Sällskapskor

Bukefalos 30 år!

Ainon

Trådstartare
Någon fler som har hushållsko/sällskapskor?
Vad har ni för några?
Hur har ni tränat dom?

Vi har precis skaffat en ’liten’ kviga och stut av fjällras. De har gått som dikalvar så vi håller på vänja de vid oss, går över förväntan snabbt då vi bara haft de i några dagar. Stuten är lite väl framåt och vi får nog passa oss där lite då han nog kan bli lite burdus. Kvigan är försiktig än men jag har fått borsta henne lite och rengöra svansen då den var lite ingrodd i avföring när vi hämtade henne.

Är lite spännande att försöka träna kor istället för hästar, inte riktigt samma reaktioner 😅
Målet nu är iaf att få de så tama och lätthanterade som möjligt så att all skötsel och hantering blir oproblematisk.

Tanken är att kvigan ska bli hushållsko och stuten ska slaktas när hon får kalv i framtiden men det får vi ju se om det går 🙃

Första rumpkliandet för Flora
IMG_2045.webp

Jag funderar mer och mer på sommarkor (tänk sommarkatt, fast man slaktar på hösten). Mest för att försöka bota min hästs koskräck :cautious:

Var lite nervös hur unghästen skulle reagera men hon brydde sig inget när jag tog in henne i stallet bredvid korna första gången 😅 (de står i hästarnas lösdriftsbox ,precis bredvid vår uppbindningaplats,tills de blivit mer tama)

Gör en välgärning och ta rödkulla, fjällko eller fjällnära ko och gör en insats för att bevara våra svenska kulliga kor. De är små, friska, trevliga och även gulliga. :heart
Fjällnära ko och fjällko är alltså inte samma ras? Jag är förvirrad för jag har hört båda men tänkte att fjällnära ko är ett nytt namn på fjällko.

Stuten på bild är fläckig så fjällkor kan vara fläckiga :)

Kvigan är väll kanske mer som man tänker en typisk fjällko ser ut

Vi hade gärna haft fjällnära då de ofta är mindre och mjölkar mindre men de är så svåra att få tag på här uppe så blev fjällkor men kvigan är från en linja som är ungefär som fjällnära i storlek.

IMG_2010.webp

Nej, de är två olika men de är lätt att blanda ihop. De fjällnära kan vara fläckiga men det tror jag inte fjällkor är. :)

Visa bifogad fil 174308

Stuten på bild är fläckig så fjällkor kan vara fläckiga :)

Kvigan är väll kanske mer som man tänker en typisk fjällko ser ut

Vi hade gärna haft fjällnära då de ofta är mindre och mjölkar mindre men de är så svåra att få tag på här uppe så blev fjällkor men kvigan är från en linja som är ungefär som fjällnära i storlek.

Visa bifogad fil 174324
Vad fina, önskar man kunde klappa dem.

Liknande trådar

• Nybörjare som ska skaffa höns!
  • Mina kalvar <3
  • Får, get eller vadå?
  • Någon med erfarenhet av Houdan-höns?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund