Sålt min lägenhet, har dålig koll på hur det funkar

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare BernT
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 364
Sv: Sålt min lägenhet, har dålig koll på hur det funkar

Tänk på att det faktiskt finns orter där lägenheter säljs för småpengar, t.ex 10.000-15.000. Inga större summor att ha kontant :) Känns bisarrt för mig som är uppväxt i storstad :D

Senast ändrad:

Haha riktigt så billig är inte min lägenhet. Sexsiffrigt belopp iaf :)

Hahaha men nej. Genom att man för över till säljarens bankkonto. Precis som det funkat alla gånger jag köpt häst.

Är ungefär samma här i min kommun, ytterst få lägenheter ligger hos mäklarna, de flesta säljs privat.
Sonen köpte nyligen lägenhet, privat det med.

Om köparen ska ta lån gissar jag att banken måste vara öppen när ni ska göra pengatransaktionen. Även om du har lån på lägenheten som ska lösas måste din bank vara öppen.

Om ni inte gör pengatransaktion och kontrakt på samma dag, eller kontrakt och tillträde samma dag kan ni behöva reglera detta i kontraktet. Sistnämnda kan även behöva stämmas av med försäkringsbolaget.

Jag tycker du är löjlig som insinuerar att det skulle röra sig om pengatvätt.

Vi har iaf gjort upp att de betalar allt på en gång. Så det är klart.

Ingen mäklare är inblandad. Inte bank heller.
När jag sålde mitt hus utan mäklare gjorde vi upp på köparens bank. Enkelt och bekvämt och inga pengar i kassar.
När jag köpte en tomt privat gjorde vi upp på säljarens bank. Lika enkelt det.

Om någon kommer med 130 000 kr i en påse och ska köpa lägenhet, och alla gör upp sina affärer på det sättet - ja, då hade jag nog misstänkt oegentligheter.

Nu var det påsen med pengar jag svarade på, inte att det skulle vara mäklare eller ej inblandat. Vilket du ser om du spårar inläggen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 112
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
4 000
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el... 2
Svar
38
· Visningar
3 146
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka