Säkerhetsväst

MissFideli

Trådstartare
Tänkte inhandla en säkerhetsväst nu till hösten. Men sånna fanns inte när jag var som mest aktiv sist, så jag kan inget om denna tingest.

Efter att ha sett testresultaten här på Buke så verkar Gekås, Granngårdens och Börjes vara dom mest intressanta för mig.

Gekås går bort för att det är för långt bort, Börjes går ju att beställa ifrån och Granngården har vi här.

Vilken av dom rekomenderar ni? Eller finns det nån annan billig som också är bra och lätt att få tag på?

Sv: Säkerhetsväst

Du får vad du betalar för när det kommer till en bekväm säkerhetsväst. Jag har själv en Zippa väst som jag har vid hoppning, älskar den. Sedan finns ju Racesafe västen som många här¨på buke gillar men Zippan är bättre enligt mig då du kan ändra på hur spänd den skall vara medan du är i sadeln tackvare kardborrbanden medan Racesafe västen har snörning i sidorna.

Rider bara nån/några gånger per vecka, så just nu har jag inga planer på att köpa nått dyrt.
Det jag funderar på är att många västar är väldigt långa nertill. Gissar att det är för att skydda svanskota mm, men jag tycker det ser ut som om dom hamnar tokigt när man sitter i sadeln? Eller?

Det spelar ju egentligen ingen roll hur ofta du rider, köper du en säkerhetsväst för att tänka på plånboken kanske den inte sitter bra på dig medan om du köper en dyrare som sitter bättre på dig så skyddar den antagligen bättre.

Allt är upp till dig vad du har råd med, men vad du skall tänka på är följande
(taget ur artikeln om säkerhetsvästar som GP publicerade den 2008-06-27 16:29):

* Prova före köp. Den ska sitta bekvämt och ha perfekt passform.
* Prova gärna sittande i en sadel, exempelvis på en sadelbock i butiken.
* Köp inte en säkerhetsväst som barnet kan växa i.
* Tänk på att det tar ett tag innan västen känns bekväm - den mjukas upp och blir mer följsam av kroppsvärmen.
* När västen sitter korrekt ska den täcka bröst och nyckelben och framstycket ska nå ca 2-3 cm nedanför nedersta revbenet.
* Västens baksida ska täcka ryggraden och upptill gå till atlaskotan (till nacken) och nedtill precis täcka svanskotan.
* En väst som är för lång kommer att stöta emot sadelns bakvalv och västen kommer att tryckas upp i nacken, vilket gör ridningen obehaglig och osäker.

Nej, men jag har ingen lust att betala tusentals kronor för nått som jag använder bara då och då. Och inte råd heller för den delen. Jag kanske bara kommer att rida den här hästen tills årsskiftet, sen kanske det blir ännu mer sällan.
Jag tror nog att det går att hitta en tillfredsställande väst billigt, så enorm skillnad tror jag inte det är.

Tycker inte att du ska beställa en utan att ha provat den först! Många säger att den ska skydda hela svanskotan, men det beror rätt mycket på vad det är för sadel man rider i. En hoppryttare som rider i en flatbacksadel kan ha en längre säkerhetsväst generellt mot vad en dressyrryttare kan. Har man för lång väst kommer bakvalvet slå i och säkerhetsvästen fastnar gång på gång vilket är frustrerande.

När du provar, sätt på dig västen, ha någon annan som kan hjälpa dig spänna den genom att trycka dig med ryggen mot väggen och dra i spännerna, på så sätt kommer västen bli tillräckligt spänd.

Jag har en Racesafe som jag är väldigt nöjd med, däremot är den väldigt dyr.. ta o prova lite olika märken o modeller i butik så hittar du säkert något bra! :laugh: finns många bra säkerhetsvästar för en lite billigare peng.

Men skyddar västen som den ska då även fast den inte täcker svanskotan?
För några år sen red jag med en väst som var för kort i ryggen, trillade av och nederkanten på västen slog in mellan två kotor så jag inte kunde gå på ett bra tag, och har fortfarande ont av det fallet, trotts att det är många år sen.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Sharpless
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 902
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka