Saltkråkan

Såg en underbar kommentar.
"Men de kommer inte att spela över den gamla. Ni kommer fortfarande att kunna titta på den."

:D :bow:
Jag skulle säga att det är precis vad man gör genom att göra dåliga nyinspelningar. Man degraderar den ursprungliga versionen, jämför med pippi där det kommit ut mängder av dåligt gjorda tecknade versioner som förminskar originalverket till en inte obetydlig del, särskilt för yngre människor.
 
Jag skulle säga att det är precis vad man gör genom att göra nyinspelningar. Man degraderar det originalverket, jämför med pippi där det kommit ut mängder av dåligt gjorda tecknade versioner som förminskar originalverket till en inte obetydlig del, särskilt för yngre människor.
Fast man behöver ju inte titta på dem.
Man får välja.

Nya versioner utökar det textuniversum som utgår från boken (i det här fallet), endel hittar till boken från filmen, endel tvärtom. Vissa tycker det ena är bättre än det andra, endel tvärtom. Inte något att bli upprörd över tycker jag.

Här är en forskare som pratar om textuniversum. Intressant tycker jag!
 
Varför är så många upprörda för att det ska göras en ny version av Saltkråkan? Jag förstår det inte. Är det inte bra om den kan leva vidare?
Det känns väl lite slappt att göra nya versioner - nya tiders barn kanske förtjänar nya berättelser snarare än gamla med lite ny fernissa. Det är fräschare att satsa på nya förmågor.

Det är så mycket i Saltkråkan som inte kan uppdateras och att ducka för en del av det blir 2022 mycket konstigt. Så risken är hög att det antingen blir Solsidan för barn, en förljugen SD-fantasi eller en lika förljugen Hippster-dito.

(Strindberg tyckte att en gång var 50-år borde man bränna alla bibliotek)
 
Fast man behöver ju inte titta på dem.
Man får välja.

Nya versioner utökar det textuniversum som utgår från boken (i det här fallet), endel hittar till boken från filmen, endel tvärtom. Vissa tycker det ena är bättre än det andra, endel tvärtom. Inte något att bli upprörd över tycker jag.

Här är en forskare som pratar om textuniversum. Intressant tycker jag!
Det är väl ni som blivit mest upprörda tycker jag, genom dåligt gjorda nyinspelningar förminskas originalverkets betydelse, så är det bara. Att det ändå görs handlar om ekonomiska intressen, väldigt sällan om att skapa något som är bättre men ibland görs det förstås.
 
Det känns väl lite slappt att göra nya versioner - nya tiders barn kanske förtjänar nya berättelser snarare än gamla med lite ny fernissa. Det är fräschare att satsa på nya förmågor.

Det är så mycket i Saltkråkan som inte kan uppdateras och att ducka för en del av det blir 2022 mycket konstigt. Så risken är hög att det antingen blir Solsidan för barn, en förljugen SD-fantasi eller en lika förljugen Hippster-dito.

(Strindberg tyckte att en gång var 50-år borde man bränna alla bibliotek)

Jag känner så också.

Jag är rädd att det blir en urvattnad version där manusförfattarna tar för alldeles för stor frihet att ändra originalverket (böckerna). Man har sett alltför mycket sånt de senaste 25 åren. Fantastiska böcker som filmatiserats och blivit nåt helt annat där jag känt att man bara utnyttjat ett känt varumärke och sen gjort sin egen historia av det.
 
Om berättelsen uppdateras blir det en ny berättelse. Det blir Kalle och Kajsa i skärgården - varför då inte ge jobb till vår generations berättare att skapa den berättelsen?
Bara som en liten kommentar, vad jag förstår skrev Astrid manuset till tv-serien först.
Astrid skrev den gamla TV-serien. Hon är död nu. Jag anser att vi kan låta folk som lever skriva idag. Vi behöver faktiskt inte behålla allt gammalt.
 
Om berättelsen uppdateras blir det en ny berättelse. Det blir Kalle och Kajsa i skärgården - varför då inte ge jobb till vår generations berättare att skapa den berättelsen?

Astrid skrev den gamla TV-serien. Hon är död nu. Jag anser att vi kan låta folk som lever skriva idag. Vi behöver faktiskt inte behålla allt gammalt.

Men varför ta ett varumärke och sen ändra det? Om man nu har en massa egna idéer, skriv en egen historia. Åk inte snålskjuts på nån annans framgång och kvadda originalhistorien.
 
Om berättelsen uppdateras blir det en ny berättelse. Det blir Kalle och Kajsa i skärgården - varför då inte ge jobb till vår generations berättare att skapa den berättelsen?

Astrid skrev den gamla TV-serien. Hon är död nu. Jag anser att vi kan låta folk som lever skriva idag. Vi behöver faktiskt inte behålla allt gammalt.
Jag såg att min första mening kunde tolkas fel så jag lade till "innan det blev böcker" för att peka på att i just detta fall var det inte böcker som blev till film eller serie, det skrevs direkt för tv.
I övriga frågor har jag inte direkt någon självklar uppfattning.
 
Det är väl ni som blivit mest upprörda tycker jag, genom dåligt gjorda nyinspelningar förminskas originalverkets betydelse, så är det bara. Att det ändå görs handlar om ekonomiska intressen, väldigt sällan om att skapa något som är bättre men ibland görs det förstås.
Jag är inte det minsta upprörd. :) Men vi tycker olika helt enkelt.
 
Det är väl ni som blivit mest upprörda tycker jag, genom dåligt gjorda nyinspelningar förminskas originalverkets betydelse, så är det bara. Att det ändå görs handlar om ekonomiska intressen, väldigt sällan om att skapa något som är bättre men ibland görs det förstås.

Du försöker slå fast att din uppfattning är fakta i sammanhanget. Du kanske tycker att nyinspelningar förminskar originalets betydelse, jag håller inte med. Det faktum att ungefär en miljard coverband spelat Smoke on the water på världens samlade pubar förminskar inte betydelsen av Deep purples originalversion. Inte heller blir låten sämre av att den spelats av alla andra. Den blir inte ens sämre om nu någon möjligen till och med gjort en bättre version.

Det är rätt många filmer som gjorts om. Satts i en modern kontext och spelats in i en kvalitet som inte ser ut som 60-tal. En del har blivit bättre, en del bara bleka kopior om än med hög mättnad och kontrast i färgerna. Men inte en enda gång har jag upplevt att det påverkat den första versionen.
 
Du försöker slå fast att din uppfattning är fakta i sammanhanget. Du kanske tycker att nyinspelningar förminskar originalets betydelse, jag håller inte med. Det faktum att ungefär en miljard coverband spelat Smoke on the water på världens samlade pubar förminskar inte betydelsen av Deep purples originalversion. Inte heller blir låten sämre av att den spelats av alla andra. Den blir inte ens sämre om nu någon möjligen till och med gjort en bättre version.

Det är rätt många filmer som gjorts om. Satts i en modern kontext och spelats in i en kvalitet som inte ser ut som 60-tal. En del har blivit bättre, en del bara bleka kopior om än med hög mättnad och kontrast i färgerna. Men inte en enda gång har jag upplevt att det påverkat den första versionen.
Det är inte bara min "uppfattning" utan något i princip alla håller med om, hela upphovsrättslagstiftningen bygger på det.
 
Jag har missat att det blivit negativt bemött, men bör väl egentligen inte bli förvånad. Folk verkar vara rädda för det mesta som är nytt. Jag tycker inte att det gör något och den gamla finns ju kvar. Jag älskade saltkråkan men har inte sett den på flera flera år, men nu när den uppmärksammats blir jag ju nästan sugen på att titta på den igen.
 
Jag är lätt allergisk mot alla dessa serier och filmer som ska spelas in igen numera... Visst att det även drar uppmärksamhet till originalet men kan också leda till att det blir ännu svårare att få tag i den tidigare versionen. Streamingtjänster lär hellre välja den nyare versionen om jag får gissa även om den gamla är billigare. Vissa filmer går att ändra tidsepoken på och fortfarande bli sevärda men i andra fall går det åt skogen. Vi får se helt enkelt men nej jag tycker inte att Saltkråkan är något som egentligen borde filmatiseras om utan pengarna hade hellre fått gå till något nytt. Men står inte på barrikaderna direkt utan SVT(?) får välja alldeles själv :D
 
Undrar också. Jag tyckte bara att det kändes som en kul nyhet. Var ju länge sedan de filmerna spelades in så vore kul att se hur den blir i nutid :)
Nutid -Ja då blir väl Malin influenser, som ska fota och fejsbokka om Pelle och Tjorvens gulliga lekar, eller när de plockar midsommar blomster och smultron på grässtrå. Stina vill inte längre vara med och leka eftersom hon har med kompisar från sin gata i stan. Dom håller på och lär sig förlänga sina nagla och lägga lösfransar. De stora barnen är inte med i serien längre då de sitter på varsitt rum och spelar spel och chattar istället. Alternativt hånglar upp varann. Farbror Melker hyr in snickare från Polen och sitter sedan och ojjar sig över att skattmasen undrar var kvittona på snickarjobben han vill dra av -är. Hur ska han nu få till det. Västerman är fattigpensionär och inser att han måste sälja sitt skärgårdshus och flytta till en pluttig etta i någon förort för att klara sig. Och hela ön mår skitdåligt när det närmar sig midsommar när stadsborna kommer och super sönder hela Saltkråkan, och öborna får ägna sig åt att städa. En tiggare sitter vid bryggan och får lite småslantar när stadsborna kommer......
 
Nutid -Ja då blir väl Malin influenser, som ska fota och fejsbokka om Pelle och Tjorvens gulliga lekar, eller när de plockar midsommar blomster och smultron på grässtrå. Stina vill inte längre vara med och leka eftersom hon har med kompisar från sin gata i stan. Dom håller på och lär sig förlänga sina nagla och lägga lösfransar. De stora barnen är inte med i serien längre då de sitter på varsitt rum och spelar spel och chattar istället. Alternativt hånglar upp varann. Farbror Melker hyr in snickare från Polen och sitter sedan och ojjar sig över att skattmasen undrar var kvittona på snickarjobben han vill dra av -är. Hur ska han nu få till det. Västerman är fattigpensionär och inser att han måste sälja sitt skärgårdshus och flytta till en pluttig etta i någon förort för att klara sig. Och hela ön mår skitdåligt när det närmar sig midsommar när stadsborna kommer och super sönder hela Saltkråkan, och öborna får ägna sig åt att städa. En tiggare sitter vid bryggan och får lite småslantar när stadsborna kommer......

Sen är det ju så att Astrid Lindgrens berättelser inte speglar en verklighet exakt så som den var en gång i tiden utan visar en idealiserad bild ur ett barnperspektiv. Det hoppas jag att de inte kommer ändra på!
 
Jag är positiv till en nyinspelning! Grundstoryn är så pass solid att den säkert kan moderniseras på ett bra sätt. Det är ju inte som att allt det gamla försvunnit, det finns fortfarande bönder och små affärer ute i skärgården. Och såklart sommargäster!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
356
Mat Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att tex restauranger tar ut en avgift om man har bokat bord och inte dyker upp utan att...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: Gnist
·
Relationer Jag träffade en kille. Världens finaste. Jag föll för honom som jag aldrig fallit för någon tidigare, jag har aldrig känt så starka...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: moster_punk
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp