Salttillskott?

S

sanwan

I var och varannan foderkammare tycker jag att man ser dessa säckar med fodersalt numera. Behöver en vanlig halvblodshäst som tränas i hoppning/dressyr lätta klasser tillskott av salt när den har saltsten i boxen (i genomsnitt räcker en saltsten 8 veckor) eller är Krafft duktiga på marknadföring helt enkelt?
 
Krafft är väldigt duktiga på marknadsföring :cool:

Speciellt som det är billigare att köpa "vanligt" fodersalt eller till och med salt i livsmedelsaffären.

Jag ger min häst salt löst eftersom han inte kan administrera en saltsten, han gnager sönder den och så ligger den söndersmulad i boxen.

Hästen du beskriver klarar sig säkert alldeles utmärkt så som du beskriver det. Jag föredrar dock att fodra löst salt eftersom man då kan reglera integet (ge mer när de har svettats mer, t.e.x varma dagar,hårdare träning mm.) men på hobbyhästar kan man ju inte säga att det skulle vara nödvändigt.
 
Äter hästen upp saltstenen i "god takt" som din gör, så är det inte nödvändigt med löst salt. Det finns däremot många hästar som slickar bara lite eller inte alls på saltstenen, och då är det ju läge att ge tillskott.

Hästen behöver ca en "kamerafilmburk" koksalt om dan för underhållsbehov.
 
BILLIGARE att köpa salt i affären? Ehh, jag gav 50 kr för TIO KILO av Kraffts lösa salt. det är betydligt billigare än 10 kg i affären.

I alla fall, den stooora fördelen med saltet från Krafft tycker jag är att det inte klumpar sig om det utsätts för fukt.

Jag ger valacken salttillskott när han svettas mycket, han äter lite väl dåligt på sin saltsten (för att uttrycka det milt). Ger dock inte underhållsbehovet med lössalt. jag är eg osäker på om hans underhållsbehov täcks av det pyttelilla han slickar på stenen, men han tycker tyvärr INTE om salt i maten. Så han slipper (i samråd med vet)
 
Det beror givetvis på vilken affär man köper det i...5 kr /kg Krafftsalt var billigare än vad jag har sett här (kommer tyvärr inte ihåg hur mycket) Jag har betalt 2 kr/kg för fodersalt hos min foderhandlare och storpack i "billighetsaffären" har(i alla fall tidigare) kostat c.a 3-4 kr / kg.

Jag har heller inte haft problem med att saltet klumpar sig, Kraffts salt är väl alldeles utmärkt, mn det är ju "bara" NaCl som i de andra saltsorterna vi pratat om.
därför tycker jag att det endast handlar om pris och bekvämlighet, inte foderkvalitet. :)
 
Sv: Salttillskott?

Jag har "hört" att om de har fri tillgång på salt så kan de bli pluffsiga. Man kan istället strö över salt över höet varje dag åt dem...jag har alltid givit saltsten endast och min är då inte pluffsig :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 613
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp