Saltkråkan

Jag är inte det minsta upprörd, och kommer varken se orginal eller någon nyproduktion med mindre än att det dyker upp ett ännu inte avlat barnbarn vars väsen kräver det - men med det sagt tror jag en nyinspelning kommer bli tekniskt överlägsen, men förlora sin själ.

Lite som när Mumin blev japanskt.
 
Själv ser jag fram emot den nya versionen likväl som jag tycker den gamla har sin charm. Jag tycker inte att äldre versioner av Astrid Lindgren filmer och serier håller dålig kvalité. Det var ju faktiskt helt andra tekniska förutsättningar för att spela in på den tiden men jag tycker det håller ändå bra kvalitet för sin tid.
 
Sen är det ju så att Astrid Lindgrens berättelser inte speglar en verklighet exakt så som den var en gång i tiden utan visar en idealiserad bild ur ett barnperspektiv. Det hoppas jag att de inte kommer ändra på!
Astrid var en författare med socialt pathos och en väldigt exakt uppfattning av verkligheten. Emellanåt var hon en stor författare - det märks inte minst i böckerna om Emil. När Alfred ska mönstra. Beskrivningen av en tid när tjänstefolk och barn klumpades ihop. Beskrivningen av en tid och ett samhälle där man förväntades slå sina barn. Och hon lyckas att skildra allt det utan att förlora glädjen Alfred och Emil ändå har i varandra, till och med pappans stolthet över Emil lysser emellanåt igenom... Hon är ganska vass i sin samhällskritik också när Pippi är på kafferep och berättar om när Herr Nilsson rymde för att bli hembiträde i Yokohama...(just den senare scenen får mig att tro att hon skulle kunna strö lite grus i en beskrivning av moderna semesterfirare med ROT och RUT i en miljö där både uppnåeliga boenden och samhällsservice saknas för de flesta)

Hon var ju också en brödskrivare som producerade det människor ville ha. Det här låter som man vill bygga vidare på brödskrivandet och varumärket. Jag tror inte att man varken kan eller vill reproducera något som liknar Astrid när hon var vass. Jag hade som sagt hellre sett att man lagt pengarna på något nytt. Jag tycker att det verkar som ett osedvanligt fegt projekt.
 
Astrid var en författare med socialt pathos och en väldigt exakt uppfattning av verkligheten. Emellanåt var hon en stor författare - det märks inte minst i böckerna om Emil. När Alfred ska mönstra. Beskrivningen av en tid när tjänstefolk och barn klumpades ihop. Beskrivningen av en tid och ett samhälle där man förväntades slå sina barn. Och hon lyckas att skildra allt det utan att förlora glädjen Alfred och Emil ändå har i varandra, till och med pappans stolthet över Emil lysser emellanåt igenom... Hon är ganska vass i sin samhällskritik också när Pippi är på kafferep och berättar om när Herr Nilsson rymde för att bli hembiträde i Yokohama...(just den senare scenen får mig att tro att hon skulle kunna strö lite grus i en beskrivning av moderna semesterfirare med ROT och RUT i en miljö där både uppnåeliga boenden och samhällsservice saknas för de flesta)

Hon var ju också en brödskrivare som producerade det människor ville ha. Det här låter som man vill bygga vidare på brödskrivandet och varumärket. Jag tror inte att man varken kan eller vill reproducera något som liknar Astrid när hon var vass. Jag hade som sagt hellre sett att man lagt pengarna på något nytt. Jag tycker att det verkar som ett osedvanligt fegt projekt.

Jag håller helt med dig. Jag tycker att pengarna kunde lagts på att producera en egen ny serie med ett helt nytt manus och nytt varumärke.
 
Jag skulle säga att det är precis vad man gör genom att göra dåliga nyinspelningar. Man degraderar den ursprungliga versionen, jämför med pippi där det kommit ut mängder av dåligt gjorda tecknade versioner som förminskar originalverket till en inte obetydlig del, särskilt för yngre människor.
Men är det jätteviktigt att yngre människor ser gamla filmer? Hur mycket såg du själv som barn som var från flera decennier tidigare?

Jag älskade filmen Homeward Bound som liten. Har aldrig sett originalet ”The incredible journey” från 60-talet. Föräldrafällan gillade jag också, filmen från 90-talet, men såg inte originalet från 50-talet.

Det handlar ju inte alls om att förminska ett original, men hur ofta tycker barn att det är kul att se jättegamla filmer/serier som inte stämmer överens med deras verklighet? Att man inte gör remakes/nyinspelningar innebär ju inte nödvändigtvis att originalen lever kvar.
 
Undrar även - med handen på hjärtat- hur många som verkligen först och främst relaterar till Astrid Lindgrens original i första hand.
Kan nog garantera att det iaf i min generation setts mer av de senare filmerna än de riktiga originalen som tex Rasmus på Luffen.
 
Barnen i Bullerbyn är också exempel på bra filmer. Tycker faktiskt bättre om de senare än originalet.
Någon som vet om det var lika upprört då bland allmänheten när dessa kom ut?
 
Men är det jätteviktigt att yngre människor ser gamla filmer? Hur mycket såg du själv som barn som var från flera decennier tidigare?

Jag älskade filmen Homeward Bound som liten. Har aldrig sett originalet ”The incredible journey” från 60-talet. Föräldrafällan gillade jag också, filmen från 90-talet, men såg inte originalet från 50-talet.

Det handlar ju inte alls om att förminska ett original, men hur ofta tycker barn att det är kul att se jättegamla filmer/serier som inte stämmer överens med deras verklighet? Att man inte gör remakes/nyinspelningar innebär ju inte nödvändigtvis att originalen lever kvar.
Det du skriver är precis det jag tagit upp och vad som händer. Många av dagens barn ser de här tecknade filmerna med Pippi av dålig kvalitet och kommer missa mycket av upplevelsen böckerna eller Olle Hellboms filmer har att ge.

Sen om det är viktigt eller ej kan man tycka olika om. Jag är motståndare till den kommersialism som tagit över i världen, där allt handlar om att konsumera för att gynna en mycket liten andel människor. Mitt engagemang utgår främst ur ett miljöperspektiv men jag skulle vilja säga att det är illa även ur ett kulturellt perspektiv.
 
Haha alltså jag ÄLSKAR Katla! Så fin, mörk och djup film hela vägen och så plötsligt dyker det upp en drake som ser ut att vara gjord i papier-maché bakom kullen! Lika kul varje gång :laugh:

Jag var av olika anledningar (så gammal är jag!) som barn med när de filmade den sista striden och det var fascinerande med en enorm klo/lite av ett ben gjord i ett papier-maché liknande material mitt i ett Skånskt landskap. Det som alltid störde mig var när de rejäla svenska halvbloden Tengils ryttare red förvandlades till små isisar :rofl:
 
Jag var av olika anledningar (så gammal är jag!) som barn med när de filmade den sista striden och det var fascinerande med en enorm klo/lite av ett ben gjord i ett papier-maché liknande material mitt i ett Skånskt landskap. Det som alltid störde mig var när de rejäla svenska halvbloden Tengils ryttare red förvandlades till små isisar :rofl:
Jag fick aldrig riktigt ihop det som barn 😂
 
Nutid -Ja då blir väl Malin influenser, som ska fota och fejsbokka om Pelle och Tjorvens gulliga lekar, eller när de plockar midsommar blomster och smultron på grässtrå. Stina vill inte längre vara med och leka eftersom hon har med kompisar från sin gata i stan. Dom håller på och lär sig förlänga sina nagla och lägga lösfransar. De stora barnen är inte med i serien längre då de sitter på varsitt rum och spelar spel och chattar istället. Alternativt hånglar upp varann. Farbror Melker hyr in snickare från Polen och sitter sedan och ojjar sig över att skattmasen undrar var kvittona på snickarjobben han vill dra av -är. Hur ska han nu få till det. Västerman är fattigpensionär och inser att han måste sälja sitt skärgårdshus och flytta till en pluttig etta i någon förort för att klara sig. Och hela ön mår skitdåligt när det närmar sig midsommar när stadsborna kommer och super sönder hela Saltkråkan, och öborna får ägna sig åt att städa. En tiggare sitter vid bryggan och får lite småslantar när stadsborna kommer......
Du glömde Båtsman!
 
Jag älskar Astrid Lindgrens författarskap och särskilt hennes mörkare berättelser, Bröderna Lejonhjärta, Mio min Mio, Sunnanäng, Junker Nils av Eka (får fortfarande en klump när jag läser den), Spelar min lind, sjunger min näktergal.

Det som är så fantastiskt med henne är att hon alltid respekterade barns intelligens och deras förmåga att ställa och förstå de stora, svåra frågorna om död, sjukdom, fattigdom, alkoholism. Även i de mer 'solskens' böckerna och novellerna finns det en mörkare tråd om fattigdom och elände. I Madickens idylliska medelklassliv så finns det Abbe som bakar kringlor med sin mor, som säljer sin (döda) kropp för att få behålla ett skåp medan hans far är på krogen. Samma sak med Mia som har löss och får julklappar från Fattigvården. Och hur Madicken själv inser orättvisan när rektorn behandlar henne och Mia olika.

Astrids böcker är fantastiska historiska och kulturella berättelser om fattiga småbönder i Småland, döende barn som ligger i kökssoffan med tuberkulos osv. Men samtidigt tror jag att hon är den sista som skulle protestera mot att hennes berättelser uppdaterades och görs relevanta för en ny generation barn. Förutom då, om Saltkråkan blir något slags sentimentalt klet. Att man tar bort när Pelles kanin dödas, Tjorvens pappa nästan skjuter Båtsman.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
356
Mat Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att tex restauranger tar ut en avgift om man har bokat bord och inte dyker upp utan att...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: Gnist
·
Relationer Jag träffade en kille. Världens finaste. Jag föll för honom som jag aldrig fallit för någon tidigare, jag har aldrig känt så starka...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: moster_punk
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp