Bukefalos 28 år!

Saltsten och mineraler!!!

Sv: Saltsten och mineraler!!!

Vi har ganska kraftiga och väldigt fina beten, och våra hästar har bara saltstenar i hagarna, inte mineraler. I ett välväxande gräs finns det gott om mineraler (och vitaminer för den delen).
Min ena häst som inte går mycket alls kommer leva på enbart gräs (självklart stödfodring vid behov framåt högsommaren när det blir torrt). Travaren tränas hårt och kommer få extra kraftfoder samt löst salt i detta för att jag ska veta att han ersätter sin saltförlust.

Jag vet vissa som ger fri tillgång på grusmineraler till sina dräktiga ston på bete (ett känt stuteri). I deras fall fungerar det bra, hästarna är där och slickar i sig mineraler då och då. Men dräktiga ston har ju ett högre behov också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 289
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 479
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Lite spridda frågor, som jag har funderat över en tid. Hoppas någon här kan hjälpa mig! 1. En häst som inte slickar på sin saltsten -...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Korven
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp