så de flesta borde införskaffa det till sina barn som börjar rida. För ett liv med i rullstol eller skador för livet är inget man vill leva med.. Tro mig!

Jag använder inte säkerhetsväst, obekvämt och störande. Men skulle jag rida en lite "vildare" häst så skulle jag köpa en iaf. Det är en bra livförsäkring.

Jag använder säkerhetsväst ungefär 95% av gångerna jag rider. Varför? Jo, dels för att på ridskolan vill de helst att man rider med säkerhetsväst (för säkerhetens skull). Det är också så att mamma och pappa vill att jag ska rida med väst. Men jag har ju självklart valt det själv att ha väst. Tyvärr har den västen jag har nu töjt sig väldigt mycket och blivit för stor :crazy:, det är ju inte bra alls. Jag har nyss blivit medryttare på en häst, det gäller mest skogsridning och han är väldigt pigg och jag vill inte riskera att ramla av på stenar/stubbar eller pinnar som sticker upp ur marken. Så eftersom pappa är så noga med att jag ska ha säkerhetsväst tyckte mamma att han kan ge mig lite pengar så jag har råd att köpa en ny väst, det tyckte jag var en bra idé. Så förhoppningsvis har jag snart en ny, passande säkerhetsväst! :D

Senast ändrad:

Jag rider ALLTID med säkerhetsväst, på min häst då :p Inte på andras, för de är ofta snällare än min ;)
Struntade i den en gång, då slängde han av mig och det gjorde fruktansvärt ont, så det är inte ofta det händer jag rider utan efter det. Bara på sommaren när det är sjukt varmt...

Jag måste säga att jag tyvärr inte ridit med säkerhetsväst på ett bra tag.
Jag hade en, men den har jag tyvärr vuxit ur.

Jag brukar inte använda väst, äger ingen häller.

Men blev avkastad av en häst som jag inte brukar rida förra helgen (29/12) och gjorde bla illa revbennen, så de gånger jag har ridit efter det på min medryttarhäst har jag haft väst på mig, har fått låna av hans ägare.

har haft på mig den både i volten och när jag har ritit ut eftersom hans ägare har sagt att han kan vara kneppig, inget jag har märkt av, men ville inte chansa nu med skadade revben.

Använder väst 99% av alla gånger jag rider.

Anledningen? Jo jag har en unghäst som inte alltig har samma åsikter som mig... :angel:

Diana

Så fort jag började rida sprang mamma och pappa med med till hästaffären för att köpa väst. Vilket jag inte tyckte om första halvåret med den på...men nu efter att ha förstått det faktiskt kan handla om liv eller död har jag alltid säkerhetsväst. Och varesig dö, sitta i rullstol hela livet eller "bara" bryta svanskotan verkar särskilt skoj...

Så fort jag började rida sprang mamma och pappa med med till hästaffären för att köpa väst. Vilket jag inte tyckte om första halvåret med den på...men nu efter att ha förstått det faktiskt kan handla om liv eller död har jag alltid säkerhetsväst. Och varesig dö, sitta i rullstol hela livet eller "bara" bryta svanskotan verkar vara särskilt skoj...

Jag annvänder nästan alltid säkerhetsväst.
Min 9-åring är ganska vild av sig eller va man ska säga:angel:, blir avkastad väldigt ofta, så henne har jag Alltid haft säkerhetsväst på.
Min 3-åring som jag håller på att rida in skulle jag inte tänka mig att rida utan på:p
Därimot de 21-åriga halvblodet är väll en sån häst man kan rida utan på;). Men jag har alltid haft väst på henne när jag hoppar och rider ut, men har därimot aldrig haft de i dressyr på henne

Använder ni det när ni rider? Nej den som jag har är så otroligt obekväm.

annvänder du alltid eller bara ibland, ex när du rider ut?

Jag använde den bara när jag red in unghästen..

Använder det aldrig då jag tkr att den är obekväm och stör mig i min ridning. har en som ligger hemma men den sitter inte optimalt på mig och är väldigt klumpig att ha på sig.

Jag har i princip alltid väst ja.
Visst jag har en häst som inte skulle kasta av mig, men olyckor kan inträffa.
Och min är så gudomligt skön :love:

Jag har en väst men använder den sällan. Det händer att jag har den ibland när jag hoppar men oftast inte för jag är för lat för att ta på min den :p

Har bara väst när jag måste = när jag tränar/tävlar terräng.
Är väl mest en vanesak att jag inte använder den mer, för när man väl rider så tycker jag inte att den är direkt i vägen ..

Förr använde jag alltid säkerhetsväst, men jag har blivit sämre på det. Nu förtiden använder jag den bara vid hoppning.

Jag använder säkerhetsväst vi hoppning, fälttävlan och när jag rider ut.

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
878
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur