Saknar att rida ut men det blir livsfarligt

Är han farlig även annars också? För min har varit sån också och bara när man rider ut och jag har fått mycket hjälp av en horsemanship-instruktör att få hjälp från marken. Nu går han hur fint som helst. Han har hållit på att stegra så pass mycket att han inte gått ta uppifrån utan fått ta honom från marken då han bara stegrade högre när jag gick på honom uppifrån. Blir hästen osäker, har den dåliga erfarenheter från ridturer, är den bara "dum", blir den stressad, visar den något tecken innan? Känns som att det är du som kan avgöra som känner hästen och vet kanske lite varför den gör som den gör i olika situationer. Men hoppas du löser det iaf:)
 
Hej! Jag har en ponny på 20+ som jag har haft i flera år och som står mig väldigt varmt om hjärtat men han är omöjlig att rida ut på. Jag har testat allt möjligt och tagit hjälp av flera duktiga ryttare men han blir livsfarlig och det har blivit svårare och svårare att rida ut på han:crazy: Jag känner att jag saknar att rida ut något fruktansvärt och att jag emellanåt tappar suger helt på att rida... Eftersom han är över 20 och har lovat mig själv och han att jag är hans sista hem då han har flyttats runt en massa så kan jag inte heller sälja honom och köpa en ny häst. Känns som situationen är omöjlig att lösa. Känner starkt sug att köpa en till häst som går att rida ut på och ha roligt med men eftersom jag börjar sista året på gymnasiet i höst är det nog svårt att få ihop det både tidsmässigt och pengarmässigt:( Vet inte riktigt vad jag vill komma med det här men vet inte vad jag ska göra! Vad hade ni gjort?
Har ridit exakt en sån häst, fast kanske snäppet värre när jag jobbade som beridare i tyskland.
Den hästen gick inte att rida någonstans som inte var inhägnat. Fick alltid ledas in på tävlingsbanan.
Chefen sa att han hade skenat upp för en läktare (som påminner om globen) en gång när en tidigare anställd inte lett in honom hela vägen på arenan. En annan gång galopperade han baklänges och sparkade sönder en hästbuss.
Efter att ha ridit hästarna där i ett år så kunde jag rida ut själv på honom. Jobbade mycket med tillit, först i ridhuset och sen steg för steg från ridhuset ut. Åkte av en gång, men då på en tävlingsplats när jag skulle trava runt galoppbanan och han fick sånt knäpp igen efter att en häst travade förbi oss. Men han blev MYCKET tryggare. Så allt går,om hästen är frisk och man har rätt verktyg.
 
Hej! Jag har en ponny på 20+ som jag har haft i flera år och som står mig väldigt varmt om hjärtat men han är omöjlig att rida ut på. Jag har testat allt möjligt och tagit hjälp av flera duktiga ryttare men han blir livsfarlig och det har blivit svårare och svårare att rida ut på han:crazy: Jag känner att jag saknar att rida ut något fruktansvärt och att jag emellanåt tappar suger helt på att rida... Eftersom han är över 20 och har lovat mig själv och han att jag är hans sista hem då han har flyttats runt en massa så kan jag inte heller sälja honom och köpa en ny häst. Känns som situationen är omöjlig att lösa. Känner starkt sug att köpa en till häst som går att rida ut på och ha roligt med men eftersom jag börjar sista året på gymnasiet i höst är det nog svårt att få ihop det både tidsmässigt och pengarmässigt:( Vet inte riktigt vad jag vill komma med det här men vet inte vad jag ska göra! Vad hade ni gjort?
Om det inte är synen som spökar tror jag det handlar mest om vana. Som @Sporthorse skrivit så bygg upp tilliten och ta det steg för steg så att inte flyktinstinkten triggas och han drar hem. Varje gång han gör det befästs beteendet, utan istället vill man få in vanan hos honom att allt är under kontroll.
 
Skaffa en medryttare (som vill rida på banan) till din häst och bli själv medryttare på en lugn och trygg uteritts-häst de dagar den andra medryttare har din häst. Det kanske tom finns någon i samma stall som vill byt-lånas häst ett par dagar i veckan? Även om man tycker att man har världens bästa häst så är det ganska roligt att rida andra hästar ibland.

Eller, om du absolut vill rida ut med just din häst, försök hitta någon som är duktig på att träna med positiv förstärkning (tex klicker-träning) som kan hjälpa dig att få hästen att tycka att utomhuset är det bästa som finns.
 
Är han farlig även annars också? För min har varit sån också och bara när man rider ut och jag har fått mycket hjälp av en horsemanship-instruktör att få hjälp från marken. Nu går han hur fint som helst. Han har hållit på att stegra så pass mycket att han inte gått ta uppifrån utan fått ta honom från marken då han bara stegrade högre när jag gick på honom uppifrån. Blir hästen osäker, har den dåliga erfarenheter från ridturer, är den bara "dum", blir den stressad, visar den något tecken innan? Känns som att det är du som kan avgöra som känner hästen och vet kanske lite varför den gör som den gör i olika situationer. Men hoppas du löser det iaf:)
Nej abslout inte, han är supersnäll i hanteringen och brukar inte krångla något speciellt vid ridning om han inte har för mycket överskottsenergi! Tror mest att han är dum för de gånger han har skenat i väg tillbaka till stallet har han varit helt cool lugn när vi har kommit fram till stallet och verkar inte alls uppjagad eller rädd:cautious: När jag har gått med honom och hållit emot när han velat sticka så har han däremot vart stissig... Ska fortsätta ta hjälp av andra tuffare ryttare men vill ju gärna kunna rida ut själv med.. Känns lite som att det är kört för han redan vet att han kan komma undan med mig:(
 
Nej abslout inte, han är supersnäll i hanteringen och brukar inte krångla något speciellt vid ridning om han inte har för mycket överskottsenergi! Tror mest att han är dum för de gånger han har skenat i väg tillbaka till stallet har han varit helt cool lugn när vi har kommit fram till stallet och verkar inte alls uppjagad eller rädd:cautious: När jag har gått med honom och hållit emot när han velat sticka så har han däremot vart stissig... Ska fortsätta ta hjälp av andra tuffare ryttare men vill ju gärna kunna rida ut själv med.. Känns lite som att det är kört för han redan vet att han kan komma undan med mig:(
Jag tycker du tänker fel när du ser det som att han är dum och försöker komma undan och att låta tuffa ryttare rida honom. Det som behövs är träning som bygger upp tillit och självförtroende hos hästen och att den får vänja sig vid uteritter på ett positivt sätt.
 
Skaffa en medryttare (som vill rida på banan) till din häst och bli själv medryttare på en lugn och trygg uteritts-häst de dagar den andra medryttare har din häst. Det kanske tom finns någon i samma stall som vill byt-lånas häst ett par dagar i veckan? Även om man tycker att man har världens bästa häst så är det ganska roligt att rida andra hästar ibland.

Eller, om du absolut vill rida ut med just din häst, försök hitta någon som är duktig på att träna med positiv förstärkning (tex klicker-träning) som kan hjälpa dig att få hästen att tycka att utomhuset är det bästa som finns.
Just det här med positiv förstärkning är något att prova, märker jag ofta på mina rundor med visserligen orädda hästar,men rider vi förbi huset där pensionärsparet alltid bjuder på äpplen eller slingan där man kan galoppera på inbjudande breda skogsstigar så nog sjutton blir det mer fart och glädje hos hästen.
 
Nej abslout inte, han är supersnäll i hanteringen och brukar inte krångla något speciellt vid ridning om han inte har för mycket överskottsenergi! Tror mest att han är dum för de gånger han har skenat i väg tillbaka till stallet har han varit helt cool lugn när vi har kommit fram till stallet och verkar inte alls uppjagad eller rädd:cautious: När jag har gått med honom och hållit emot när han velat sticka så har han däremot vart stissig... Ska fortsätta ta hjälp av andra tuffare ryttare men vill ju gärna kunna rida ut själv med.. Känns lite som att det är kört för han redan vet att han kan komma undan med mig:(
Har träffat många som påstått att deras häst bara är dum och satt upp tuffa ryttare, alla hästar har skrikit att något är fel/ gör ont. Jo det har funkat med att sätta upp tuffare ryttare för det som gjort ont gör minde ont än att smaka på pisken som dom fått av att inte lyda :cry:. Hästar är för snälla för sitt eget bästa (med några få undantag):cry:
 
Jag har en som är svår att rida ut på. Det blir bättre om han ridits på ett sätt så han blivit stimulerad både psykiskt och fysiskt. När vi skulle börja med uteritter skrittade jag av en minirunda i skogen. Sedan en dag bestämde jag mig för att det skulle funka och red ut, fick trava på ganska bestämt framåt men efter det lossnade det lite mer.

Nu har han vilat och behöver komma igång med uteritter igen. Kommer behöva göra något liknande denna gång, ber jag honom gå iväg själv utan kompisar nu får han separationsångest och måste hem. Försöker bara rida ut när det är "bra läge" och ha sällskap när jag vill ha det lite mer chill.
 
Har träffat många som påstått att deras häst bara är dum och satt upp tuffa ryttare, alla hästar har skrikit att något är fel/ gör ont. Jo det har funkat med att sätta upp tuffare ryttare för det som gjort ont gör minde ont än att smaka på pisken som dom fått av att inte lyda :cry:. Hästar är för snälla för sitt eget bästa (med några få undantag):cry:
Eller hur, tycker det är så dumt så man skämms för att vara människa. VARFÖR skulle en häst vara snäll att hantera och rida på bana och sen plötsligt bara bestämma sig för att vara dum vid uteritt och vice versa?
 
Har träffat många som påstått att deras häst bara är dum och satt upp tuffa ryttare, alla hästar har skrikit att något är fel/ gör ont. Jo det har funkat med att sätta upp tuffare ryttare för det som gjort ont gör minde ont än att smaka på pisken som dom fått av att inte lyda :cry:. Hästar är för snälla för sitt eget bästa (med några få undantag):cry:
När jag menar tuffare ryttare menar jag abslout inte någon som slår eller bråkar med honom utan en ryttare som inte är nervös och spänd som jag utan någon som är orädd och lugn när dom rider ut. Skulle väl aldrig sätta upp någon på min häst som drar han i munnen eller piskar han. Hade han haft ont så tycker jag att han borde visat det även när jag rider på banan men ska kolla upp han igen.
 
Kanske är fel att kalla han dum men han brukar oftast inte visa att han är rädd eller uppjagad utan så fort han får som han vill så blir han nöjd. Det känns som att han kör över för han prompt vill hem. Har han ont så tycker jag ju att jag borde märkt det även när jag rider på banan och inte bara de få gångerna som vi försökt att rida ut men ska som sagt kolla upp honom hos veterinär!
 
Min fux var också riktigt jobbig att rida ut själv på. Men när jag hade sällskap så var det aldrig några problem och det gick även någorlunda bra att rida ut när vi inte var hemma.
Så det jag gjorde för att komma ut i skogen var att leta reda på uteritts intresserade i närheten och hängde med dom till skogen och på så sett såg mer än min lilla ridbana och de 2km grusväg jag vågade rida ut på själv ;).

Hästar är aldrig dumma, det är bara människor som är kassa på att läsa av :).

Och vill hästen inte gå ut själv så finns det en anledning, så då får man hitta ett sätt som gör hästen okej med det.
 
Kanske är fel att kalla han dum men han brukar oftast inte visa att han är rädd eller uppjagad utan så fort han får som han vill så blir han nöjd. Det känns som att han kör över för han prompt vill hem. Har han ont så tycker jag ju att jag borde märkt det även när jag rider på banan och inte bara de få gångerna som vi försökt att rida ut men ska som sagt kolla upp honom hos veterinär!
Jag tänker att det kan röra sig om separationsångest för din hästs del också? Min kan vara hur kavat som helst tills han plötsligt spänner till och MÅSTE hem. När han är med vänner igen så är det lugnt. Börjar jag "gå på" och pusha honom när han är lite spänd så flippar det helt.
 
Har träffat många som påstått att deras häst bara är dum och satt upp tuffa ryttare, alla hästar har skrikit att något är fel/ gör ont. Jo det har funkat med att sätta upp tuffare ryttare för det som gjort ont gör minde ont än att smaka på pisken som dom fått av att inte lyda :cry:. Hästar är för snälla för sitt eget bästa (med några få undantag):cry:

Fast det är skillnad på tuff ryttare och tuff ryttare.

Vissa hästar har ju ett så invant beteende som en mer säkrare ryttare känner av signalerna innan det blir något av och kan be hästen sluta utan vare sig pisk eller sporrar. En uppmärksam ryttare som inte är rädd för att hästen hoppar till eller drar kan förändra mycket.
 
Kanske är fel att kalla han dum men han brukar oftast inte visa att han är rädd eller uppjagad utan så fort han får som han vill så blir han nöjd. Det känns som att han kör över för han prompt vill hem. Har han ont så tycker jag ju att jag borde märkt det även när jag rider på banan och inte bara de få gångerna som vi försökt att rida ut men ska som sagt kolla upp honom hos veterinär!

Vissa hästar är ju lite smartare än andra på att få som dom vill :D

Vet en där hästen stack för henne och när hon fick stopp fick han alltid en godis från hästryggen. Hästen var ett riktigt godismonster så på varje ridtur stack han flera ggr. För vaddå han fick ju godis efter att han farit iväg :D
Tog några månader med tränare för att få bort det beteendet i skogen. Ridbana/ridhus vart aldrig något problem men ute i skogen hade det blivit en ond cirkel. Hästen stack mer och mer och fick bara mer och mer belöning för det :) Gäller att vara smartare än de sm liven :)
 
Fast det är skillnad på tuff ryttare och tuff ryttare.

Vissa hästar har ju ett så invant beteende som en mer säkrare ryttare känner av signalerna innan det blir något av och kan be hästen sluta utan vare sig pisk eller sporrar. En uppmärksam ryttare som inte är rädd för att hästen hoppar till eller drar kan förändra mycket.
Håller med, tuff ryttare för mig är en konsekvent och bestämd ryttare som helt enkelt bara inte ger sig och heller inte tillåter vad som helst. En häst blir ofta osäker om ryttaren inte står på sig och driver igenom det den vill. Och det går utmärkt att göra utan att slå fram hästen.

Jag brukar göra så att hästen har ett val och det är framåt, sen kan man stå still så länge som hästen vill helt enkelt men vända är inte ett alternativ. Ofta handlar det om envishet och konsekvens för att komma ur sådana problem.
 
Har träffat många som påstått att deras häst bara är dum och satt upp tuffa ryttare, alla hästar har skrikit att något är fel/ gör ont. Jo det har funkat med att sätta upp tuffare ryttare för det som gjort ont gör minde ont än att smaka på pisken som dom fått av att inte lyda :cry:. Hästar är för snälla för sitt eget bästa (med några få undantag):cry:
Men är hästen felfri på ridbanan så är det förmodligen så att hästen inte har ont, en häst som går klockrent på banan skulle inte plötsligt få ont ute på skritturer.

Ibland måste man faktiskt säga ifrån också och visa hästen att det går att lita på ryttaren även ute, orsaken till sådana här problem förutsatt att hästen inte har ont är oftast att hästen inte är trygg med ryttaren. Det löser man genom att vara konsekvent och stå på sig och driva igenom det man bestämt man ska göra. Det gör hästar trygga. Och nej det innebär inte spö och sporrar utan envishet och konsekvent handlande. Märker hästen att ryttaren vet vad den gör så ger sig ofta sådana problem fort.

Tror man hästen har ont ska den inte heller ridas i manege eller inhägnat även om den fungerar klockrent där.
 
Men är hästen felfri på ridbanan så är det förmodligen så att hästen inte har ont, en häst som går klockrent på banan skulle inte plötsligt få ont ute på skritturer.

Ibland måste man faktiskt säga ifrån också och visa hästen att det går att lita på ryttaren även ute, orsaken till sådana här problem förutsatt att hästen inte har ont är oftast att hästen inte är trygg med ryttaren. Det löser man genom att vara konsekvent och stå på sig och driva igenom det man bestämt man ska göra. Det gör hästar trygga. Och nej det innebär inte spö och sporrar utan envishet och konsekvent handlande. Märker hästen att ryttaren vet vad den gör så ger sig ofta sådana problem fort.

Tror man hästen har ont ska den inte heller ridas i manege eller inhägnat även om den fungerar klockrent där.
Har sätt tillräckligt många hästar som vägrar på hinder under tävling men inte hemma, ingen garanti att hästen inte har ont för att den funkar bra vid vissa tillfällen och andra inte.

En annan häst flippade totalt i vissa nedförsbackar och vid försäljning blev det röntgen på ryggen som inte såg vaker ut så blev avlivning istället för försäljning.

Kan dra upp betydligt fler exempel.
 
När jag menar tuffare ryttare menar jag abslout inte någon som slår eller bråkar med honom utan en ryttare som inte är nervös och spänd som jag utan någon som är orädd och lugn när dom rider ut. Skulle väl aldrig sätta upp någon på min häst som drar han i munnen eller piskar han. Hade han haft ont så tycker jag att han borde visat det även när jag rider på banan men ska kolla upp han igen.
Tycker det är stor skillnad på tuff och lugn. Om hästen tycker det är lite läskigt och ryttaren oxå tycker det så blir hästen mer rädd än om ryttaren är lugn och trygg.

Att jobba med sitt eget lugn och hitta vad det är som hästen tycker är farligt tycker jag är ett bra sätt att börja på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp