Säkert fel forum...

Bukefalos 30 år!

Ett exempel, min farfar var pigg och fräsch, dock stel i nacken. Så när han skulle ut i en korsning (80-väg) missade han att det kom en lastbil. Han avled och jag misstänker att den stackars föraren av lastbilen fortfarande har mardrömmar trots att det gått 20 år. (Olyckan utreddes och lastbilen hade kört lagligt.) Så att ta nycklar från någon fast det är olagligt tycker jag man kan göra utan att ha alltför dåligt samvete. Jag tror ingen hade ens tänkt tanken med min farfar, men det hände ändå.

Ett exempel, min farfar var pigg och fräsch, dock stel i nacken. Så när han skulle ut i en korsning (80-väg) missade han att det kom en lastbil. Han avled och jag misstänker att den stackars föraren av lastbilen fortfarande har mardrömmar trots att det gått 20 år. (Olyckan utreddes och lastbilen hade kört lagligt.) Så att ta nycklar från någon fast det är olagligt tycker jag man kan göra utan att ha alltför dåligt samvete. Jag tror ingen hade ens tänkt tanken med min farfar, men det hände ändå.
Ja jag skulle plocka nycklar utan att fundera. Min pappa har kört illa i flera år och krockat en gång. Som tur var gick det bra för samtliga. Dom sista åren fick han endast köra dagtid och dom sista 2-3 åren fick han hålla sig i ytterkanten på samhället, typ till affären och vc samt tappen. Dom ligger inte i smeten. Som tur är så fick vi han att sluta köra utan större tjafs. Lite sur blev han och tjata om att han faktiskt kunde köra själv men accepterade det ändå. Idag var han hos optikern och fick en remiss till ögonläkare för att fixa ögat. Han har väldigt svårt med läsning och sånt nu. Det skulle väl till och med gå att fixa så det var på gränsen till att han skulle kunna få köra igen. Men han sa att han har ju inte kört på några år nu så det blir ingen körning oavsett. Sen har han erkänt att det är rätt skönt ändå att slippa köra själv.

Jättetråkigt att det hände din farfar men en liknande olycka är inte helt ovanlig bland yngre heller tyvärr.

Att ingripa genom att ta nycklarna från någon som är ”pigg och fräsch” och som klarar kraven för att ha körkort skulle jag oavsett anse som helt fel utan det är vid uppenbar demens med långdragen utredning, alkoholproblem med stor risk för rattfylla eller liknande jag skulle kunnat motivera att som anhörig se till att personen inte kunde starta sin bil.

Någon som är pigg och klar lär dessutom med hyfsat stor sannolikhet ha extranycklar på ett ställe som de inte berättar för en anhörig med åsikter var de finns någonstans.

Jättetråkigt att det hände din farfar men en liknande olycka är inte helt ovanlig bland yngre heller tyvärr.

Att ingripa genom att ta nycklarna från någon som är ”pigg och fräsch” och som klarar kraven för att ha körkort skulle jag oavsett anse som helt fel utan det är vid uppenbar demens med långdragen utredning, alkoholproblem med stor risk för rattfylla eller liknande jag skulle kunnat motivera att som anhörig se till att personen inte kunde starta sin bil.

Någon som är pigg och klar lär dessutom med hyfsat stor sannolikhet ha extranycklar på ett ställe som de inte berättar för en anhörig med åsikter var de finns någonstans.
Jag menade absolut inte att min farfar inte skulle köra bil. Jag menar att många av de som nämns i tråden, dementa och utan syn också kör bil. En sån person skulle jag definitivt ta av bilnyckeln utan att skämmas för det. Att "bara" vara stel i nacken är definitivt inte tillräckligt.

Från det att min mormor blev av med körkortet efter att ha snurrat bort sig (långt!) hemifrån och hamnat på fel sida motorvägen i oktober tog det tills juni innan hon fick en diagnos. Då även med idogt kämpande mot vården för att se till att hon faktiskt fick en utredning. De hade skickat någon dit för att prata med henne någon gång, denne person hade inte sett några vidare problem.

Vården är inte varken effektiv eller särskilt pålitlig, så jag hade då verkligen inte väntat på deras beslut om någon var i såpass dåligt skick att personen var en farlig förare. Det är ren tur att min mormor inte orsakade en eller flera allvarliga olyckor. Det var ju heller inte bara denna incident när hon förlorade körkortet som var en risk, utan även några år innan när hon succesivt blev i sämre skick.

Men det hade väl varit orimligt att beröva honom bilnycklarna i förväg?

Jag blev nästan glad när min mammas bil gick sönder så hon inte längre kunde köra. Men hon tjatade ju på få den lagad. Så vi baxa in den i deras garage, efter ett tag glömde hon bort att den fanns :o.
Svärfars bil "lånade" vi efter hans stroke, för han försökte ge sig ut och köra fast han knappt kunde gå. Samma sak som med mamma, efter ett tag glömde han bort den och svärmors bil skulle han aldrig vågat ge sig på ta.
Bästa sättet är helt enkelt se till det inte finns en bil att tillgå, i värsta fall skruva ur tändstiften så bil-fan inte startar.

Jag blev nästan glad när min mammas bil gick sönder så hon inte längre kunde köra. Men hon tjatade ju på få den lagad. Så vi baxa in den i deras garage, efter ett tag glömde hon bort att den fanns :o.
Svärfars bil "lånade" vi efter hans stroke, för han försökte ge sig ut och köra fast han knappt kunde gå. Samma sak som med mamma, efter ett tag glömde han bort den och svärmors bil skulle han aldrig vågat ge sig på ta.
Bästa sättet är helt enkelt se till det inte finns en bil att tillgå, i värsta fall skruva ur tändstiften så bil-fan inte startar.
Men likväl är problemet att det är olagligt att genomföra på andra människors bilar. Men du kallar det i alla fall värsta fallet så då kan jag hålla med.

Bästa sättet är att se till att det inte finns en bil att tillgå genom att komma överens om att det är bästa sättet med den som äger bilen. Är man tidig med att prata om sånt i någons sjukdomsförlopp kan man ofta vara överens om att det är bra, och då har man det att luta sig mot om man måste ta till mer ingripande förfaranden senare.

Just när det gäller demens tycker jag läkarna är för fega, iaf enligt mina erfarenheter, att ta körkortet. Polisen tog mammas körkort efter att hon backat i en rondell... tack och lov blev ingen skadad.

Jag har sett flera exempel i min byhåla också där det körts bil med giltigt körkort trots demens.
Jag håller med dig och har sett det från insidan av vården.

Men likväl är problemet att det är olagligt att genomföra på andra människors bilar. Men du kallar det i alla fall värsta fallet så då kan jag hålla med.

Bästa sättet är att se till att det inte finns en bil att tillgå genom att komma överens om att det är bästa sättet med den som äger bilen. Är man tidig med att prata om sånt i någons sjukdomsförlopp kan man ofta vara överens om att det är bra, och då har man det att luta sig mot om man måste ta till mer ingripande förfaranden senare.
I det fallet glömde tydligen mamnan bilen. Det tyder ju på att hon var kognitivt nedsatt.

Men jag är generellt lite skakad av hur redo folk är att begå lagbrott mot anhöriga när det handlar om bilkörning.

Vilket är lätt för mig att vara. Min pappas syn försämrades, och han slutade köra bil.

I det fallet glömde tydligen mamnan bilen. Det tyder ju på att hon var kognitivt nedsatt.

Men jag är generellt lite skakad av hur redo folk är att begå lagbrott mot anhöriga när det handlar om bilkörning.

Vilket är lätt för mig att vara. Min pappas syn försämrades, och han slutade köra bil.
Men du måste väl iallafall inse att som sjukvården fungerar och som kognitivt nedsatta människor fungerar finns det i många fall ingen annan lösning än att antingen hindra eller låta dom köra ihjäl både sig själv och kanske andra.

Men du måste väl iallafall inse att som sjukvården fungerar och som kognitivt nedsatta människor fungerar finns det i många fall ingen annan lösning än att antingen hindra eller låta dom köra ihjäl både sig själv och kanske andra.
Precis, dom fattar ju inte själva vad dom faktiskt kan ställa till med. Dom tror att dom fortfarande kan köra felfritt bara att dom kör lite saktare. Dom ser inte, dom reagerar inte och dom tappar bort sig totalt och gör livsfarliga manövrar. Dom är inte bättre än nån som kör på fyllan.

Precis, dom fattar ju inte själva vad dom faktiskt kan ställa till med. Dom tror att dom fortfarande kan köra felfritt bara att dom kör lite saktare. Dom ser inte, dom reagerar inte och dom tappar bort sig totalt och gör livsfarliga manövrar. Dom är inte bättre än nån som kör på fyllan.
Jag tvekar aldrig att ringa om jag hamnar bakom nån "Holger 92" som beter sig märkligt, eller för all del nån annan som beter sig lika märkligt, vinglar och inte kan hålla hastigheten utan pendlar rejält eller kör onormalt sakta och vingligt, bättre att ringa en gång för mycket än inte alls och senare få se bilden i tidningen på dödsolyckan med samma bil inblandad.

Mamma har sitt körkort kvar men inte tillgång till någon bil så det är inget problem.

Min lilla granntant därmot envisades med att köra bil så länge hon hade körkortet kvar. Hon var inte dement men hade parkinsson och vinglade fram på vägen så hon stoppades av polis vid ett tillfälle och fick blåsa, men fick sedan köra vidare. Det var först efter hon lyckades köra i diket som körkortet drogs in och det blev ett vildare liv då hon blev tvungen att skaffa ID-kort istället för att kunna legitimiera sig. Hon gav sig aldrig ut på vägarna själv dock utan hade alltid mer eller mindre motvilliga passagerare med sig, oftast sin son. Jag vägrade åka med de sista åren.

Jag fick hjälp hos mammas läkare, hon fick en demensdiagnos och läkaren skickade in papper till Transportstyrelsen.
Hon var inte glad men det funkade för oss.

Problemet är om de fortfarande har tillgång till bilen/bilnycklarna. En del av demensen är ju bristande sjukdomsinsikt (under en period, tills det blivit betydligt sämre).

Även om det säkert var olagligt har jag noll problem att jag tog mammas bilnycklar efter hon blivit av med körkortet. Telefonsamtalet från polisen när de hade stoppat henne var inte roligt och jag tackar fortfarande alla högre makter att ingen (inkl mamma) blev skadad. Nu hade vi sådan tur att yttre befälet kände oss så de visste när de stoppade henne att det var inte pga alkohol hon kört som hon kört och de hade varit väldigt gulliga med henne (enligt min moster för de körde henne dit).

Ser dåligt. Osäker på allt.
Det finns några olika alternativ.

Snällast är att se till att personen går till en optiker och försöker korrigera synen.
Om synen då inte går att fixa med glasögon så blir det en ögonläkare.
Och en läkare kan rapportera bristande syn till Transportstyrelsen så att körkortet blir återkallat.

Elakast och snabbast är att öppna motorhuven på bilen och plocka bort något nödvändigt så att den slutar fungera. Förr i tiden så var att ta bort rotorn till fördelaren en enkel och diskret lösning.
Numera så det nog att ta bort lämplig säkring till något elektriskt.

Problemet är om de fortfarande har tillgång till bilen/bilnycklarna. En del av demensen är ju bristande sjukdomsinsikt (under en period, tills det blivit betydligt sämre).

Även om det säkert var olagligt har jag noll problem att jag tog mammas bilnycklar efter hon blivit av med körkortet. Telefonsamtalet från polisen när de hade stoppat henne var inte roligt och jag tackar fortfarande alla högre makter att ingen (inkl mamma) blev skadad. Nu hade vi sådan tur att yttre befälet kände oss så de visste när de stoppade henne att det var inte pga alkohol hon kört som hon kört och de hade varit väldigt gulliga med henne (enligt min moster för de körde henne dit).
Ja, innan allt var klart hos Transportstyrelsen så lyfte vi av batterikablarna för att hon inte skulle kunna köra bilen. Så även jag tog saken i egna händer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka