Saknar att rida ut men det blir livsfarligt

Har sätt tillräckligt många hästar som vägrar på hinder under tävling men inte hemma, ingen garanti att hästen inte har ont för att den funkar bra vid vissa tillfällen och andra inte.

En annan häst flippade totalt i vissa nedförsbackar och vid försäljning blev det röntgen på ryggen som inte såg vaker ut så blev avlivning istället för försäljning.

Kan dra upp betydligt fler exempel.
Fast nu handlar det inte om hoppning vad jag förstått det som, och inga speciella situationer som nedförsbackar osv eller har jag missat någonting?

Dom flesta som har något vett förstår väl ifall en häst som bråkar i nedförsbackar och andra speciella situationer förmodligen känner av någonting.

Sen kan hästar alltid ha ont nånstans, det är omöjligt att veta om ens häst är smärtfri egentligen men ska man tänka så så kan man inte sätta sig på hästen övht. Man kan förklara alla beteenden med smärta om man vill men då får man också ge upp ridandet tillslut.

Jag tycker det är väldigt logiskt, en häst som är nervöst lagd eller istadig från början och en rädd eller försiktig och nervös ryttare sitter upp så är det för mig inte alls konstigt att hästen börjar bete sig som Ts häst gör. Därför också hästen fungerar bra på ridbanan för där är ryttaren säker i sej själv och trygg och då blir hästen också trygg vilket ger resultatet av en häst som går klockrent.

Detsamma kan mycket väl vara hästar som hoppar klockrent hemma och inte borta, kan vara för att ryttaren faktiskt blir nervös och hästen känner av det och det fungerar inte att hoppa. Inte allt måste förklaras med att hästen har ont. Dom har ett psyke som vi människor påverkar väldigt mycket mera än vi tror.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 972
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp