Salamander som husdjur

Bukefalos 30 år!

Kilauea

Trådstartare
Vi är inne på att skaffa salamander till sonen. Han är intresserad av reptiler och ödlor och det känns som en bra början, nåt som även jag kan tänka mig lära mig mer om också.
Nån som har salamander och sitter på tips och idéer? Självklart ska vi läsa böcker mm, men det är alltid kul att höra från nån som talar av erfarenhet :).

Vilken sort är lämplig att starta med? Annat som tål att tänkas på som kanske inte står med i böcker (verkar inte finnas några nyare böcker, mest hittat från 1990-talet/början 2000).

Jag hade som mycket ung en eldbukssalamander men misstänker att han inte alls fick allt han behövde. :( Jag har generellt lite dålig koll på just amfibier, men om det är svårt att hitta info om salamandrar innebär det förmodligen att de inte är populära/är svåra att ta hand om.
Titta kanske på någon axelotl eller typ av groda istället om det är en amfibie ni vill ha? :)
Vad är det med salamandern ni gillar? De är ju inte djur man hanterar till exempel. Reptiler är en helt annan femma.

Tror att det är lättare med en helt landlevande ödla än en semiakvatisk amfibie. Både leopardgecko och skäggagam är enklare. Geckon klarar sig med mindre utrymme än skäggagamen. De är lugna och brukar gå bra att hantera om man vill det.

Vi är inne på att skaffa salamander till sonen. Han är intresserad av reptiler och ödlor och det känns som en bra början, nåt som även jag kan tänka mig lära mig mer om också.
Nån som har salamander och sitter på tips och idéer? Självklart ska vi läsa böcker mm, men det är alltid kul att höra från nån som talar av erfarenhet :).

Vilken sort är lämplig att starta med? Annat som tål att tänkas på som kanske inte står med i böcker (verkar inte finnas några nyare böcker, mest hittat från 1990-talet/början 2000).
Salamandrar är groddjur, inte ödlor.
De vanligaste arterna som säljs i djuraffärer är eldbukssalamandrar, antingen kinesisk eller japansk. Kruxet med de här arterna är att de vill ha kallt vatten, lägre än rumstemperatur. De behöver också dvalas på vintern. Man ska inte heller hantera dom med händerna, de har känslig hud. Djuraffärerna anger ofta att de bara blir några år gamla. vilket stämmer om de inte sköts som de ska, de kan bli mycket gamla vid rätt skötsel.

Jag tror sonen har mer glädje av en lättskött ödla :)

Temperatur och hantering (eller avsaknad av snarare) har vi läst om. Hantering är nog inte det sonen är ute efter. Han vill även ha akvarium, det var vi föräldrar som tänkte att salamander var roligare att titta på.

Axolotl har jag röstat för men de verkar svårare att sköta om.

Temperatur och hantering (eller avsaknad av snarare) har vi läst om. Hantering är nog inte det sonen är ute efter. Han vill även ha akvarium, det var vi föräldrar som tänkte att salamander var roligare att titta på.

Cynops ensicauda är en salamander i samma familj som tål högre vattentemperatur än kinesiska och japanska eldbukar men jag vet inte hur lätta de är att få tag i i Sverige. De vill ha tillgång till både vatten och land precis som de andra två.

Axolotl har jag ingen egen erfarenhet av så jag kan inte uttala mig om de är lättare eller svårare att hålla.

Akvariefiskar är livligare, roligare och intressantare att titta på. Och det finns ett stort antal arter som trivs i akvarium att välja på. Salamandrar är svårare att sköta, tröga och långsamma, utom när de fångar ett byte.

Axlotl vill också ha vatten kallare än rumstemp.
Våra verkar inte så svåra i övrigt. Akvariet ska ju skötas och de äter ett par dagar i veckan.
Nu sköter jag inte dem på 100% dock så är inte helt insatt.
1000002382.webp

Räkor kan kanske vara ett annat alternativ om fiskar är intressanta, finns i olika färger och är ganska roliga att titta på.

Kan rekommendera räkor istället! Superroliga att se på och lätta att ta hand om, men man ska läsa på om hur man ordnar bra vattenkvalitet. Dom är lite känsliga för fel värden.

Liknande trådar

• Katt som skriker efter mat hela tiden
  • Omplacering av 2st hundar som är 12år gamla
  • Gammla hästböcker
  • Barn och djur

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat