Säkert fel forum...

Bukefalos 30 år!

Om personen är dement, kan jag möjligtvis överse med olagliga metoder som att stjäla nycklarna. Men om personen är diagnostiserad med demens, kan ju läkaren få körkortet indraget.

Det här är ju en mycket svår situation, där anhöriga/barn ofta blir väldigt gränslösa.

Detta råd fick jag faktiskt till mig utav en polis, när jag ringde polisen med anledning utav att min far som var dement p.g.a. sviterna efter lungcancer som metastaserat till hjärnan vägrade sluta köra bil... Hon sade att vi inte hade någon rätt till att ta fordonet ifrån honom, men att "nycklar försvinner väldigt lätt", underförstått; ta nycklarna.

Det slutade tillslut med indraget körkort och en väldigt förbannad läkare som skällde ut farsan. Han hade aldrig behövt dra körkortet för någon tidigare, då alla patienter enligt utsago hade slutat att köra när de sagt att de skulle göra det (nåja...).

Detta råd fick jag faktiskt till mig utav en polis, när jag ringde polisen med anledning utav att min far som var dement p.g.a. sviterna efter lungcancer som metastaserat till hjärnan vägrade sluta köra bil... Hon sade att vi inte hade någon rätt till att ta fordonet ifrån honom, men att "nycklar försvinner väldigt lätt", underförstått; ta nycklarna.

Det slutade tillslut med indraget körkort och en väldigt förbannad läkare som skällde ut farsan. Han hade aldrig behövt dra körkortet för någon tidigare, då alla patienter enligt utsago hade slutat att köra när de sagt att de skulle göra det (nåja...).
För min del har det ingen som helst betydelse att rådet kom från en polis.

Men vid demens fattar jag som sagt att man kan tvingas agera på ett rätt respektlöst och gränslöst sätt. Men jag tycker inte att man ska ta lätt på det.

Men vid demens fattar jag som sagt att man kan tvingas agera på ett rätt respektlöst och gränslöst sätt. Men jag tycker inte att man ska ta lätt på det.

Det var inte heller någonting vi avkomlingar tog lätt på, men någonting behövde göras. Han bredsidade en annan bil när han var ute och körde, missade övergångsställen o.s.v. Någonstans inom sig visste han att det var dags att sluta köra, men han var oerhört ledsen över det då han älskade att köra bil.

Det är nog ingen av de som gömt nycklar/ gjort bilar okörbara som tagit lätt på det.

Jag tänker så här, att få köra bil är ingen mänsklig rättighet, om jag (eller någon annan) riskerar att köra så dåligt att det enligt mina närmaste är farligt för andra (och för mig själv) så hoppas jag att någon gömmer mina nycklar även om jag då inte är dement utan kanske bara ser sämre/ fått sämre reaktionsförmåga.

Jag tror INGEN tar lätt på det. Men tänk om man hade gått ett längre tag och grubblat på om ens mamma eller pappa fortfarande skulle köra bil, och att det sedan händer något. Kanske en olycka med dödlig utgång. Tänk att ha det på sitt samvete sedan - att veta att man kanske hade kunnat förhindra det... DET tar jag inte heller lätt på.

Jag tror INGEN tar lätt på det. Men tänk om man hade gått ett längre tag och grubblat på om ens mamma eller pappa fortfarande skulle köra bil, och att det sedan händer något. Kanske en olycka med dödlig utgång. Tänk att ha det på sitt samvete sedan - att veta att man kanske hade kunnat förhindra det... DET tar jag inte heller lätt på.
Nej. Jag säger ju att det är svårt. Anledningen till att jag tycker att det är svårt handlar om att jag är en person. Var och en är sin egen. Personlig integritet och sånt.

Det ska vara svårt.

Sen är det statistiskt inte så att äldre orsakar mycket olyckor, utan tvärtom faktiskt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka