Sambo som inte vill samma sak

Det här blev väldigt väldigt långt, har försökt att begränsa mig, men det här är något som jag känner är ett problem på så många plan och så vill jag dela med mig om en egen erfarenhet jag gjort, som jag hoppas hjälper att belysa varför jag tänker som jag gör.

Jag känner med dig, känner igen det du säger om att jag också navit väldigt länge trodde att länge att finns det bara kärlek så löser sig resten.

Problemet för mig var att det var tillslut bara jag som älskade.
På det viset att det bara var jag som visade i handling och inte bara i ord och i brutna löften, vad förhållandet betydde för mig.
Han sa att han älskade mig och att han ville att vi skulle ha det bra ihop, men var inte beredd att visa det i handling.

Killen som jag bodde ihop med förut var mycket som din kille, han hade sina ideer om hur han bara måste bo och leva, och han var väldigt dålig på att prata om känslor.

Hans sätt var också att humma mycket, behövde jag verkligen svar och tryckte på för att vi behövde reda ut saker då blev han ledsen.
Det var så jobbigt att jag inte tyckte han dög som han var, han försökte ju, det måste räcka.

Vilket sätt jag än sa det på eller hur jag än gjorde så var det fel och han kunde aldrig komma med några egna ideer om hur hur ville att vi skulle kommunicera som fungerade för honom.

Hans ända ide under alla år var att jag skulle ge honom tid att tänka över saken i lugn och ro och så skulle han prata med mig när han hade något att säga, vilket han aldrig gjorde.
När jag frågade hur det gick så var det också att pressa, även efter ett halvår/år...

Det handlade alltid mer om hur jobbigt det var för honom att prata, än om vad det var vi behövde prata om.
Inget vart utredd på en gång, oftast inte senare heller.
Det var mer än 10 gånger värre att ta upp något, försöka få honom att förstå varför saker inte fungerade för att han tog alltid på sig offerkoftan, så det var lättare bara bita ihop och acceptera att situationen var som den var.

I slutändan var det enklare att bara rodda runt honom, det slutade med att jag aldrig kom till honom när något inte kändes bra, oavsätt om det gällde vårt förhållande eller annat.
Jag var så rädd att förlora honom för att jag var så krävande, så i många år kändes det värt det för jag alltid trodde att det skulle bli bättre, så sorgligt.

Nu vet jag att visst kan man inte förväntas sig att en partner alltid ska vara där och lyfta och stötta, men att aldrig göra det är inte något som fungerar i längden.

Så min kärlek dog.
I slutändan kände jag mig mer som en förälder, en som fick ta hela ansvaret för vårt förhållande och för honom, för att han hade hamnade i djupa återkommande depressioner som han vägrade ta hjälp för.
Han sa alltid att han hade ju mig, när jag försökte få honom att förstå att han behövde hjälp, att det var allt han behövde.

Jag säger aldrig mer vara tillsammans med någon som inte tar sitt ansvar och istället överlämnar det helt på den andra att sköta den emotionella biten i ett förhållande!
Som bara blåvägrar se hur det är och ta itu med det.
Som bara ser till hur de själv vill ha det och inte ser hur jobbigt det är för den andra att alltid behöva kompromisa bort sig själv för att få förhållandet att fungera.
Håller så med resonemanget att är man stor så får man vara snäll.

Är man i ett förhållande och har jobbigt med en del bitar som går ut över förhållandet så måste man ta itu med det, tex om man är dålig på att prata, precis som om när man är svartsjuk eller är deprimerad , så att man inte begränsar sin partner för att man har problem med något.

Lika lite som det ligger på kvinnor att sköta hemmet och man ska vara nöjd om ens partner "hjälper till" med det eller "sitter barnvakt" till sina egna barn, så ska ingen heller behöva ta hela ansvaret för att man ska vara i ett sunt förhållande där båda parter få vad de behöver och ha hela ansvaret för att man pratar om saker och behöva curla sin partner för att de varken kan se själv vad de behöver, än mindre vad deras partner har för behov.

Som jag ser det kommer det att vara så här, varje gång ni går igenom något jobbigt.
Jag valde att fetmarkera det för du måste inse att hur ni kommunicerar nu är lika med en att ta en titt på hur er framtid kommer att te sig.
Man kan läsa i det som varit hur det kommer att var i framtiden.
Hur det med största sannorlighet kommer att bli.
Era problem idag är era problem imorgon med.
Visst kan man ändra sig, men då måste det innebära att man accpeterar att man måste göra det först och det låter inte som din kille känner så, vad tror du?

Så er framtid, du säger du vill ha barn med honom så småningom?
Hur ska ni kompromisa fram hur ni ser på barnuppfostran och hur gör ni om ni känner att något inte fungerar i familjen?
Hur tror du att det kommer att bli om ni för barnens skull behöver flytta, som du känner att du behöver göra nu för att må bra?

Kommer han då fortsätta att sätta sig själv i första rummet och vägra inse att man måsta hitta en gemensam lösning?
Att ni behöver prata om saker och ting ibland och att det inte är bara ditt ansvar att göra det eller at ta initiativ att det behöver göras?

Det tror jag att han kommer att göra, om han inte någon gång inser hur galet han beter sig.

Och då är det inte bara du, utan barnen som hamnar ikläm.
Då blir det också barnens problem som blir för jobbiga att hantera för honom.
Hur ska han kunna ha en bra öppen kommunikation med dem, vara ett bra stöd och en förebild, när han inte ens kan prata med dig?

I mina ögon beter han sig precis så omoget och egoistisk som min kille, tror inte de fattar riktigt hur illa det är och hur det känns att vara på andra sidan.
Min kille har förklarat för mig att som han såg på saken så hade han rätt.
Han kände verkligen att det var jag som bara var jobbig, han var en bra pojkvän.
Kände bara att jag kom med orealistiska förväntningar, att jag inte hade någon anledning att vilja att saker och ting förändrades.
Vi hade det ju bra som vi hade det, kände han för han hade det ju bra.

Jag gav min kille så många chanser, för många ser jag nu i efterhand, vi var tillsammans i över 10 år.
Han var nöjd med vårt förhållande, med makten som hans nej gav, han fick ju som han ville.
Hur det nu kan kännas bra att man får som man vill när det är på någon annans bekostnad?

Jag försökte älska honom tillräckligt så att vårt förhållande skulle bli bra, så mycket att jag blev blind för hur lite jag fick ut av det.
Att bra skulle det bli, bara jag lyckades må bättre och bli mindre krävande och han skulle alltid ha mer ork "om bara" han fick möjligheten att bo och leva som som han behövde, vilket inget av det aldrig skedde.
Jag levde för hur bra det skulle bli framtiden, om alla "bara" slog in och så kan man inte ha det.

Att ett förhållande är bra här och nu är det som gör att det blir sannolikt att man även vill vara tillsammans även längre fram, annars spelar det ju ingen roll om man är ihop.
Det är därför man ska vilja vara tillsammans med någon, för att man har det bra där man är, inte för att förhållandet är ett projekt som kan ge en vad man behöver i framtiden om man bara anstränger sig, bara älskar tillräckligt.

Jag har ingen lösning på hur du ska nå honom.
Min kille vaknade upp först när jag sa att det inte fungerade längre, att det blivit för mycket, att jag inte visste vad jag kände för honom längre.
Först då började se saker från min synvinkel och sökte han hjälp för att hitta grundorsaken för hans återkommande depressioner och började se vad han kunde börja göra för mig också, började öppna upp och frivilligt prata om saker och skippade hans älskade offerkofta när vi pratade.

Vi försökte ett tag och flyttade isär för att jag kände att jag behövde mer utrymme för mig, hur det än blev.

Jag ville verkligen försöka, för jag såg verkligen en förändring i honom, men det var bara för sent.

Vi har pratat om allt som hände och jag har förlåtit, släppt det och gått vidare och nu snart två år senare så är han en helt annan person och av mina närmsta vänner och det är jag glad för.


Du förtjänar mer, alla förtjänar mer än vad du får från din kille just nu.
Jag tror inte han menar illa, det är så vi uppfostrar våra killar att bete sig idag.
Att deras behov är viktigare än tjejers, att de får ta större plats, också på andras bekostnad.
Att de inte får lära sig att det är okej att känna vad de känner eller lära sig utrycka och berätta hur det mår.
Han har en anledning, men det gör inte det mer rätt, du ska inte tvingas behöva acceptera att ha det så här, kompromisa bort dig själv.

Det är upp till honom om han vill förändra sig så att han också kan börja ge dig vad du behöver.
Ni är två i ert förhållande och just nu är det för mycket envägskommunikation för att det ska vara sunt, både när det gäller hur ni kommunicerar och hur ni är beredd att kompromisa runt praktiska saker.
 
Det låter hårdare och tuffare än det var, för mig var det för att konkretisera.
Så lång uppsägning har vi, då kan jag välja att flytta.
Och lättare att ta ställning till än "sen" för min sambo.

men som Petruska sa handlar allt om kommunikation.
 
Det låter hårdare och tuffare än det var, för mig var det för att konkretisera.
Så lång uppsägning har vi, då kan jag välja att flytta.
Och lättare att ta ställning till än "sen" för min sambo.

men som Petruska sa handlar allt om kommunikation.
 
TS. Man kan hårddra hans vägran att flytta som att ert förhållande är extremt villkorat, vi är tillsammans enbart om vi bor här.

Känns inte som någon trevlig tanke. Och då har jag inte ens nämnt hans ovilja att prata med dig om något som är extremt viktigt för dig.

Maktobalans i förhållandet - ja! Vill du verkligen ha det så?
 
Verkligheten är dock tyvärr att det måste till mer än kärlek ofta för att förhållanden ska funka, som praktiska lösningar när det kommer till önskemål och krav man har på livet som individ.

Som någon skrev - bygg aldrig tillvaron helt på någon annan..Skiter det sig kommer det slå tillbaka så hårt senare.

Den t-shirten har jag. Jag sitter fast i Tyskland och jag ångrar bittert att jag följde med hit och satte mig i kvinnofällan. För kärleks skull...och sen blev jag lämnad för en 10 år yngre kvinna. Mitt livs misstag.
 
Alltså, har jag förstått det hela rätt att det är 15 mil mellan orten där du TS vill bo och där ni bor? Jag ser inte riktigt problemet...
Jag har i 7 år bott 100 mil ifrån där jag kommer, jag har längtat hem i säkert 5-6 av dem och helt olidligt har jag längtat i 2-3. Jag har pojkvännen där och för två år sedan blev jag erbjuden ett jobb hemma som jag tackade nej till mkt pga pojkvännen. But those days are gone. Jag gjorde klart för honom relativt omgående efter att jag tackat nej till jobbet, att det var ett stort misstag och att det inte skulle upprepas så snart jag fick chansen. Typisk kvinnofälla och det gör jag aldrig om.

Jag flyttade alltså hemåt i augusti i år och jag har inte ångrat det en sekund. Pojkvännen har jag kvar men här kan vi snacka distansförhållande på riktigt. Men håller det så håller det, livet består som sagt av annat än kärleken och för mig är det inte ett alternativ att sitta nånstans bitter och med hemlängtan, det gör om inte annat kärlekslivet ganska dött.
Så flytta du de ynka 15 milen och se vad som händer med förhållandet. Jag tror din pojkvän behöver se att du menar allvar, så kan han ju sedan utifrån det fundera på vad ert förhållande är värt, utan att behöva prata om det nu är så besvärligt för honom...
 
Om du blir så att säga "tillräckligt missnöjd", så kommer du ju att ändra på något då. Kanske ska du helt enkelt ge det lite tid? När den tiden är ute, om den blir ute, kommer du ju att märka det.

För mig låter det som ett minst lika stort problem att ni inte kan prata om det här problemet, som att du inte trivs där du bor nu. Du beskriver det som att det är han som inte pratar, men frågan är väl om det finns något sätt där ni kan mötas och faktiskt prata med varandra. För mig hade det annars varit spiken i kistan att vi inte kan prata, så kan vi bo i en husvagn i skogen eller på vandrarhem, det spelar ingen roll. Kan vi inte mötas och förstå varandra, så fattar jag inte hur man kan vara ihop.

Om sedan metoderna för att mötas i förståelse är att man säger att man flyttar om tre månader eller något helt annat, är för mig en sekundär fråga.

Jag har lagt det här lite på is, låter sambon smälta mitt mentala breakdown från helgen som var och låter det bero. Jag är säker på att han tänker på det och funderar, det är att sätta ord på känslor och tankar som är svårt. Men jag låter han fundera ett tag innan jag tar upp det, lite lugnare, igen. Jag ska som sagt inte flytta imorgon, nästa månad eller ens nästa år. Vi pratar om kanske 2-3 år.

Absolut, det är ett stort problem det också. Vi är jättebra på att prata om andra saker, vardagliga saker, stötta varandra i problem på våra arbetsplatser, uppfostra kattungarna och peppa varandra till saker vi vill göra. Jag vet inte hur jag ska möta honom när det kommer till känslor, jag har tipsat om att skriva brev till mig, skriva ner tankar som dyker upp i ett block/i telefonen, prata ute på promenad osv. Mig spelar det ingen roll, jag kan prata när som helst.

Jag har också erbjudit honom att leta reda på professionell hjälp, psykolog eller liknande, som kan hjälpa honom att reda ut hans tankar och känslor och hjälpa honom att ta reda på gamla hjärnspöken. Han har haft kontakt med psykiatrin tidigare och ser det som ett nederlag att ta upp den kontakten igen :( Jag har också tipsat om att be sina föräldrar om råd, det kan jag själv tycka är skönt att få "trygga" råd från mina föräldrar.

Som sagt, vi är jättebra på att prata om annat tillsammans, men det är just känslorna han har problem med. Vi kommunicerar bra annars.

Till slut kommer väl vantrivseln att ta över och du kommer tvingas agera.

Men det övergår faktiskt mitt förstånd hur din sambo kan veta hur du misstrivs med er tillvaro och fortfarande vägra göra något åt det. Väldigt egoistiskt och empatilöst agerande tycker jag.

Ja :(

TS. Man kan hårddra hans vägran att flytta som att ert förhållande är extremt villkorat, vi är tillsammans enbart om vi bor här.

Känns inte som någon trevlig tanke. Och då har jag inte ens nämnt hans ovilja att prata med dig om något som är extremt viktigt för dig.

Maktobalans i förhållandet - ja! Vill du verkligen ha det så?

Nej det vill jag inte. Men jag är beredd att hjälpa honom att ta tag i dom här problemen. Men då måste jag på något sätt hjälpa honom att hitta motivationen till att ta tag i det här på riktigt. Och det är väl där skon klämmer. Jag förstår ju själv att jag inte kan ta flera år av mitt liv till att försöka bära upp någon annan, men jag vill gärna försöka, en stund.

Alltså, har jag förstått det hela rätt att det är 15 mil mellan orten där du TS vill bo och där ni bor? Jag ser inte riktigt problemet...
Jag har i 7 år bott 100 mil ifrån där jag kommer, jag har längtat hem i säkert 5-6 av dem och helt olidligt har jag längtat i 2-3. Jag har pojkvännen där och för två år sedan blev jag erbjuden ett jobb hemma som jag tackade nej till mkt pga pojkvännen. But those days are gone. Jag gjorde klart för honom relativt omgående efter att jag tackat nej till jobbet, att det var ett stort misstag och att det inte skulle upprepas så snart jag fick chansen. Typisk kvinnofälla och det gör jag aldrig om.

Jag flyttade alltså hemåt i augusti i år och jag har inte ångrat det en sekund. Pojkvännen har jag kvar men här kan vi snacka distansförhållande på riktigt. Men håller det så håller det, livet består som sagt av annat än kärleken och för mig är det inte ett alternativ att sitta nånstans bitter och med hemlängtan, det gör om inte annat kärlekslivet ganska dött.
Så flytta du de ynka 15 milen och se vad som händer med förhållandet. Jag tror din pojkvän behöver se att du menar allvar, så kan han ju sedan utifrån det fundera på vad ert förhållande är värt, utan att behöva prata om det nu är så besvärligt för honom...

Nej du ser inte problemet. Det gör jag.
Jättefint att du har löst det så bra för dig och vet vad du vill och agerar där efter.
 
Vad jag känner igen mig i det du skriver! Jag har läst ditt svar flera gånger och tar till mig det.

Skönt att se att du fortfarande läser tråden, jag tänkt en massa på dig och undrat hur det är med dig, en frivillig stor styrkekram!

Jag förstår att det är mycket tankar och känslor i omlopp, du har all rätt i världen att känna att det inte bara går att det fortsätter på den här viset.
Så använd den här tråden för att ventilera om det skulle behövas, kan vara så nyttigt att få sätta ord på hur det känns och få bekräftelse att det är klart du känner så.
Om det känns rätt för dig att prata om det på det viset.
 
Skönt att se att du fortfarande läser tråden, jag tänkt en massa på dig och undrat hur det är med dig, en frivillig stor styrkekram!

Jag förstår att det är mycket tankar och känslor i omlopp, du har all rätt i världen att känna att det inte bara går att det fortsätter på den här viset.
Så använd den här tråden för att ventilera om det skulle behövas, kan vara så nyttigt att få sätta ord på hur det känns och få bekräftelse att det är klart du känner så.
Om det känns rätt för dig att prata om det på det viset.

Tankarna flyger runt i hela huvudet på mig så fort jag är ensam. Det skiftar mellan att jag tycker att sambon är dum i huvudet som inte kan "ställa upp", tar på mig offerkoftan och tänker att nu jävlar. Nästa stund tycker jag att jag är dum som bråkar såhär och gör min sambo ledsen.

Vi har det ju så jävla bra i övrigt liksom. Verkligen jättebra. Det här är det största problemet som har dykt upp på nästan 6 år, allt annat har löst sig. Är det så dumt av mig som vill prova lite till? Jag vet ju att det finns en gräns, men den är inte riktigt nådd än känner jag.

Jätteskönt att höra att jag får lov till att känna såhär, att det är okej. Jätteskönt verkligen.
 
Jag har också erbjudit honom att leta reda på professionell hjälp, psykolog eller liknande, som kan hjälpa honom att reda ut hans tankar och känslor och hjälpa honom att ta reda på gamla hjärnspöken.

Det här tycker jag är helt feltänkt. Du tänker ut att han har ett känslomässigt problem, du tänker ut olika sätt på vilka du kan hjälpa honom att lösa det.

När han inte alls är med på det tåget!

Du tänker ut hans plats i tillvaron och hur han ska komma dit, men vad finns det som tyder på att han ens vill dit.

Han har makt över dig i den här frågan, han drar sig inte för att använda sig av den makten - och du psykologiserar över honom kring det.
 
, uppfostra kattungarna
Men då är faktiskt det viktigaste löst. Resten är detaljer ;):D

Jag tror inte att det där med att föreslå honom att skriva brev osv är så lyckat. Jag skulle känna mig snärjd om min partner kom med en massa förslag i den vägen. Istället kanske du kan fråga honom om han kan komma med förslag på hur er kommunikation skulle bli bättre eller på hur han ska göra för att öht kommunicera med dig.
 
Det här tycker jag är helt feltänkt. Du tänker ut att han har ett känslomässigt problem, du tänker ut olika sätt på vilka du kan hjälpa honom att lösa det.

När han inte alls är med på det tåget!

Du tänker ut hans plats i tillvaron och hur han ska komma dit, men vad finns det som tyder på att han ens vill dit.

Han har makt över dig i den här frågan, han drar sig inte för att använda sig av den makten - och du psykologiserar över honom kring det.

Han har ju själv sagt att han skulle gärna få bukt på det här, men att han inte vet hur. Jag försöker ge honom möjliga verktyg. Fel av mig?
 
Skulle familjerådgivning vara ett alternativ?

Jag har faktiskt tänkt tanken, men inte sagt den högt. Än.

Men då är faktiskt det viktigaste löst. Resten är detaljer ;):D

Jag tror inte att det där med att föreslå honom att skriva brev osv är så lyckat. Jag skulle känna mig snärjd om min partner kom med en massa förslag i den vägen. Istället kanske du kan fråga honom om han kan komma med förslag på hur er kommunikation skulle bli bättre eller på hur han ska göra för att öht kommunicera med dig.

:love:

Jag har frågat honom, många gånger. Men det verkar låsa sig helt för honom. Han vill ju, det tvekar jag inte på, men han verkar helt enkelt inte kunna tänka i dom banorna.
 
Ja, det känner jag igen också, jobbigt att vara den som inte känner sig nöjd, det är ju ens "fel" att det inte bara är bra i förhållandet.
Men ni är två olika personer, så det är klart den ena kan känna att det inte räcker när den andra gör det.

Som jag ser det så är det två skillda saker som sätter käppar i hjulet för er.

Först att du inte trivs. det finns säker olika praktiska lösningar runt det och det är där ert andra problem kommer in, att han är helt nöjd med hur ni har det och hur ni kommunicerar.

Då blir det omöjligt att lösa det problem nummer ett och alla andra problem som kommer att komma upp, saker som inte skulle tagit särskilld stor plats alls om ni båda var inne på att lösa dem till bådas bästa och inte vara nöjd med att bara en person har det bra.
 
Skulle familjerådgivning vara ett alternativ?

Jag tror att familjerådgivning är en väldigt bra idé. :)
Duger inte det hur du vill göra/kommunicera och han inte har några bättre idéer, plus att han inte känner att det inte är ett särskillt stort problem för att det inte är han som har det, så behöver han få höra att så fungerar inte ett förhållande.
 
Han har ju själv sagt att han skulle gärna få bukt på det här, men att han inte vet hur. Jag försöker ge honom möjliga verktyg. Fel av mig?
Alltså, rätt eller fel, vem är jag att svara på det?

Jag hade inte gjort så, och mina argument för det hade handlat om att vi är två olika personer där var och en svarar för sig själv i känslomässiga ärenden, att han är vuxen, att den som vill lösa sina problem bör vara så pass motiverad att hen letar efter verktygen på egen hand - annars finns det väl ingen anledning att tro att hen kommer att använda de där verktygen.

Jag tycker att vi ser det här väldigt ofta - hur flickvän griper in för att lösa pojkväns skit. Jag tror inte på det, helt enkelt. Flickvän måste klara av att se när pojkvän har det jobbigt (om han har det) och pojkvän måste kunna hantera sin egen skit utan att den drabbar flickvän eller blir flickväns ansvar (och omvänt, givetvis, men trenden jag ser är den du representerar).

Det är ju också oklart om han verkligen tycker att det är ett problem, eller om det blir ett problem därför att du vill ha något annat av honom (som han trots det inte ger dig).
 
Alltså, rätt eller fel, vem är jag att svara på det?

Jag hade inte gjort så, och mina argument för det hade handlat om att vi är två olika personer där var och en svarar för sig själv i känslomässiga ärenden, att han är vuxen, att den som vill lösa sina problem bör vara så pass motiverad att hen letar efter verktygen på egen hand - annars finns det väl ingen anledning att tro att hen kommer att använda de där verktygen.

Jag tycker att vi ser det här väldigt ofta - hur flickvän griper in för att lösa pojkväns skit. Jag tror inte på det, helt enkelt. Flickvän måste klara av att se när pojkvän har det jobbigt (om han har det) och pojkvän måste kunna hantera sin egen skit utan att den drabbar flickvän eller blir flickväns ansvar (och omvänt, givetvis, men trenden jag ser är den du representerar).

Det är ju också oklart om han verkligen tycker att det är ett problem, eller om det blir ett problem därför att du vill ha något annat av honom (som han trots det inte ger dig).

Jag hjälper hellre till, om jag kanske har möjlighet. Men det är jag det. Jag har förr känt en hopplöshet, varit deprimerad och inte vetat varken in eller ut. Då var det skönt när någon putte på mig och hjälpte mig vidare. Så jag kan bara ta från mina egna erfarenheter.

Det är inte alls oklart att han tycker att det är ett problem eller inte. Han förstår att det är ett problem som ligger hos honom, han förstår att det måste lösas, han förstår att jag blir frustrerad, han förstår att det inte kan fortsätta. Men det är något som låser sig för honom när orden ska ut, jag vet inte om han är rädd för att uttrycka sig fel eller vad det handlar om, men hur som helst är det något som glappar. Han vill göra nåt åt det, för att han ser problemet. Han vet inte hur.

Han har fått lösa en hel del av min skit också, så vi är ju i alla fall ömsesidiga på den nivån, att ta hand om varandras skit. Vi hjälper varandra.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 761
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp