Salva att smörja under ögat på hästen?

Bukefalos 30 år!

Syrax

Trådstartare
Min häst har haft lite ökad tårproduktion.
Troligen pga att vi ibland haft blåsigt och ibland mycket insekter, han har haft flugpannband på sig.
Men tårvätska har runnit ner på huden nedanför ögonen, jag har tvättat med ljummet vatten, men känns som huden blir irriterad av tårvätskan.

Tips på någon salva jag kan smörja i ansiktet? Som inte är farlig att utsättas för solljus eftersom han går på sommarbete?

Ögat ser bra ut. Så jag är inte orolig, vill bara hjälpa huden med någon salva, och funderar på att byta till flughuva istället för flugpannband.

Om du har en bra flughuva så får både ögat och huden skydd så förhoppningsvis så minskar flödet av tårvätskan som du upplever retar huden. Fråga din veterinär om tips på salvor🙂
Jag kan bara ha flughuva när han har flugtäcket eftersom han alltid kliar av sig flughuvan. Har testat olika modeller, men de sitter bara kvar om jag kan fästa i täcket.
Så när det är risk för regn, som det varit dem senast dagarna så får han ha flugpannband.
Det brukar funka, men just nu blev det problem med ökad tårflöde.

Min häst har haft lite ökad tårproduktion.
Troligen pga att vi ibland haft blåsigt och ibland mycket insekter, han har haft flugpannband på sig.
Men tårvätska har runnit ner på huden nedanför ögonen, jag har tvättat med ljummet vatten, men känns som huden blir irriterad av tårvätskan.

Tips på någon salva jag kan smörja i ansiktet? Som inte är farlig att utsättas för solljus eftersom han går på sommarbete?

Ögat ser bra ut. Så jag är inte orolig, vill bara hjälpa huden med någon salva, och funderar på att byta till flughuva istället för flugpannband.
Hur irriterad är huden menar du? Har haft flera som fått ökat tårproduktion men ingen som fått irriterad hud av att det rinner. Det blir inte skit om man tvättar med ljummet vatten varje dag. Är huden rejält irriterad så fråga din veterinär annars skulle jag bara fortsätta att tvätta med ljummet vatten och absolut inte börja kleta random krämer nära ögat.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka