Saltkråkan

Du glömde Båtsman!
Ja just! Nja alltså rasen båtsman är så sönderavlad idag att det inte går att hitta ett exemplar som orkar springa så mycket som riktiga båtsman gjorde i inspelningarna. Pelles brorsor har köpt sig en pitbull med nitbälte runt halsen eller så har Båtsman blivit en liten rackare som Stina envisas med att bära under armen sådär chickt...
 
Jag vet inte vad jag ska tycka om en nyversion. Jag är nog neutral :p. Originalet från 1964 tycker jag mycket om, även film nummer två. De senare filmerna har jag inte samma behållning av.

Jag undrar vad jag skulle tyckt om jag sett serien första gången som vuxen.
 
Det ska bli spännande att se om de får till den där charmen som finns i originalfilmen. Det blir nog minst sagt svårt.

Om man ska anpassa storyn så nutida barn känner igen sig, måste ju personbeskrivningarna vara helt annorlunda.
 
Jag har ingen aning om hur de tänker göra detta då det enda jag sett om saken är någon islamofobisk proffstyckares inlägg på fb, en person som fick det att låta som om nya Saltkråkan skulle bli en ramadan (med andra ord muslimsk) underhållning. Jag tror inte så mycket på den saken.
Rent generellt så har jag aldrig förstått det där att förflytta en historia från sin tid och förlägga den i en annan. Det hela blir i slutändan i minst 99% av fallen att man tar ett namn, döper sina karaktärer så de passar in i det namnet och sedan skriver man en ny historia som inte har något att göra med den gamla. Att göra nyinspelningar ser jag inte som problem alls utan det är det här behovet av att utnyttja en redan färdig historia för att lägga fram sina egna värderingar och syften.
Hittills har jag hållit mig ifrån den typen av projekt då de inte intresserar mig. De kan säkert vara bra men det känns för mig fel. Om man vill berätta en historia kan man väl åtminstone vara så ärlig så man sätter sitt eget namn på den?
 
Jag var av olika anledningar (så gammal är jag!) som barn med när de filmade den sista striden och det var fascinerande med en enorm klo/lite av ett ben gjord i ett papier-maché liknande material mitt i ett Skånskt landskap. Det som alltid störde mig var när de rejäla svenska halvbloden Tengils ryttare red förvandlades till små isisar :rofl:

Åh herregud... jag stör mig också enormt på hästbytet! :D
 
Men är det jätteviktigt att yngre människor ser gamla filmer? Hur mycket såg du själv som barn som var från flera decennier tidigare?

Jag älskade filmen Homeward Bound som liten. Har aldrig sett originalet ”The incredible journey” från 60-talet. Föräldrafällan gillade jag också, filmen från 90-talet, men såg inte originalet från 50-talet.

Det handlar ju inte alls om att förminska ett original, men hur ofta tycker barn att det är kul att se jättegamla filmer/serier som inte stämmer överens med deras verklighet? Att man inte gör remakes/nyinspelningar innebär ju inte nödvändigtvis att originalen lever kvar.
Själv tycker jag barn inte bryr sig om ålder på filmer. Själv älskade jag Åsa-Nisse. Även upptäckt att mina kusinbarn och systerbarn inte bryr sig om åldern på filmer.
 
Fast många författare och alster av olika slag har uppdaterats för nya generationer det är inget nytt. Sherlock Holmes är ett exempel där det gjordes filmer från tidernas begynnelse. Den klassiska serien med Jeremy Brett och även moderna versioner som House, Elementary, Sherlock, där Watson bloggar, utan att Arthur Conan Dolyes Sherlock Holmes som var så plats och kulturellt knuten till 1800-talets London med dimma, hästdroskor, the game is afoot, kokaininjektioner och pipor, förminskats.

Ännu längre tillbaka har man Shakespeare som gjorts i princip i alla möjliga och omöjliga versioner det kan tänkas, inklusive som en MGM musikal (Kiss Me Kate). Richard III i ett fascistiskt 1930-tals England (mycket bra film som jag kan rekommendera). Samma sak med Fröken Julie som uppdaterats och, om och om igen, skrivits för olika kulturer. En av de starkaste jag sett var en filmad sydafrikansk version där Julie är vit och Jean är svart.
 
@Shaggy vi har nog läst samma fb inlägg och om det nu var skrivet som ett skämt så var det förbannat allt annat än roligt skrivet.

Jag kan dock se hur man skulle kunna skruva Saltkråkan på såå många vis men framförallt att alla barnen istället för att vara ute och springa på ön "borde" sitta i mörklagt rum och gamea, fejsbooka, ta yogabilder på nån klippa för att lägga ut på instagram.
Melker har varit och fiskat men Tjorven vägrar äta för hon är vegan och Malin sticker till sandhamn på stekarfest. Båtsman är utbytt till en labradoodle som visade sig inte alls vara allergivänlig så Stina kan inte klappa den nu osv...

Fördomsfulla mig, det bjuder jag på
 
Själv tycker jag barn inte bryr sig om ålder på filmer. Själv älskade jag Åsa-Nisse. Även upptäckt att mina kusinbarn och systerbarn inte bryr sig om åldern på filmer.
Absolut, inte ålder som i produktionsår, men om filmen upplevs som gammal. Jag uppskattade t.ex inte svartvita filmer, i och med att det fanns massor i färg. På samma sätt tänker jag att om du är van vid bra bildkvalitet är det inte lika kul att sitta och titta på en film där bilden är dålig.

Idag har man ju dessutom möjlighet att vara extremt kräsen - istället för att behöva se det som går på TV specifika tider, eller köpa filmerna så man hade ett ytterst begränsat bibliotek, har man ju idag tillgång till ”allt” via streamingtjänsterna.
 
@Shaggy vi har nog läst samma fb inlägg och om det nu var skrivet som ett skämt så var det förbannat allt annat än roligt skrivet.

Jag kan dock se hur man skulle kunna skruva Saltkråkan på såå många vis men framförallt att alla barnen istället för att vara ute och springa på ön "borde" sitta i mörklagt rum och gamea, fejsbooka, ta yogabilder på nån klippa för att lägga ut på instagram.
Melker har varit och fiskat men Tjorven vägrar äta för hon är vegan och Malin sticker till sandhamn på stekarfest. Båtsman är utbytt till en labradoodle som visade sig inte alls vara allergivänlig så Stina kan inte klappa den nu osv...

Fördomsfulla mig, det bjuder jag på

Fast det är ju en väldigt skillnad på att något utspelar sig i nutid i bemärkelsen att fokuset är på berättelsen, och tidsepoken är något som finns i bakgrunden, och ger dimensioner och djup till berättelsen. Jämfört med att själva syftet med berättelsen är att beskriva samtiden, ur ett realistiskt, humoristiskt, eller tillspetsat perspektiv. Det är ju ingen som vet (väl?) hur den nya versionen av Saltkråkan kommer att vara?

Jag känner för övrigt flera som jobbar lite på "insidan". De har fått hur mycket reaktioner som helst av typen "jag blir kränkt över att ni förstör mitt fina barndomsminne som jag inte tittat på de senaste 30 åren och säker inte kommer titta på igen och nu kommer ni förstöra den och alla bli muslimer". :meh:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
356
Mat Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att tex restauranger tar ut en avgift om man har bokat bord och inte dyker upp utan att...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: Gnist
·
Relationer Jag träffade en kille. Världens finaste. Jag föll för honom som jag aldrig fallit för någon tidigare, jag har aldrig känt så starka...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: moster_punk
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp