Säkerhetsvästarna... icke godkända?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mildis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 727
Sv: Säkerhetsvästarna... icke godkända?

Affären garanterar det så om inte är det ju falsk marknadsföring trots garantier vilket jag kommer att till en jurist så att denne får kolla på hur man kan förebygga att det händer i fortsättningen.

KL

Om jag inte förstod helt fel så omfattade väl testet modeller avsedda för barn, dvs inte vuxenstorlekar? Någon som vet? Och RaceSafe är väl överhuvudtaget inte med i testet?

Senast ändrad:

...och därför är det fel att kasta skit på RaceSafe.

Att jämföra ett original med en kopia är svårt men jag har ett exempel.. Det finns några benskydd som heter Professionals Choise SMB Elite. Sen finns det billiga kopior som liknar dessa men som varken har den fina passformen eller samma nivå av skydd för hästens ben.

RaceSafe är mycket använd inom fälttävlan i England och om den håller för fälttävlansolyckor så torde den ju hålla för lite banhoppning! Jag har inget ont att säga om RS, förutom att det inte går att fixa snörnignen själv samtidigt som man rider :rofl:

Så här står det det på kefly's hemsida:

"Angående det publicerade testresultatet för ZIPPA säkerhetsväst.
Både AIR O WEAR som tillverkar ZIPPA-västen och Kefly AB som distribuerar den i Sverige ser synnerligen allvarligt på de testresultat som nyligen redovisats i ett flertal dagstidningar.

ZIPPA-västen har tillverkats sedan år 2001 och varje år har den testas av SATRA (samma institut som utfört det test som redovisats i dagstidningarna). I varje test har Zippa-västen godkänts utan anmärkningar enligt BETA-nivå 3.

Vi kommer att undersöka varför testresultaten gått isär och kommer att kontinuerligt uppdatera informationen här på hemsidan.

Du som användare av ZIPPA säkerhetsväst behöver inte oroa dig. Den väst du har är godkänd enl. BETA 3 och EN 13158."

Visst låter det helgalet! Och tryckfördelande förmågan är det ju som klagar på de flesta västarna. Ska vi inte göra västar av trä istället? Eller vad säger ni? Dom måste ju vara följsamma och följa kroppen om man flyger iväg! Skönare att landa lite mjukt tror jag. Det är nog bara om man typ landar på något vasst som en av de billiga västarna skyddar bättre.

Tycker förövrigt att allt som har med säkerhet att göra är helt sjukt otydligt! Den ena ridhjälmen kostar 200 spänn och är ce märkt. GPA hjälmarna kostar närmare 5000 och är också ce märkta.
Jag tror att PASSFORM är det viktiga i det hela.

Någon som tror som mig?:bump:

Om du har en förstor ridhjälm är det farligt och det samma gäller en säkerhetsväst som inte sitter bra för den skyddar då inte lika bra som en säkerhetsväst som sitter bra och är bekväm. Sedan är bekvämlighet och passform en sak som gör att ryttaren kanske väljer att ha den på sig oftare än bara på tävling (tänker på juniorer.. men även i högre åldrar).

uch alla har liksom racesafe nu! tänk om den inte skyddar alls!:crazy:

Säger det samma, typ alla som tävlar som måste ha väst har just en sån! Då den inte är lika "klumpig" som de andra lite "fastare" västarna.. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

...och därför är det fel att kasta skit på RaceSafe.

Att jämföra ett original med en kopia är svårt men jag har ett exempel.. Det finns några benskydd som heter Professionals Choise SMB Elite. Sen finns det billiga kopior som liknar dessa men som varken har den fina passformen eller samma nivå av skydd för hästens ben.

RaceSafe är mycket använd inom fälttävlan i England och om den håller för fälttävlansolyckor så torde den ju hålla för lite banhoppning! Jag har inget ont att säga om RS, förutom att det inte går att fixa snörnignen själv samtidigt som man rider :rofl:

Jag håller nog med dig om det du säger om kopiorna..

Eller hur, som han i butiken sa till mig när jag skulle köpa säkerhetsväst. "De flesta köper racesafe, just bara för att dom bestämt sig för det. Men zippan är egentligen skönare."
Jag kännde precis så. Man vill ha en "rutig" väst bara för att det är lite "nytt" och "tufft", och så ska man VÄGRA ha en så kallad "klumpig" väst. Min första tanke när jag provade zippan var, wow!

Men jag tycker fortfarande att när det gäller säkerhet och ridning är det sjukt flummigt!

Eller hur, som han i butiken sa till mig när jag skulle köpa säkerhetsväst. "De flesta köper racesafe, just bara för att dom bestämt sig för det. Men zippan är egentligen skönare."
Jag kännde precis så. Man vill ha en "rutig" väst bara för att det är lite "nytt" och "tufft", och så ska man VÄGRA ha en så kallad "klumpig" väst. Min första tanke när jag provade zippan var, wow!

Men jag tycker fortfarande att när det gäller säkerhet och ridning är det sjukt flummigt!

hehe, jaa vad ska man säga :rofl: bättre att tänka på säkerheten än hur det ser ut... :bump:

hehe, jaa vad ska man säga :rofl: bättre att tänka på säkerheten än hur det ser ut... :bump:

Så ni tänker dumpa västen den dan ni fyller 19 och det inte längre är obligatoriskt :confused:

För sen när ni har blivit vuxna och fått en vuxen kvinnas former, läs bröst, så finns det ingen chans i världen att ni kan lyckas klämma in dom under en väst som har hel "platta" fram :devil:
Inte utan stor smärta iaf :cry:

Då blir ni tvugna vare sej ni vill eller inte att använda en väst med långsmala plattor eller "rutor"... :D

En BRA väst ska vara konstruerad så att du tar på dej den när du vaknar på morgonen, och sen när du går till sängs på kvällen och tar av dej kläderna utbrister: Oj då... hade jag västen på mej, det hade jag glömt :idea:

Så ni tänker dumpa västen den dan ni fyller 19 och det inte längre är obligatoriskt :confused:

För sen när ni har blivit vuxna och fått en vuxen kvinnas former, läs bröst, så finns det ingen chans i världen att ni kan lyckas klämma in dom under en väst som har hel "platta" fram :devil:
Inte utan stor smärta iaf :cry:

Då blir ni tvugna vare sej ni vill eller inte att använda en väst med långsmala plattor eller "rutor"... :D

En BRA väst ska vara konstruerad så att du tar på dej den när du vaknar på morgonen, och sen när du går till sängs på kvällen och tar av dej kläderna utbrister: Oj då... hade jag västen på mej, det hade jag glömt :idea:

Men det är ju då, sen, nu är nu :rofl: Vet inte hur jag kommer se ut då :D Jag tror jag kommer att fortsätta ett tag, får ju se ;)

Reagerade själv när jag läste på text-tv och sen tittade på GP. Min dotter har en racesafe så därför hajade jag till när jag såg omdömet om Horze. Har kollat och racesafe uppfyller alla krav och har den EN-märkning västar ska ha, desstom BETA III. Horze har med sin väst på hemsidan och kostar en tredjedel av vad racesafe kostar.
Tycker det är urdumt att de enbart hade en "rutig" väst med i testen, gissar att de gav många med racesafe hjärtslag!
Ser att en del diskuterar vilken väst som är bäst (av de som uppfyller säkerhetskraven) och jag har bara ett råd; PROVA! Alla är olika byggda, rider olika grenar osv och det är bara att prova sig fram. Ridskolan där min dotter gick innan brukade ha västutprovning en gång om året, då kom G****g****n dit och hade med sig olika västar. De som var intresserade kunde prova västen både när de var på marken och på hästryggen. Mycket bra!

Reagerade själv när jag läste på text-tv och sen tittade på GP. Min dotter har en racesafe så därför hajade jag till när jag såg omdömet om Horze. Har kollat och racesafe uppfyller alla krav och har den EN-märkning västar ska ha, desstom BETA III. Horze har med sin väst på hemsidan och kostar en tredjedel av vad racesafe kostar.
Tycker det är urdumt att de enbart hade en "rutig" väst med i testen, gissar att de gav många med racesafe hjärtslag!
Ser att en del diskuterar vilken väst som är bäst (av de som uppfyller säkerhetskraven) och jag har bara ett råd; PROVA! Alla är olika byggda, rider olika grenar osv och det är bara att prova sig fram. Ridskolan där min dotter gick innan brukade ha västutprovning en gång om året, då kom G****g****n dit och hade med sig olika västar. De som var intresserade kunde prova västen både när de var på marken och på hästryggen. Mycket bra!

Jaa, jag tycker att de kunde ju tagit tester på de som är vanligast, t.ex. Racesafen.

Keflys hemsida skrev:
Angående det publicerade testresultatet för ZIPPA säkerhetsväst.
Både AIR O WEAR som tillverkar ZIPPA-västen och Kefly AB som distribuerar den i Sverige ser synnerligen allvarligt på de testresultat som nyligen redovisats i ett flertal dagstidningar.

ZIPPA-västen har tillverkats sedan år 2001 och varje år har den testas av SATRA (samma institut som utfört det test som redovisats i dagstidningarna). I varje test har Zippa-västen godkänts utan anmärkningar enligt BETA-nivå 3.

Vi kommer att undersöka varför testresultaten gått isär och kommer att kontinuerligt uppdatera informationen här på hemsidan.

Du som användare av ZIPPA säkerhetsväst behöver inte oroa dig. Den väst du har är godkänd enl. BETA 3 och EN 13158.

Se Air O Wear's certifikat för 2007-2008 (PDF).

Uppdatering:

* 1 juli
AIROWEAR:s samtliga modeller kommer att testas i slutet av veckan. Dessutom kommer den enda testade ZIPPA-västen som användes av TESTFAKTA att testas på ytterligare ett institut. Vid den årliga testet av ZIPPA testas alltid ett större antal västar, inte bara en enda som nu var fallet.

* 30 juni
- AIROWEAR lämnar in ett antal ZIPPA-västar till SATRA för en ny testning.
- Kefly har kontaktat Konsumentverket som begär in kompletta testresultat.
Så jag tror att den Zippa västen som testades var defekt på något sätt.

Jaa, jag tycker att de kunde ju tagit tester på de som är vanligast, t.ex. Racesafen.

Men de hade ju inte fått en lika "bra" story (= mindre pengar) om de bara hade valt de bra, dyrare västarna (ex äkta RaceSafe) och alla gick igenom. Genom att ta med en billig rutväst som failade i testet fick dom måånga fler reaktioner skulle jag tippa på. Så det är inte omöjligt att dom har en tanke bakom!

Men de hade ju inte fått en lika "bra" story (= mindre pengar) om de bara hade valt de bra, dyrare västarna (ex äkta RaceSafe) och alla gick igenom. Genom att ta med en billig rutväst som failade i testet fick dom måånga fler reaktioner skulle jag tippa på. Så det är inte omöjligt att dom har en tanke bakom!

joo, det är klart, men alltså kanske den också... fast det är väl klart att de inte tog med den då om den gick i genom för det är kanske "självklart"... :grin:

Jag är väldigt smal men har D-kupa. Jag rider i en zippa, ta av överdraget så får du se hur den är sydd. Speciellt utformad för kvinnor.

Jättebra att du har hittat en som passar :idea:

Lyckades inte själv trots att "min" i övrigt mycket välsorterad hästbutik...
Men det var där jag blev tipsad om den första från england som jag köpte.

Och dom ville att jag skulle mäta min överkropp på både korsan och tvärsan, om man säger så :angel:, innan dom skickade en som skulle passa.

Den har jag kunnat använda ända tills förra sommaren då min ena nackkota kollappsade och la sej snett i nacken. Väste kom då att ligga mot skadan på något sätt så att jag fick förlamningssymptom i bägge armarna.

Men den nya, ännu lättare västen, ger inte samma hårda tryck.

Fast jag kan inte ha BH på mej med någon av västarna :o

Men den "tunna" håller ändå mina E-kupor stadigt på plats utan att det skumpar eller är obehagligt :D

Grattis ni storbystade kvinnor som hittat passande säkerhetsvästar! :bow:

Jag ligger mellan B- och C-kupa och JAG har ibland problem med att det känns obekvämt och ont :o Det är fruktansvärt vid nedsittning i mellan/ökad trav! Jag önskar alla kvinnor en välpassande väst som varken trycker ihop bysten eller "släpper dom fria" :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
14 450
Senast: bollen__
·
Utrustning Jag använder nästan aldrig säkerhetsväst längre (:o) av den enkla anledningen att jag inte riktigt trivs i den.Jag har alltid haft...
Svar
7
· Visningar
1 255
Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av... 2
Svar
29
· Visningar
3 410
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka