Säkra stigbyglar?

Sv: Säkra stigbyglar?

??? har aldrig hört talas om att det skulle hända..

Ja, jag håller med. Att någon åker igenom med foten har jag aldrig upplevt, däremot att foten vrids då man ramlar av och då fastnar man. Värre med böjd sida på stigbygeln i min erfarenhet. Jag har hört om folk som fastnat i den delen av gummisnoddsstigbygeln som sticker upp, som gummisnodden sitter fast i. Jag har jobbat mycket med handikappridning och använt kåpor då, men tycker egentligen inte att de har gjort någon skillnad för ingen har åkt igenom ändå (men de gör självklart ingen skada så varför inte ta det säkra före det säkra och använda dem!!!). Sådana nya stigbyglar som löser ut är jag nyfiken på! Men de är för dyra för ridskolan tyvärr... kanske med tiden...

Kl

Jag har Kvick-out, dom är helt outstanding tycker jag! Ser ut precis som vanliga, o funkar bra. Dessutom så fastnar man inte när man ramlar av, det går ju inte att kila fast foten då yttersidan ger efter.

/Sanna

*kl*

både vår dotter och hennes kompis har fastnat rejält i gummisnoddsstigbyglar. riktigt otäckt!
vi letar nu efter någon annan slags stigbygel. funderar på kwik out och tycker den verkar bra. hellre att den löser ut för lätt än tvärtom. men nu till min fråga: har hört att kwikouten ibland inte löst ut heller -någon som har erfarenhet av detta?

Min ena dotter blev fast i en stigbygel med svängd/kupad yttersida och släpad flera meter i galopp. Efter denna mardröm (som tack och lov inte resulterade i något värre än blåmärken) skaffade jag stigbyglar med gummisnodd till mina tjejer. Problemet, upptäckte jag, är att flickorna väger för lätt: gummisnodden löser inte ut sig trots starkt tryck. Efter det satsar vi på Kwikout istället, och hittills tycker jag att dom är jättebra. Hellre att stigbyglarna löser ut sig i onödan än inte alls, för det som hände min dotter var så hemskt att det inte går att beskriva.

Jag har fastnat i en vanlig stigybgel och jag lossnade inte särskilt lätt, blev dragen runt i ridhuset ett halvt varv - inte kul. Sen en gång när jag var ute och red med "gummi" stigbyglar gick stålet av, så det var bara att skritta hem. Så jag tycker säkerhetsstgbyglarna med böjd ytterkant verkar bäst men samtidigt har jag inte ridit med såna särskilt ofta så jag har inte haft någon större chans att skaffa mej någon negativ erfarenhet...

Jag har fastnat i vanliga, och har haft en smärre olycka med kwikout, som släppte av någon anledning och jag brakade av. :o

Jag använder australiensiska säkerhetsstigbyglar (svängda byglar) och har aldrig fastnat än iallafall. Kanske beror på hur man drattar av och vad man har för friktion på ridskor/stövlar. Jag har mjuka, hala läderstövlar, så de glider kanske ur lättare?

För stora byglar är livsfarligt oavsett modell! Hela j**a foten åker igenom och man blir hängande helt upp och ner, jag har glidit igenom med hela vaden en gång när det bara fanns herrbyglar till hands.
(Hästen stod stilla som tur var, jag skulle sitta upp och slant för att gummiplattan lossnade. Ont som f*n gjorde det iallafall.)

Annars tycker jag att det säkraste och bästa är burar, men det ser så töntigt ut. :o Fast egentligen skiter jag i vilket, ska köpa det nu hade jag tänkt.

*knapplån*

Värst av alla tycker var hittills de ledade stigbyglarna som har gummiskydd runt leden (de allra flesta ledade har det).

Fastnade inte på sommaren (minns inte heller om jag alls ramlade av då) men när vinterstövlarna åkte på så blev stigbygeln för liten + att friktionen från gummit gjorde att stövlarna "fastnade" ännu mer. Hängde kvar två gånger förra vintern vid avramling, sedan tag jag bort de ledade byglarna.

Har nu köpt Mountain Horses säkerhetsbyglar med den räfflade gummiplattan + jodhpurs som passar till.
Då har jag stigbyglar i full storlek som inte blir för små ens på vintern + att ridskorna inte åker in för långt i stigbygeln i och med räfflorna.

Har trillat en gång med dessa hittills och då fastnade jag inte.

Knapp.
Jag har alltid suttit fast i stigbygeln då jag åkt av, men som tur är har stigläderkrampan löst ut, så hela lädret lossat...
Har islandsstigbyglar.

Lät ruskigt! Hur gick det till när de fastnade, vad fastnade de i så att säga? Det är ju intressant att se i vilka situationer dessa stigbyglar fungerar bra och i vilka situationer man fastnar i dem.

Distansstigbyglar med korg! Vilken komfort med att fotplattan sviktar(skönt för knäna efter många mil) och säkert då fossingarna inte kan fastna....

FPL

Jag rider i Sprengers nya, de som är både ledade och svängda i sidorna. Har turligtvis inte behövt testa funktionen vid avtrillning än... :) Men de sägs att de ska vara säkra.

Jag har den gamla varianten som inte är svängda, funkar bra för dåliga kän och mycket bra vid avtrillning. :love:

kl

gummisnoddsstigbyglar (dagens längsta ord) Är bra. Har aldrig hört att dom krånglat :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter ett par stigbyglar till nya sadeln. Och självfallet ska det vara säkerhetsstigbyglar för min del! Jag avskyr och...
Svar
2
· Visningar
1 535
Senast: remmis
·
Utrustning Jag har gått och blivit olyckligt kär :love: i ett par stigbyglar i färg, typ röda och blå bland annat. Jag skriver olyckligt eftersom... 2
Svar
24
· Visningar
4 027
Senast: lynxlady
·
E
Utrustning Det är dödsjobbigt! Jag kan inte rida i vanliga stigbyglar utan att få ont, måste ha rejält stöd under hela foten annars får jag ont som... 2
Svar
20
· Visningar
3 743
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka