Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
uch alla har liksom racesafe nu! tänk om den inte skyddar alls!![]()
...och därför är det fel att kasta skit på RaceSafe.
Att jämföra ett original med en kopia är svårt men jag har ett exempel.. Det finns några benskydd som heter Professionals Choise SMB Elite. Sen finns det billiga kopior som liknar dessa men som varken har den fina passformen eller samma nivå av skydd för hästens ben.
RaceSafe är mycket använd inom fälttävlan i England och om den håller för fälttävlansolyckor så torde den ju hålla för lite banhoppning! Jag har inget ont att säga om RS, förutom att det inte går att fixa snörnignen själv samtidigt som man rider![]()
Eller hur, som han i butiken sa till mig när jag skulle köpa säkerhetsväst. "De flesta köper racesafe, just bara för att dom bestämt sig för det. Men zippan är egentligen skönare."
Jag kännde precis så. Man vill ha en "rutig" väst bara för att det är lite "nytt" och "tufft", och så ska man VÄGRA ha en så kallad "klumpig" väst. Min första tanke när jag provade zippan var, wow!
Men jag tycker fortfarande att när det gäller säkerhet och ridning är det sjukt flummigt!
hehe, jaa vad ska man sägabättre att tänka på säkerheten än hur det ser ut...
![]()
Så ni tänker dumpa västen den dan ni fyller 19 och det inte längre är obligatoriskt
För sen när ni har blivit vuxna och fått en vuxen kvinnas former, läs bröst, så finns det ingen chans i världen att ni kan lyckas klämma in dom under en väst som har hel "platta" fram
Inte utan stor smärta iaf
Då blir ni tvugna vare sej ni vill eller inte att använda en väst med långsmala plattor eller "rutor"...
En BRA väst ska vara konstruerad så att du tar på dej den när du vaknar på morgonen, och sen när du går till sängs på kvällen och tar av dej kläderna utbrister: Oj då... hade jag västen på mej, det hade jag glömt![]()
Reagerade själv när jag läste på text-tv och sen tittade på GP. Min dotter har en racesafe så därför hajade jag till när jag såg omdömet om Horze. Har kollat och racesafe uppfyller alla krav och har den EN-märkning västar ska ha, desstom BETA III. Horze har med sin väst på hemsidan och kostar en tredjedel av vad racesafe kostar.
Tycker det är urdumt att de enbart hade en "rutig" väst med i testen, gissar att de gav många med racesafe hjärtslag!
Ser att en del diskuterar vilken väst som är bäst (av de som uppfyller säkerhetskraven) och jag har bara ett råd; PROVA! Alla är olika byggda, rider olika grenar osv och det är bara att prova sig fram. Ridskolan där min dotter gick innan brukade ha västutprovning en gång om året, då kom G****g****n dit och hade med sig olika västar. De som var intresserade kunde prova västen både när de var på marken och på hästryggen. Mycket bra!
Så jag tror att den Zippa västen som testades var defekt på något sätt.Keflys hemsida skrev:Angående det publicerade testresultatet för ZIPPA säkerhetsväst.
Både AIR O WEAR som tillverkar ZIPPA-västen och Kefly AB som distribuerar den i Sverige ser synnerligen allvarligt på de testresultat som nyligen redovisats i ett flertal dagstidningar.
ZIPPA-västen har tillverkats sedan år 2001 och varje år har den testas av SATRA (samma institut som utfört det test som redovisats i dagstidningarna). I varje test har Zippa-västen godkänts utan anmärkningar enligt BETA-nivå 3.
Vi kommer att undersöka varför testresultaten gått isär och kommer att kontinuerligt uppdatera informationen här på hemsidan.
Du som användare av ZIPPA säkerhetsväst behöver inte oroa dig. Den väst du har är godkänd enl. BETA 3 och EN 13158.
Se Air O Wear's certifikat för 2007-2008 (PDF).
Uppdatering:
* 1 juli
AIROWEAR:s samtliga modeller kommer att testas i slutet av veckan. Dessutom kommer den enda testade ZIPPA-västen som användes av TESTFAKTA att testas på ytterligare ett institut. Vid den årliga testet av ZIPPA testas alltid ett större antal västar, inte bara en enda som nu var fallet.
* 30 juni
- AIROWEAR lämnar in ett antal ZIPPA-västar till SATRA för en ny testning.
- Kefly har kontaktat Konsumentverket som begär in kompletta testresultat.
Jaa, jag tycker att de kunde ju tagit tester på de som är vanligast, t.ex. Racesafen.
Men de hade ju inte fått en lika "bra" story (= mindre pengar) om de bara hade valt de bra, dyrare västarna (ex äkta RaceSafe) och alla gick igenom. Genom att ta med en billig rutväst som failade i testet fick dom måånga fler reaktioner skulle jag tippa på. Så det är inte omöjligt att dom har en tanke bakom!